علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



بازهم زلزله دوباره «مورموری»/ ماجرای اخراج پرستاران شرکتی


خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: هر روز در صفحات استانی خبرگزاری مهر، اخبار متنوعی منتشر می شود که شاید در میان تیترهای متعدد خبری، برخی از آنها از نظر مخاطب دور مانده و یا در طول روز، مجالی برای رصد و اطلاع از این اخبار نبوده باشد.

بسته خبری مهر در برگیرنده برخی از مهمترین اخبار خبرگزاری مهر است که به شکلی خلاصه جمع آوری شده و در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.

بسته خبری امروز شامل اخباری از زلزله ۴.۲ ریشتری مورموری ایلام، توقیف بیش از ۵ هزار تن برنج غیراستاندارد در استان کرمانشاه، ماجرای اخراج پرستاران شرکتی و اعلام اینکه تجاوز منجر به ویلاسازی در سواحل نداریم ،است.

گزیده ای از اخبار متنوع را در بسته خبری امروز خبرگزاری مهر را مرور می کنیم.

زلزله ۴.۲ ریشتری مورموری ایلام خسارتی نداشت

 زلزله ۴.۲ ریشتری یکشنبه شب باز هم «مورموری» در ایلام را لرزاند. زلزله ای که در موقعیت و مركز ۳۲.۴۹ شمالی و ۴۷.۹۱ شرقی و عمق ۸ كیلومتری زمین به وقوع پیوسته است.

در همین زمینه حجت هادیزاده بخشدار کلات مورموری اعلام کرد: تا این لحظه خسارت جانی و مالی گزارش نشده است.

گفتنی است ۲۷ مرداد ماه سال گذشته، زلزله ای به بزرگی ۶.۲ دهم ریشتر شهرستان آبدانان با مرکزیت کانون زلزله مورموری را لرزاند و خسارت های فراوانی در شهرستان آبدانان و شهرستان های دهلران و دره شهر به بار آورد.

توقیف بیش از ۵ هزار تن برنج غیراستاندارد در استان کرمانشاه

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه از توقیف پنج هزار و ۷۲ تن برنج غیر استاندارد به ارزش بیش از ۲۸ میلیارد و ۶۳۰ میلیون ریال در استان خبر داده و گفته است: در پی اعلام معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان مبنی بر ورود مقدار زیادی برنج هندی فاقد ضوابط وزارت بهداشت به داخل استان،بررسی موضوع به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفت.

سردار منوچهر امان اللهی اظهار داشته است: با هماهنگی مرجع قضائی، ماموران به همراه کارشناسان معاونت غذا و دارو به سه محل دپو و عرضه این برنج ها مراجعه و در بازرسی ها پنج هزار و هفتاد دو تن برنج غیر بهداشتی کشف و جمع آوری شد که بنا به نظر کارشناسان ارزش ریالی برنج های توقیفی بیش از ۲۸ میلیارد و ۶۳۰ میلیون ریال برآورد شده است.

ماجرای اخراج پرستاران شرکتی

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمان علت اخراج ۹۳ پرستار شرکتی را تشریح کرد و گفت: بیشتر این افراد هم اکنون در بیمارستان های خصوصی مشغول به کار هستند.

رحمتیان مشکل اصلی در حوزه پرستاری را کمبود نیروهای با تجربه دانست و افزود: فعلا دستورالعملی در خصوص جذب نیرو صادر نشده است.

حکایت مزایده‌های اماکن ورزشی البرز

امروز اهالی ورزش البرز نفس راحتی کشیدند زیرا هیئت های ورزشی توانستند در برخی مزایده های اماکن ورزشی پیروز شوند تا مجبور نباشند از ورزشگاه ها نقل مکان کنند.

مزایده اماکن ورزشی استان البرز در حالی هفته گذشته برگزار شد که بخش اعظم هیئت‌های ورزشی این استان پیروز میدان بودند و به اصطلاح سرشان بی‌کلاه نماند.

امسال هم پس از بررسی کارشناسی و قیمت‌گذاری اماکن ورزشی هیئت‌های ورزشی و اشخاص علاقمند، پیشنهادهای خود را در پاکت‌های سربسته به مسئولان اداره کل ورزش و جوانان تحویل دادند و هفته گذشته بخشی از این پاکت‌ها باز و صاحبان فضاهای ورزشی استان برای یک سال آینده مشخص شد.

آنچه ماحصل بررسی این پیشنهادها بود موفقیت اکثر هیئت‌های ورزشی شرکت کرده در این میدان رقابتی بود.

تجاوز منجر به ویلاسازی در سواحل نداریم

به استان مازندران هم سری بزنیم، جایی که معاون جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در سفر به این استان مدعی شده هیچ تجاوز منجر به ویلا سازی در سواحل نداریم.

بهزاد انگورج تقوی گفته است که متأسفانه برخی مسئولین حتی یک‌بار قانون اراضی مستحدث و ساحلی را مطالعه نکردند و به‌جای متولی اظهارنظر می‌کنند.

