فريب بزرگ خودروسازان در مورد خودروهاي موجود در انبار/ واقعا چند خودرو در انبار خودروسازان است؟


فريب بزرگ خودروسازان در مورد خودروهاي موجود در انبار/ واقعا چند خودرو در انبار خودروسازان است؟

صداي اقتصاد/ يکي مي گويد، 100 هزار خودرو در کارخانه هاي خودروسازي خاک مي خورد، مسئولي ديگر مي گويد، اين خودروهاي انبار شده کمتر از 6 هزار دستگاه است، البته صحبت از 120 هزار و 80 هزار هم به ميان آمده است.
اما برخي محاسبات نشان مي دهد ايران خودرو 4 هزار خودرو و سايپا هزار خودرو در انبارهاي خود جا داده اند.به هرحال، اگر قرار باشد 100 هزار خودرو در انبار کارخانه هاي خودروسازي خاک بخورد، مساحتي به اندازه 93 زمين فوتبال نياز است.

همين چند هفته پيش بود که چهاروزير در نامه اي به رييس جمهوري از مشکلات بورس گفتند و اظهار نگراني کردند. البته در يکي از بند هاي اين نامه، به صنعت خودروسازي هم اشاره شده بود. بندي که در آن گفته مي شد، 100 هزار خودرو در انبارهاي شرکت هاي خودروسازي کشور انبار شده است. در بند پنجم اين نامه که محمدرضا نمعت زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت آن پاي آن را امضا کرده، آمده است: «در بعد عوامل داخلي کاهش ارزش بازار شرکت‌هاي فعال در بازار سرمايه، مي توان به نبود تقاضاي کافي براي محصولات، مشکل حاکم بر فعاليت‌هاي اقتصادي و افزايش انباشت موجودي و حساب‌هاي دريافتني صنايع مختلف اشاره نمود. به عنوان نمونه در صنعت خودرو صورت‌هاي مالي زيان انباشته اي معادل ۴.۲۰۰ ميليارد تومان را نشان مي دهد و اين در حالي است که به دليل بحران نقدينگي، صنعت مزبور در معرض توقف است و موجودي انبار محصول خودروسازان به متجاوز از ۱۰۰.۰۰۰ خودرو کف کارخانه رسيده است. وضعيت مشابهي در صنعت فولاد، صنعت مس، مسکن، سيمان، کاشي و سراميک و معدني ها به عينه مشهود است. در صنعت پتروشيمي که بيش از ۳۵ درصد از ارزش بازار سرمايه را تشکيل مي دهد، سياست‌هاي نامعلوم تعيين نرخ خوراک گاز و همچنين افزايش قيمت دلار مبادله‌اي که موجب افزايش بهاي تمام شده آنها شده است، به رکود اين بخش دامن مي زند، همچنين کنترل قيمت محصولات توليدي بعضي از شرکت‌هاي بورسي مانع از تعديل متناسب درآمدها و هزينه ها گرديده است.»

البته صحبت ها از ميزان خودروهاي انباشته شده در انبارهاي خودروسازي متفاوت است. اما اگر فرض بر همين 100 هزار خودرو گرفته شود، با حساب متوسط طول هر خودرو 4.5 متر و عرض آن 1.7 متر، مساحت هر يک عدد خودرو به طور متوسط 7.65 متر است، اين گونه مي شود که هرخودرو، 7 متر و 65 سانتي متر جا اشتغال مي کند. اين مساحت ضرب در 100 هزار خودرو يعني، براي انبار کردن خودروهاي روي دست توليدکننده باقي مانده، انباري به مساحت 765000 متر لازم است.

به عبارتي ديگر اگر مساحت هر زمين فوتبال 8250 متر در نظر گرفته شود، بايد انبارهايي به مساحت 93 زمين فوتبال براي نگه داشتن اين خودروها، وجود داشته باشد.
البته در حالي نعمت زاده معتقد است که 100 هزار خودرو در کف کارخانه هاي خودروسازي خاک مي خورد که اکبر ترکان، مشاور ارشد رئيس‌جمهور و دبير شوراي هماهنگي مناطق آزاد تجاري صنعتي و ويژه اقتصادي اواخر مرداد ماه اعلام کرد: تقاضا به حدي در بازارها کم است که 80 هزار خودرو در انبار يکي از خودروسازان وجود دارد و فروش نمي‌رود. يعني همين يک کارخانه خودروسازي هم براي انبار کردن خودروهايش به 612000 متر زمين نياز دارد.

اما تعداد خودروهاي انبار شده به همين دو عدد خلاصه نشد و محمدرضا نجفي منش، عضو هيات مديره انجمن قطعه سازان و عضو هيات نمايندگان اتاق تهران دراين باره گفت: آمار مربوط به دپو 100 هزار خودرو در نامه 4 وزير صحت ندارد و تنها 6 هزار خودروي اضافي دپو شده است.
به گفته او، ايران خودرو 32 هزار خودرو در سيکل تامين دارد و تنها 6 هزار خودرو اضافه وجود دارد. سايپا هم هيچ گونه خودرو اضافه اي ندارد و حتي از تحويل سفارش ها عقب هستند.

به اين ترتيب، اگر قرار باشد براساس صحبت هاي نجفي منش حساب شود، به 45900 متر زمين نياز است که اين ميزان يعني 5 زمين فوتبال.
در حالي که نجفي منش، صحبت از 6 هزار خودرو در انبار ايران خودرو مي کند، فرهاد بهنيا، عضو انجمن قطعه سازان ايران معتقد است که هم اکنون 120 هزار خودرو در پارکينگ خودروسازان براي عرضه وجود دارد و تقاضايي در بازار نيست.


ویدیو مرتبط :
فقط 6 هزار خودرو در پارکینگ خودروسازان است