سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



پشت پرده قاچاق میوه چه کسانی هستند و چرا به مردم معرفی نمی شوند؟


پشت پرده قاچاق میوه چه کسانی هستند و چرا به مردم معرفی نمی شوند؟فردا/ متن پیش رو در فردا منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.

اپیزد اول

اینجا استان مازندران است. استان مرکبات ایران. پرتقال و نارنگی و نارنج در حیاط خانه ها هم بار می دهد، آنقدر که نیاز چند ماهه خانواده را تامین کند. باغ پرتقال، نارنگی، لیمو شیرین و حتی دارابی و گریپ فروت در سطح شهرها، اطراف شهرها و روستاهای شمال ایران آنقدر فراوان است که پاییز و زمستان چهره استان را دگرگون می کند و با ترکیبی از رنگ های نارنجی و زرد در کنار سبزی کمرنگ درختان زیبایی را به شهرها و روستاها می آورد و همچنین برکت را.

برکتی که می تواند سفرهای خانوارهای باغدار و حتی کارگران میوه چین را رنگین کند اما سال ها است که این برکت به همت قاچاقچیان میوه کمرنگ شده است. جولان پرتقال های مصری و نارنگی های پاکستانی در بازار میوه، کار باغداران ایرانی را کساد کرده تا جایی که میوه ها روی درختان می ماند و می گندد اما روانه بازار نمی شد چرا که چیدن و حمل و نقل آن هزینه های زیادی دارد و سودی نصیب باغداران نمی کند.

اپیزد دوم

اینجا تهران است. پایتخت پر دود و صدا که از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در آن یافت می شود. بازار میوه و تره بار تجریش مثل هر روز پر تردد و پر هیاهوست. با اینکه اسفند ماه است و از تابستان خیلی گذشته، میوه های تابستانی مانند شلیل، آلبالو گیلاس فراوان است. حتی هلو و آلو هم در جمع میوه ها دیده می شود. البته اگر از میوه های عجیب و غریب استوایی و پرتقال ها و نارنگی های یک دست خارجی صرف نظر شود. قیمت ها اما نجومی است. 5 عدد شلیل، 45 هزار تومان. گیلاس کیلویی 70 هزار تومان. یک عدد آواکادو 5 هزار تومان و... در آن میان اما در آن گوشه و کنارها، پرتقال ساری هم به فروش می رسد. به این ترتیب است که محصولات وطنی در بازار میوه هست اما کم است!

ورود میوه های تابستانی به کشور و حاشیه های آن


در هر حال چند روزی است که ورود 10 نوع میوه تابستانی به کشور آن هم در مقادیر زیاد حاشیه ساز شده است. در حالی که هیچ منبع رسمی ورود قانونی این میوه ها به بازار ایران، با این قیمت های نجومی را تایید نکرده اما با یک حساب سرانگشتی می توان فهمید که امکان قاچاق این حجم از میوه خارجی از مبادی غیررسمی وجود ندارد، چرا که قاچاق و حمل و نقل میوه و سالم رساندن ان به مقصد به این آسانی ها نیست چرا که میوه محصولی است که باید با کانتینر‌های مجهز و یخچال دار ترانزیت شود.

به این ترتیب است که کار بالا گرفته و هر کس نظری می دهد اما هنوز تکلیف ماجرا مشخص نیست و معلوم نیست این همه میوه قاچاق چگونه به بازارهای ایران می رسد.

در هر حال ماجرای میوه های قاچاق حتی به شورای شهر هم رسید و رئیس شورای شهر تهران نیز در واکنش به ماجرا گفت: شنیده‌ام که گیلاس کیلویی 100 هزار تومان نیز در میدان و در این فصل ارائه می‌شود که باید فقها اعلام کنند که آیا خرید گیلاس کیلویی 100 هزار تومان در این شرایط حلال یا حرام است؟ و امیدوارم دستگاه‌های مربوطه در این زمینه تلاش بیشتری داشته باشند.

به گزارش فارس، مهدی چمران افزود: وزارت صنعت‌، ‌معدن و تجارت و تعزیرات باید وارد شوند و از فروش میوه‌های وارداتی جلوگیری کنند.

