دوره کاربردی ایران شناسی ثبت نام می کند


دوره کاربردی ایران شناسی معرفی دوره

دوره کاربردی ایران شناسی (Iranian Studies Practical Course) یا بطور خلاصه ISPC، یک دوره 120 ساعته با مجوزوزارت علوم، تحقیقات و فناوریوسازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است که برای اولین بار در کشور توسط دفتر آموزش های گردشگری موسسه آموزش عالی آزاد بهار و با همکاری موسسه آموزش های تخصصی گردشگری بهار کوچ گردشگران طراحی شده و برگزار می گردد.

درک مفهومی کشور شناسانه از ایران زمین، ایجاد نقشه ای جامع و یکپارچه از قابلیت های پنهان و آشکار این سرزمین و معرفی و بحث در خصوص الگوهای نوین بهره برداری از آن در گردشگری امروز، فردا و آینده از اهداف اصلی این دوره است.

دوره ایران شناسی در چهار سطح برگزار می گردد که در طول آنبیش از 20 تن از اساتید و ایران شناسان برجسته داخلی و خارجی، نتایج و یافته های تحقیقاتی و میدانی دهها ساله خود از ایران زمین را با دانش پژوهان به اشتراک گذاشته و اطلاعات تخصصی خود را در این زمینه ارائه می دهند. این دوره ها علاوه بر دروس نظری دارای دروس عملی در قالب تور کارگاه های آموزشی می باشد.

برای تمامی دانش پژوهانی که در دوره ها شرکت می نمایند مدرک پایان دوره از طرف موسسه آموزش عالی آزاد بهار (به ازای هر یک از سطوح چهارگانه) صادر خواهد شد ضمن اینکه دانش پژوهانی که تمایل به دریافت مدرک پایانی دوره ایران شناسی ازوزارت علوم، تحقیقات و فناوریوسازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور(که قابل تایید وزارت امور خارجه و ترجمه رسمی توسط قوه قضائیه می باشد) را دارند الزاماً بایستی هر چهار سطح را سپری کنند و سپس در آزمون جامعی که در پایان دوره توسط دفتر آموزش های گردشگری موسسه بهار برگزار می گردد شرکت نموده و نمره حد نصاب برای دریافت مدرک را کسب نمایند.

همچنین لازم بذکر است که شرکت در هر یک از سطوح چهارگانه دوره ایران شناسی برای متقاضیان آزاد بوده و به صورت موردی نیز می توانند نسبت به انتخاب و شرکت در هر دوره اقدام نمایند.

دوره ایران شناسی به تمامی علاقه مندان، بویژه مدیران بخش های مختلف، راهنمایان تور (ایرانگردی و جهانگردی، طبیعت گردی، زمین گردشگری)، سرمایه گذاران، کارآفرینان، فعالان حوزه خدمات گردشگری و مسافرتی و دانشجویان توصیه می گردد.

دوره کاربردی ایران شناسیسطح 1 – ساختار کشورشناسی و جامعه شناسی ایران

سطح اول دوره کاربردی ایران شناسی با عنوان "ساختار کشورشناسی و جامعه شناسی ایران" مبحثی است که پایه های اولیه ایران شناسی را تشکیل می دهد. دو مبحث مهم و اساسی کشورشناسی و جامعه شناسی که پیش نیازهای ورود به مباحث گسترده ایران شناسی هستند در این سطح مورد بررسی و واکاوی قرار می گیرد.

برخی از موضوعاتی که در این سطح در قالب مباحث مرتبط با کشور شناسی بدان می پردازیم در برگیرنده مباحث پایه ای مانند توان های طبیعی ایران از لحاظ ساختار زمین شناسی و منابع کانی، خصوصیات آب و هوایی و اقلیم، آبهای زیر زمینی، دما و بارش، مجموعه های زیستی و ... خواهد بود و در مبحث جامعه شناسی ایران به مواردی چون ساختمان و پراکندگی جمعیت در ایران، تقسیم بندی قومی - زبانی- دینی، ساختار اجتماعی، روابط شهر- روستا و کوچ نشینان در گذشته و حال، تحولات اجتماعی- اقتصادی، جامعه شناسی تاریخی و... خواهیم پرداخت.

سطح 2 – قابلیتهای اکوتوریستی و ژئوتوریستی ایراندوره کاربردی ایران شناسی

سطح دوم دوره کاربردی ایران شناسی با عنوان "قابلیت های اکوتوریستی و ژئوتوریستی ایران" مبحثی است که به طبیعت ایران از دو جنبه "اکو" و "ژئو" از دیدگاه گردشگری پرداخته و به مخاطب، دیدگاه و درک جدیدی از قابلیت های طبیعی ایران ارائه می نماید.

برخی از موضوعاتی که در بحث قابلیت های اکوتوریستی ایران به آن می پردازیم شامل مباحثی درباره 5 ناحیه پوشش گیاهی ایران ، نظام مدیریت مناطق چهارگانه محیط زیست، پوشش جانوری ایران (پستاندارن، پرندگان و جاذبه های پرنده نگری، خزندگان، آبزیان، دوزیستان و پروانه های ایران) می باشد و در مبحث ژئو به موضوعاتی از قبیل جاذبه های زمین شناسی ، ژئوپارک ها و ژئوسایتها ، گردشگری منابع آبی ایران و ... خواهیم پرداخت.

