علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



قیمت تمام شده آزمایش های تشخیص طبی آماده ارایه به وزارت بهداشت است


به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دکتر بهزاد پوپک روز شنبه در نشستی با خبرنگاران اظهار کرد: این گروه کارشناسی از سال گذشته برای تعیین قیمت تمام شده این خدمات با حضور انجمن متخصصان علوم آزمایشگاهی، انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی، انجمن آسیب شناسی و کارشناسان اقتصاد سلامت تشکیل شد و با برگزاری بیش از دو هزار ساعت کار کارشناسی، قیمت تمام شده حدود 640 آزمایش تشخیص طبی را تعیین کرد.
وی با بیان اینکه این ها قیمت پایه خدمات آزمایشگاهی است، افزود: این اولین فعالیت در حوزه تعیین قیمت تمام شده خدمات پزشکی است که می تواند ملاک ارزیابی های بعدی باشد.
پوپک خاطر نشان کرد: طبق استانداردهای جهانی 70 درصد تصمیم گیری های پزشکی بر اساس نتایج آزمایش های تشخیصی صورت می گیرد و تصمیماتی که بدون توجه به این نتایج باشد، قابل قبول و پذیرفته شده نیست.
وی با بیان این که آزمایشگاه های تشخیص پزشکی کشور در سال های اخیر با مشکلات زیادی از جمله مشکلات اقتصادی روبه رو بوده اند، افزود: یکی از این مشکلات در رابطه با تعرفه های خدمات آزمایشگاهی است که بر مبنای کار کارشناسی و قیمت تمام شده هزینه ها تعیین نشده است؛ از آنجایی که قیمت های تمام شده واقعی نیستند، تعرفه های تعیین شده نیز متناسب با هزینه ها نیست.
پوپک ادامه داد: مشکل دیگر در رابطه با تغییرات نرخ ارز است؛ از آنجایی که تجهیزات، لوازم و کیت های آزمایشگاهی از کشورهای خارجی تهیه می شوند، تغییرات نرخ ارز طی سال های اخیر که از حدود یک هزار و 300 تومان به بیش از سه هزار تومان رسیده و افزایشی چند برابری داشته، سبب افزایش هزینه های خرید این لوازم و تحمیل بار سنگین بر آزمایشگاه ها شده است.
وی با بیان اینکه تعرفه های خدمات آزمایشگاهی جوابگوی افزایش قیمت ها و هزینه ها نیست، افزود: مواد اولیه و کیت های آزمایشگاهی از خارج از کشور تهیه می شود پس قیمت آنها وابسته به ارز است و تغییرات نرخ ارز به شدت بر افزایش قیمت این ملزومات تاثیر داشته است.