ضد و نقیض های مسئولین

البته اظهارت مهدی چمران تنها واکنش به این مساله نبوده و نیست. رئیس کمیسیون نظارت بر مبارزه قاچاق کالا و ارز استان تهران نیز به ایسنا از تشدید برخورد با صنوف متخلف که به نوعی در امر قاچاق دخیل هستند، خبر داده و گفته: در این راستا به اتحادیه‌ها فرصت یک هفته‌ای داده شده تا اطلاع‌رسانی لازم را به واحدهای صنفی خود انجام دهند و از دهم اسفند برخورد با متخلفان و قاچاقچیان مطابق با قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اجرایی می‌شود.

علی‌اکبر پوراحمدنژاد اظهار کرده: عمده کالای قاچاقی که می‌تواند از مرز به داخل کشور راه یابد ترانزیتی است و غالب کالاهایی که به صورت غیرترانزیتی وارد می‌شود احتمال رسیدنش به تهران ضعیف است و مشکل ما در حال حاضر حمل و نقل ترانزیتی است.

او با بیان اینکه گشت‌های بازرسی را در رابطه با قاچاق کالا به ویژه میوه تشدید کردیم، افزوده: جلساتی با وزارت جهاد کشاورزی، تعزیرات حکومتی، بازرسی اصناف و پلیس برگزار کردیم و با توجه به بازرسی اصناف، عوامل کمیسیون نظارت بر مبارزه قاچاق کالا و تعزیرات در میدان مرکزی مراقبت‌ها درباره ورودی میوه‌ها به میادین در سطح خرد بیشتر شد.پوراحمدنژاد تاکید کرده: در حدود یک هفته اخیر مقادیر زیادی از میوه‌های قاچاق و از جمله 34 تن نارنگی پاکستانی را کشف کردیم که قبل از توزیع در سطح خرد جمع‌آوری و با افراد متخلف برخورد شد و کالا برای امحا منتقل شده است.

این اظهارات اما در حالی است که، رئیس اتحاد‌‌‌یه بارفروشان مید‌‌‌ان مرکزی میوه و تره باردر این باره گفته: برخی ند‌‌‌انسته اخباری منتشر می کنند‌‌‌ که بی پایه و اساس است؛ مثل عد‌‌‌م نیاز کشور به وارد‌‌‌ات نارنگی که د‌‌‌رست نیست ؛چراکه با توجه به ویژگی نارنگی تولید‌‌‌ د‌‌‌اخل این میوه تا شب عید‌‌‌ د‌‌‌وام نمی آورد‌‌‌ و به خاطر نیاز بازار است که مراکز فروش میوه ،محلی برای جولان قاچاقچیان شد‌‌‌ه است. بنابراین بهتر نیست یکسری کمبود‌‌‌‌ها را د‌‌‌ر کشور قبول کرد‌‌‌ه و به فکر حل قانونی آن باشیم؟

محسن محمود‌‌‌ی د‌‌‌ر خصوص اخباری مبنی بر د‌‌‌ستگیری عاملان توزیع میوه‌های قاچاق د‌‌‌ر مید‌‌‌ان مرکزی تهران تاکید کرده: طبق پیگیری‌هایی که انجام د‌‌‌اد‌‌‌ه‌ایم د‌‌‌ر مید‌‌‌ان مرکزی چنین اتفاقی مشاهد‌‌‌ه نشد‌‌‌ه است. تا بالاخره معلوم نشود ماجرا از چه قرار بوده است و برخوردها تا کجا پیش رفته است.

از سوی دیگر نکته مهم اینجاست که با این همه حاشیه به وجود آمده، اگر کس یا کسانی دستگیر شده اند به مردم معرفی نمی شوند تا شائبه نزدیکی آنها با مسئولین و دانه درشت ها برطرف شود؟ شاید وجود میوه های فصل به خودی خود در بازار ایران بد نباشد اما نکته اینجاست که چرا این میوه ها از راه قانونی و به مقدار نیاز وارد کشور نمی شوند و سودهای کلان را به جیب قاچاقچیان روانه می کنند؟البته گمرک نیز به تازگی در بخشنامه‌ای جدید میوه‌های وارداتی را موظف به عبور از «ایکس‌ری» کرده است اما معلوم نیست چرا حالا و بعد از سال ها جنجال درباره میوه های قاچاق چنین قانونی تصویب شده و اصلا اجرایی می شود یا خیر؟

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید

منبع: فردا


ویدیو مرتبط :
گزارش شبکه خبر از پشت پرده قاچاق تلفن همراه به ایران