جدول زمانبندی پرداخت مطالبات سپرده گذاران موسسه میزان


بازپرداخت سپرده های مردم در موسسه میزان

این روزها که مردم از دست موسسات غیرمجاز فریادشان بلند شده و هرازچندگاهی نیز برای دادخواهی حق و حقوقشان منتظر تصمیمات مسئولان می مانند، ولی ظاهرا شرایط نشان می دهد که رشد قارچ گونه موسسه های مالی_ اعتباری بدون هیچ مشکلی همچنان ادامه دارد.

این بار موسسه مالی_ اعتباری میزان بود که موجب شد بسیاری از سپرده گذاران این موسسه دست به دامن مسئولین شوند تا بتوانند مطالبات و وجوه سرمایه گذاری شده خود را در این موسسه که از اعتبار ساقط شده است را طی یک روند قانونی مجددا دریافت کنند.

برهمین اساس و پس از مدتی موسسه مالی_ اعتباری عسگریه اعلام کرد که این موسسه 500 میلیارد تومان وجه نقد برای پرداخت طلب طلبکارن موسسه میزان در نظر گرفته که این مقدار طلب حدود 93 درصد از سپرده گذارانی را پوشش می دهد که میزان طلب هایشان کمتر از 10 میلیون تومان است. 

نماینده مردم طرقبه و چناران در مجلس شورای اسلامی با اعلام این خبر گفت: قرار شده 7 درصد دیگر سپرده گذاران موسسه میزان به دلیل آنکه مبالغ بالایی را طلبکار هستند، در یک زمانبندی مشخص به وجوه خود برسند که این افراد می توانند سود سپرده خود را نیز از موسسه عسگریه دریافت کنند. از سوی دیگر دهقان عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نیز با بیان اینکه موسسه میزان حتی نشان قوه قضائیه را نیز برای خود انتخاب کرده بود، ولی در عمل یک موسسه بدون اعتبار بود، گفت: استفاده از نشان قوه قضائیه یعنی دایر شدن برخی از شعب این موسسه درون ساختمان های قوه قضائیه که این امر طبیعتا منجر به جلب اعتماد مردم برای سپرده گذاران شده بود، که البته این امر باید با جدیت مورد بررسی قرار گیرد. 

وی افزود: طبق آخرین خبرها حدود 1850 میلیارد تومان از سپرده های موسسه میزان در اختیار 40 شخص قرار گرفته و این یعنی از 3200 میلیارد تومان سپرده های مردم، 1850 میلیارد تومان آن نزد تنها 40 شخص بوده است.

موسسه میزان ، مطالبات سپرده گذاران میزان ، افتتاح حساب موسسه میزانجدول بازپرداخت سپرده های مردم در موسسه میزان

این گزارش می افزاید: درپی این اظهارنظر رسمی مبنی بر پرداخت وجوه مردم از طریق موسسه مالی اعتباری عسگریه سخنگوی این موسسه چندی پیش اعلام کرد این موسسه بدهی موسسه میزان را پرداخت نمی کند و این اظهارنظر در حالی صورت گرفت که تنی چند از نمایندگان مجلس خبر از پرداخت مطالبات مردم از طریق موسسه مالی اعتباری عسگریه داده بودند. 

به دنبال ایجاد جو روانی نامناسب ناشی از سرگردانی سپرده گذاران در موسسه مالی اما غیرمجاز موسسه میزان، روابط عمومی استانداری خراسان رضوی از تشکیل جلسه ای با مقامات بانک مرکزی مبنی بر پرداخت مطالبات مردم توسط بانک صادرات خبر دادند. 

برپایه این گزارش؛ اعلام شد در حالیکه واگذاری میزان به بانک صادرات توسط بانک مرکزی و استانداری مشهد اعلام شده است، ولی روابط عمومی بانک صادرات نه این خبر را تائید و نه آنرا تکذیب می کند. این در حالی بود که روابط عمومی استانداری خراسان رضوی در مصاحبه ای با خبرنگار باشگاه خبرنگاران از تشکیل جلسه ای با مقامات بانک مرکزی مبنی بر پرداخت مطالبات مردم توسط بانک صادرات خبر داده بود. 

در جلسه یاد شده مقرر شد که تمام دارایی ها بدهی کارکنان تعاونی اعتباری منحله موسسه میزان در چارچوب تعریف شده حقوقی_ بانکی به بانک صادرات واگذار شود و در واقع بدین وسیله از تمام سپرده گذاران و مشتریان تعاونی درخواست می شود با مدیران بانک صادرات ایران همکاری کرده. طبق برنامه ریزی و روش های انجام کار مدیریت ارشد بانک مذکور اقدامات خود را سامان بخشند. 

این گزارش می افزاید: پس از انتشار این خبر بانک صادرات اعلام کرد، سپرده گذاران موسسه منحله میزان از فردا (شنبه) براساس جدول زمانبندی به شعب این بانک در سه استان خراسان رضوی، جنوبی و شمالی مراجعه کنند. 

برپایه این گزارش؛ کلیه سپرده گذاران موسسه یاد شده از فردا جهت افتتاح حساب با در دست داشتن اصل شناسنامه و کارت ملی به همراه دفترچه حساب و یا مدارک سپرده گذاری به شعب بانک صادرات در سه استان یاد شده مراجعه کنند. ظاهرا موضوع بازگشت سپرده های مردم در موسسه منحله میزان ختم به خیر شد ولی این موضوع نمی تواند مماشات بانک مرکزی با موسسات غیرمجاز را از اذهان عمومی جامعه پاک کند. اما چیزی که باید مردم بسیار به آن توجه کنند این است که برای سپرده گذاری در موسسات مالی تنها به اسم و رسم و نشان آن توجه نکنند، بلکه با مطالعه دقیق و بررسی این موضوع که آیا این موسسات در لیست بانک مرکزی قرار دارند، اقدام به سپرد ه گذاری کنند.متاسفانه این حکایت بسیاری از سپرده گذاران موسسه مالی و اعتباری فاقد مجوز است که تنها به دلیل برخی خدماتی که در اغلب موارد گول زننده و ظاهری است، سرمایه خود را که در اکثر مواقع کلی زندگی آنهاست برداشته و در این موسسات سرمایه گذاری می کنند و به هیچ عنوان هم از اتفاقاتی که در طول چند سال گذشته برای سایر سپرده گذاران دیگر در موسسات فاقد مجوز رخ داده است، درس عبرت نمی گیرند.


ویدیو مرتبط :
سرنوشت سپرده گذاران موسسه میزان؟