سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



ترکیه در خاک سوریه منطقه امن ایجاد کرده است


به گزارش ایرنا، دولت آنکارا با حمایت سازمان هلال احمر این کشور در حال ایجاد کردن دو شهرک دائمی هر کدام با ظرفیت 50 هزار نفر در داخل خاک سوریه و در نزدیکی مرزهای این کشور است.
این مطلب را دکتر کرم کینیکلی اوغلو کفیل رییس سازمان هلال احمر ترکیه در گفت و گوی اختصاصی با روزنامه ملیت که در صفحه نخست شماره امروز دوشنبه این روزنامه به چاپ رسیده، عنوان کرد.
این روزنامه با عنوان « منطقه امن در شمال سوریه» نوشته است: پیشروی نیروهای دولتی سوریه در شمال سوریه ترکیه را با خطر جدیدی در خصوص هجمه دیگری از آوارگان سوری روبرو کرده و در صورتیکه راه حلب باز شود، از حما در حدود 700 هزار نفر به سوی ترکیه به حرکت در خواهند آمد. این درحالی است که 150 هزار نفر از هم اکنون به سوی ترکیه به راه افتاده اند.
ملیت نوشته است: دکتر کرم کینیکلی اوغلو می گوید در مرحله اول شهرک های ویژه پذیرش آوارگان در داخل خاک سوریه و در منطقه روبروی مرز ریحانلی ترکیه برپا می شود.
او گفت: موضوع برپایی این شهرک ها به طور رسمی اعلام نشده ولی بطور دوفاکتو ( بالفعل ) منطقه امن ایجاد می شود.
کینیکلی اوغلو در پاسخ به اینکه امنیت این منطقه چگونه تامین خواهد شد، گفت: ترکیه نیرویی به منطقه اعزام نمی کند ولی براساس قواعد تعامل ارتش که پیشتر اعلام شده، این منطقه در مدار کنترل ارتش می باشد و در این زمینه با آمریکا نیز گفت و گو شده است.
این مقام ترک در حالی از ایجاد بالفعل منطقه امن در شمال سوریه سخن می گوید که باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در جریان نشست سران گروه 20 در آنتالیا، به صراحت گفت: واشنگتن به موضوع ایجاد منطقه امن در شمال سوریه مخالف است.
کفیل سازمان حلال احمر ترکیه افزود: در منطقه ای به وسعت 7500 – 7000 کیلومتر مربع در طول مرز سوریه با ترکیه شهرک های ویژه ای برای اقامت دائم آوارگان احداث خواهد شد.
ملیت نوشته است: ترکیه که پذیرای نزدیک به 2.5 میلیون آواره سوری است، اکنون با پیش روی ارتش سوریه در نزدیکی مرزهای ترکیه، با خطر هجوم آوارگان دیگری روبرو و در تلاش است با ایجاد فوری شهرک هایی در داخل خاک سوریه از ورود آوارگان جدید به خاک خود جلوگیری کرده و آنها در این شهرک ها اسکان دهد.
احمد داوداوغلو روز گذشته به دنبال نشست عالی امنیتی در آنکارا، گفت به دستگاههای امنیتی دستور داده به تحرکات سوریه که تهدیدی برای امنیت مرزهای ترکیه باشد، پاسخ فوری دهند.
وی با تاکید بر عزم آنکارا در حمایت از ترکمن های سوری، گفت: مسئولان ترکیه همه تدابیر لازم را برای جلوگیری از موج جدید مهاجرت به سمت خاک ترکیه اتخاذ می کنند.
نخست وزیر ترکیه با ادعای اینکه منطقه ترکمن نشین (باییربوجاک) که در حوالی لاذقیه غرب سوریه واقع است، خالی از گروههای تشکیلات داعش یا هر گونه عوامل تروریستی دیگر است، با اعتراض به اقدامات نظامی روسیه در سوریه گفت: مقابله با تروریسم باید بر اساس هماهنگی های منظم بین المللی ادامه پیدا کند.
داوداوغلو با بیان اینکه، ترکیه همه اقدامات دیپلماتیک را برای باقی ماندن ترکمن های لاذقیه در مناطق خود اتخاذ خواهد کرد، افزود: دیپلماسی ترکیه، باعث شد تا پرونده منطقه ترکمن نشین به سازمان ملل منتقل شود.
او در همین حال افزود: درهای ترکیه را به روی ترکمن هایی که قصد عزیمت از این منطقه ، باز خواهد ماند.
نخست وزیر ترکیه تصریح کرد: سیاست آنکارا در پذیرش آوارگان روشن است و از کسانی که قصد ورود به خاک ترکیه را دارند، بدون نگاه به دین، نژاد یا مذهب آنها استفال خواهند کرد.
وزارت خارجه ترکیه نیز روز جمعه با احضار سفیر روسیه در آنکارا، مراتب اعتراض ترکیه را نسبت به اقدام مسکو در بمباران منطقه ترکمن نشین سوریه، اعلام کرد.
عنوان نخست امروز دوشنبه اکثر رسانه های ترکیه نیز به پیشروی نیروهای سوریه در منطقه بایربوجاک سوریه اختصاص دارد.
شبکه خبر ان.تی.وی نیز امروز گزارش تصویری خبرنگار خود از منطقه بایر بوجاک سوریه را پخش کرد و گزارش داد، نیروهای سوریه کنترل تپه استراتژیک زاهیا در نزدیکی لاذقیه را به دست گرفته اند.
این شبکه خبری ادعا کرده است که حدود 40 هزار ترکمن سوری به سوی مرزهای ترکیه در حرکت می باشند.
خبرنگار این شبکه خبری گزارش داد که ترکمن های سوریه اکنون با بحرانی ترین وضع در 5 سال دوران جنگ داخلی در سوریه روبرو شده اند و به رغم همه حملات، در صدد حفظ مواضع خود هستند.
برخی از نهادهای مدنی ملی گرا و قوم گرای ترکیه نیز کمپین هایی در حمایت از ترکمن های سوری و اعتراض به روسیه و ایران به عنوان حامیان دولت سوریه به راه انداخته اند.
خاورم/2011**1144

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
ترکیه: باید در سوریه منطقه حائل و پرواز ممنوع ایجاد شود