ادعای یک فرد درباره کشف داروی سرطان


فیلم مستند «فصل هَرس» به کارگردانی لقمان خالدی با موضوع کشف داروی سرطان، در بخش مستندهای بلند نهمین دوره جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» حضور دارد.

به گزارش ایسنا، خالدی درباره موضوع این مستند گفت: «قاسم تک‌دهقان فردی است که ادعا می‌کند داروی سرطان را کشف کرده و به دنبال ثبت آن است. او در عین حال نگرانی زیادی از دزدیده شدن فرمول این دارو دارد و به دنبال فرد قابل اعتمادی برای ثبت این فرمول است.»

این مستندساز درباره‌ی انگیزه پرداختن به این سوژه، توضیح داد: «شخصیت اصلی فیلم من 11 سال برای پیدا کردن فرمول این دارو تلاش کرده و این تلاش برای من پُر اهمیت بود و همین مسئله دستمایه مناسبی بود برای ساخت فیلمم تا ضمن بررسی این مسیر طولانی، شرایطی به وجود بیاید که شخصیت فیلم را کندکاو کنم و مشکلاتی که در این مسیر داشت را زیر ذره‌بین ببرم.»

خالدی ادامه داد: «آقای تک‌دهقان فرمول مهمی برای درمان یک بیماری فراگیر و سخت در اختیار داشت و به همین دلیل سخت اعتماد می‌کرد. برای نزدیک شدن به این شخصیت تلاش زیادی کردم و از طرف دیگر متوجه شدم همین عدم اعتماد یکی از مهم‌ترین مشکلات تک‌دهقان است، اعتماد دیگران به او و از طرفی دیگر اعتماد او به دیگران که باعث مشکلاتی زیادی شده بود، به همین دلیل "اعتماد" به تم اصلی فیلم ما تبدیل شد.»

وی با تاکید بر اینکه جلب اعتماد تک‌دهقان نتیجه داد و محصول اعتماد مستند فصل هرس شد، خاطرنشان کرد: «از یک جایی به بعد، ایشان تمایل داشت دوربین ما ملاقات و قرار‌هایش با موسسات داروسازی را ثبت کند و معتقد بود وجود دوربین ما در این قرارهای کاری، مانع از دزدیده شدن دارو می‌شد. البته این را هم بگویم که آقای تک‌دهقان فرد بسیار دقیقی است و قبل از ساخت این مستند، تحقیقات کافی را درباره من انجام داده بود.»

خالدی با بیان اینکه اعتماد و بی‌اعتمادی مساله اصلی زندگی بیشتر افراد جامعه نیز هست، عنوان کرد: «در مسیر ساخت این فیلم و از آنجایی که «اعتماد» دغدغه اصلی‌مان بود، متوجه شدم عدم اعتماد در جامعه شباهت زیادی به غده سرطانی دارد، چرا که سلول سرطانی سلولی است که به علت کارکرد نادرست بی‌رویه رشد کرده و کل بدن را فرا می‌گیرد. از نظر من عدم اعتماد در جامعه نیز می‌تواند با کارکرد نادرست به غده سرطانی در روابط اجتماعی تبدیل شود.

وی تاکید کرد: «تک‌دهقان در مسیر ثبت داروی سرطان بهانه‌ی شد که ما از سرطان دیگر‌ی با نام بی‌اعتمادی رونمایی کنیم. من معتقدم بی‌اعتمادی مانع می‌شود که در جامعه اتفاق‌های خوب شکل پیدا کند.»

به گفته این کارگردان، قاسم تک‌دهقان ۱۱ سال از زندگی‌اش را برای کشف این دارو گذاشته است. خالدی در این باره گفت: «فارغ از نتیجه دادن این دارو، سیستم بهداشتی و دارویی ما می‌توانست این فرد را جذب و از انرژی‌اش حُسن استفاده را بکند. تلاش این فرد برای به ثمر رسیدن یک عمر فعالیتش قابل تحسین است.»

خالدی کاهش مستندهای بخش مسابقه ملی را اتفاق خوشایندی دانست و اظهار داشت: «به نظرم کاهش فیلم‌های بخش مسابقه در این دوره از جشنواره باعث می‌شود مخاطب تمرکز بیشتری بر آثار مستند داشته باشد. در ایران سوژه‌های زیادی برای مستندسازی است، اما به دلیل پرداخت نادرست به این سوژه‌ها، بسیاریشان از بین می‌روند. مستندسازان با ساخت فیلم زندگی مردم، جامعه را زیر ذره‌بین قرار می‌دهند و موظف هستند این ثبت را به درستی انجام دهند.»

وی در پایان گفت: «سخت‌گیری درباره حضور فیلم‌های در بخش مسابقه ملی، مستندساز را دعوت می‌کند در فیلمسازی و نحوه پرداختن به سوژه بازنگری داشته باشد و او هم نسبت به ساخت اثر مستند سخت‌گیرانه عمل کند. من با سخت‌گیری و انتخاب گزیده هیات انتخاب در این دوره از جشنواره، بسیار موافقم؛ چرا که ممکن است در هر سئانس از جشنواره سینماحقیقت، فردی برای اولین بار رو به روی فیلمی مستند نشسته باشد و چه خوب است که با مستند درستی، اعتمادش را به سینمای مستند جلب کنیم.»

به گزارش ایسنا، عوامل این مستند عبارتند از: نویسنده، کارگردان و تدوینگر: لقمان خالدی/ تصویربردار: بهروز بادروج/ صدابردار: تامی ایل‌بیگی/ آهنگساز: حبیب خزایی‌فر/ مدیر تولید: وحید حاجیلویی/ تهیه‌کننده: مهدی شامحمدی.

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را طی روزهای ۲۲ تا ۲۸ آذرماه ۱۳۹۴ و با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی(ع) است، در سینما فلسطین و سینما سپیده شهر تهران برگزار خواهد کرد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
داروی ضد سرطان رسید!!!!!