**معضل تعلل سازمان های بیمه گر در پرداخت به آزمایشگاه ها
رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی همچنین به پرداخت نکردن به موقع سازمان های بیمه گر به آزمایشگاه های کشور اشاره کرد و افزود: بر اساس طرح تحول سلامت از حدود بیش از یک سال پیش تاکنون سهم بیماران از هزینه های آزمایشگاهی از حدود 70 درصد به 50 درصد کاهش یافت؛ این اقدام مناسبی در راستای حمایت از بیمه شدگان است اما به دلیل پرداخت نکردن به موقع هزینه ها از طرف سازمان های بیمه گر به آزمایشگاه ها، ادامه کار آزمایشگاه های کشور با مشکل مواجه شده است.
پوپک با اعلام این که هر ماه شاهد تعطیلی برخی از آزمایشگاه های کشور به دلیل نبود توان مالی برای ادامه کار هستیم، گفت: به دلیل همین پرداخت نشدن به موقع، وابستگی مالی آزمایشگاه ها به بیمه ها به ویژه بیمه های پایه نیز بیشتر شده است.
وی به کاهش ضریب خدمات آزمایشگاهی (K) در تعرفه های سال 1394 اشاره کرد و گفت: این ضریب در سال های گذشته 20 هزار تومان بود اما در سال جاری به جای افزایش، بر اساس افزایش نرخ تورم و هزینه ها، با کاهش سه هزار تومانی مواجه شد و به 17 هزار تومان تقلیل یافت.
پوپک این کاهش تعرفه خدمات آزمایشگاهی را کاری غیرکارشناسانه ارزیابی و ابراز امیدواری کرد که با تعیین قیمت تمام شده خدمات آزمایشگاهی در قالب گروه کارشناسان، قیمت گذاری ها توسط وزارت بهداشت تصویب و سازمان های بیمه گر نیز همراهی لازم را در این زمینه داشته باشند.
دکتر سیدحسن هاشمی مدنی عضو انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی نیز در مورد قیمت های تعیین شده خاطرنشان کرد: اینها قیمت های تمام شده هستند و تعرفه نیستند؛ برای تعیین تعرفه ها علاوه بر قیمت های تعیین شده، تورم نیز باید درنظرگرفته شود.
وی در مورد میزان افزایش قیمت ها در گزارش تهیه شده در مورد قیمت تمام شده خدمات آزمایشگاهی توضیح داد: قیمت های خدمات آزمایشگاهی به نسبت تعرفه های سال جاری از حدود هفت درصد تا بیش از 200 درصد در مورد آزمایش های مختلف افزایش دارد و به طور متوسط قیمت 640 آزمایش بالینی درنظرگرفته شده، حدود 50 درصد افزایش می یابد.

** چشم انداز گستردگی کاربرد آزمایش های تشخیصی
دکتر عبدالفتاح صراف نژاد عضو انجمن علوم آزمایشگاهیان نیز در این نشست اظهار کرد: بیش از 70 درصد تصمیم گیری های پزشکی وابسته به آزمایش های تشخیصی است و با رونق رشته پزشکی فرد محور، به تدریج این میزان از 80 درصد نیز فراتر می رود.
وی افزود: در آینده شاهد خواهیم بود که حتی دوز داروها، نوع داروها و تشخیص زودهنگام بیماری ها را می توان با آزمایش های تشخیصی تعیین کرد و این انقلابی بزرگ در حوزه پزشکی به شمار می رود.
صراف نژاد اظهار کرد: هزینه های آزمایشگاهی در دنیا حدود 10 درصد و در ایران هفت درصد هزینه های پزشکی را تشکیل می دهند و بقیه هزینه ها مربوط به بخش های دیگر پزشکی است؛ اما با همین میزان کم هزینه ها خدمات آزمایشگاهی سهم 70 درصدی در تشخیص و درمان بیماری ها برعهده دارد که این مساله لزوم توجه بیشتر به این بخش را نمایان می سازد.
وی با انتقاد از نبود حمایت های لازم از سوی سازمان های بیمه گر، گفت: تا سال 1384 سهم مردم از هزینه های درمانی حدود 30 درصد بود که به تدریج و با کاهش سهم بیمه ها این میزان تا 70 درصد نیز رسید ودر حال حاضر با اجرای طرح تحول سلامت به 50 درصد کاهش یافته است.
صراف نژاد افزود: این نشان دهنده آن است که بیمه ها می توان سهم بیشتری در این زمینه داشته باشند تا بار هزینه های درمانی مردم کاهش یابد.
دکتر علی صادقی تبار عضو انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی نیز با غیرواقعی دانستن تعرفه های خدمات آزمایشگاهی گفت: در آلمان میزان این تعرفه ها 10 برابر، در ترکیه 6 برابر، در عراق بیش از 3 برابر و در افغانستان 2 و نیم برابر ایران است.
وی تاکید کرد با افزایش نرخ تورم و نرخ ارز و به تبع آنها افزایش هزینه های آزمایشگاه ها، باید تعرفه های خدمات آزمایشگاهی نیز افزایش یابد.
علمی**1834**2017

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
مهر تایید وزارت بهداشت بر افزایش قیمت شیر