وی با اشاره به اهمیت مسئله دریا و شناخت آگاهانه از قوانین افزوده است که منابع جنگلی و دریای خزر دو منبع مهم برای فعالیت‌های اقتصادی استان‌های شمالی است.

کاندیداهای خراسان جنوبی از وعده های آبی به مردم خودداری کنند

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با اشاره به خشکسالی شدید در این استان گفته است که درست نیست کاندیداهای مجلس از مشکل کم آلبی برای دادن وعده های انتخاباتی استفاده کنند.

وی خشکسالی را در استان ریشه ای عنوان کرد و حل آن را با برنامه ریزی صحیح و دقیق عملی دانست و افزود: مردم استان برای تامین آب با مشکل مواجه هستند.

مرگِ همزاد کوچ؛ سیاه‌بختی «بهون» زیر سایه چادر سفید

«بهون» این دستبافت اصیل که سال‌ها در دشت‌ها و کوه‌ها، در سرمای زمستان و گرمای تابستان همراه و همپای عشایر بوده، این روزها نخ نما روزگار می‌گذراند و شاهد هیچ زایشی در نسل خود نیست.

«بهون بافی» یا بافت سیاه‌چادر یکی از صنایع‌دستی کهن در بین جوامع عشایری کهگیلویه و بویراحمد است که امروزه رو به فراموشی رفته و شاید به این می‌اندیشد که چگونه مدرنیته نقش خوش آب و رنگش را در زندگی عشایری کمرنگ کرده و می‌رود تا به کتاب‌های تاریخی بپیوندد.

«بهون» از موی بز و توسط زنان عشایر بافته می‌شود و وزن و اندازه مناسب آن برای حمل‌ونقل آسان توسط چهار پایان در ایل راه‌های صعب‌العبور و سهولت برپاساختن و جمع‌آوری آن از ویژگی‌های این مسکن سیار عشایر است. همچنین «بهون» در مقابل تغییرات آب و هوایی همچون باد، باران و آفتاب مقاوم است و سرپناهی امن برای زندگی ایلیاتی‌ها در سرمای زمستان و گرمای تابستان به شمار می‌رود.

این دستبافت صد در صد عشایری، که بافتش روزگاری نسل به نسل با دختران ایل عجین بود، حالا دیگر به نامی در تاریخ کوچ بدل شده است و شاید از چند صد خانوار عشایری انگشت‌شمار باشند کسانیکه هنوز هم به این بافته اصیل وفادار مانده‌اند.

نگاه استانی و توسعه زیرساخت ها مطالبه مردم گلستان از نمایندگان

با نزدیک شدن به دهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی تب و تاب فضای تبلیغاتی و وعده های انتخاباتی هم داغتر می شود. در میان همه این وعده ها، آن چه بیش از همه اهمیت دارد، محرومیت استان گلستان و نیازهای مردمی است که به امید توسعه استان و آینده ای بهتر پای صندوق های رای می روند.

اکثر مردم معتقدند باید فارغ از تعصبات قومی و جناحی، نمایندگانی یکدست داشت تا فقط به توسعه استان فکر شود و برای انتخاب چنین افرادی باید تخصص و شایستگی را ملاک قرارداد. تبدیل‌شدن منافع فردی و گروهی به خواسته‌های استانی و ملی و همدلی نمایندگان ملت برای فرار روبه‌جلو استان از محرومیت به استان و همچنین پرهیز از وعده‌های دروغین از نکات مهمی است که بیشتر مردم و کارشناسان استان روی آن اتفاق‌نظر دارند.

نقش فرش در توسعه تبریز برجسته می‌شود

پشت‌دار قالی نشسته و با هر گره به جان آن، هنر و عشق را نیز آرام به تاروپود فرش گره می‌زند و شاید این باشد دلیل روح‌نواز بودن فرش دستباف تبریز، فرشی که هم‌اکنون تبدیل به نمادی از هنر یک ایرانی در سراسر جهان شده است.

سال‌های سال است که فرش ایران و به‌خصوص فرش دستباف تبریز حرف اول این صنعت را در جهان می‌زند و صادرات این محصول به ۸۰ کشور دنیا و از سوی دیگر سهم ۴۰ درصدی آذربایجان شرقی از این میزان صادرات، خود نمایان گر جایگاه خاص کشور و استان در این صنعت هنری است.

حال بارونق صادرات فرش از کشور و از سوی دیگر انتخاب شهر تبریز به‌عنوان پایتخت فرش جهان، قالی تبریز در حال نزدیک شدن به جایگاه واقعی و اصلی خود است.

احمد محمدزاده سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری با اشاره‌ای به نقش برجسته صنعت فرش در شکوفایی اقتصادی کشور و استان می‌گوید: فرصت جدیدی برای این صنعت به وجود آمده چراکه از سویی صادرات فرش پس از رفع تحریم‌ها رونق خواهد گرفت و به دلیل زیبایی‌های خاص مورد توجه همه جهانیان قرار می‌گیرد و از سویی انتخاب این شهر به‌عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام در سال ۲۰۱۸ فرصتی دیگر برای مطرح کردن بیشتر صنعت فرش است.


ویدیو مرتبط :
زلزله وحشتناک در مورموری