قابل ذکر است که این سطح، شامل سه تورکارگاه آموزشی مرتبط با موضوعات ارائه شده می باشد که دانش پژوهان علاقه مند به این مباحث، جهت درک بهتر مسائل مرتبط با طبیعت و زمین شناسی ایران می توانند در آنها شرکت نمایند.

دوره کاربردی ایران شناسیسطح 3 – قابلیت های تاریخی و فرهنگی ایران

سطح سوم دوره کاربردی ایران شناسی با عنوان "قابلیت های تاریخی و فرهنگی ایران" به مباحث مرتبط با تاریخ و فرهنگ کشورمان از دو منظر میراث ملموس و ناملوس می پردازد.

در این بخش از دانش ایران شناسی به کلیات تاریخ ایران، سیر تاریخی هنر و معماری، اماکن تاریخی و باستانی، موزه ها، صنایع دستی، هنرهای سنتی ایران و ... به عنوان موضوعات مرتبط با میراث ملموس و به آداب، رسوم و مردم شناسی، افسانه ها و اسطوره ها، جشن ها و رویدادها، فرهنگ و هنر اقوام ایرانی و ... به عنوان مباحث مرتبط با میراث ناملموس می پردازیم.

دانش پژوهان پس از گذراندن این سطح، با فراگیری مباحث متنوع درباره تاریخ، فرهنگ و هنر ایران به درک عمیقی از دانش ایران شناسی از منظر میراث فرهنگی نائل می گردند.

قابل ذکر است که این سطح، شامل سه تورکارگاه آموزشی مرتبط با موضوعات ارائه شده می باشد که دانش پژوهان علاقه مند به این مباحث، جهت درک بهتر مسائل مرتبط با میراث ملموس و ناملموس ایران می توانند در آنها شرکت نمایند.

دوره کاربردی ایران شناسیسطح 4 – کارگاه های پیشرفته

آخرین سطح دوره کاربردی ایران شناسی به کارگاه های پیشرفته و تخصصی ایران شناسی اختصاص دارد، کارگاه هایی با موضوعات متنوع در حوزه های گردشگری، میراث طبیعی، فرهنگی و معنوی کشور .

بطور خلاصه این کارگاه ها به مباحثی که در سه سطح پیشین به آنها اشاره نشده و جهت درک بهتر دانش پژوهان می بایست بصورت کارگاه ارائه شود اختصاص دارد، ضمن اینکه برخی از مباحث مرتبط با گردشگری کشور نیز موضوعات این کارگاه ها را تشکیل می دهد.

عناوین بخشی از این کارگاه ها عبارتند از : گردشگری و بحران های زیست محیطی در ایران، گردشگری و توسعه پایدار، سیر خط و زبان، سیر آیین و ادیان، سیر تاریخی پوشاک در ایران، کهن الگوهای ذهنی اقوام ایرانی، آشنایی با طب سنتی و گیاهان دارویی، کاربرد سکه شناسی در تاریخ پژوهی، آشنایی با سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی ایران، آشنایی با باستان شناسی و تپه های باستانی ایران و ...

کارگاه ها به دو صورت الزامی و اختیاری برگزار می گردند. کارگاه های اختیاری جزو سرفصل های اصلی دوره ایران شناسی نمی باشد اما در صورتیکه دانش پژوهان علاقه مند به فراگیری و افزودن دانش تخصصی خود در حوزه ایران شناسی باشند می توانند نسبت به ثبت نام در این کارگاه ها اقدام نمایند.

قابل ذکر است که این سطح، شامل سه تورکارگاه آموزشی مرتبط با موضوعات ارائه شده می باشد که دانش پژوهان علاقه مند به این مباحث، جهت درک بهتر مسائل مرتبط با کارگاه ها می توانند در آنها شرکت نمایند.

دوره کاربردی ایران شناسیتورکارگاه های آموزشی

اساس دوره کاربردی ایران شناسی بر پایه شناساندن ایران منطبق بر اصول کاربردی و عملی است و بدین جهت علاوه بر تفهیم مسائل بصورت تئوری همراه با بیان کاربردی آن، در کنار اینگونه دروس، سفرهای آموزشی نیز توسط موسسه بهار، بصورت کارگاه طراحی شده است تا دانش پژوهان ضمن یادگیری مفاهیم بصورت نظری از آموزش عملی و میدانی آن مطالب نیز جهت فهم بهتر مسائل برخوردار گردند.

در این راستا، سطوح دوم، سوم و چهارم دوره کاربردی ایران شناسی دارای تورکارگاه های آموزشی است که هر یک از این سطوح شامل سه تورکارگاه مجزا و تخصصی بوده که با اجرای کارگاه های آموزشی به صورت میدانی توسط اساتید مربوطه همراه می باشد.

این سفرها دارای راهنما (تورگاید) و کارشناس (استاد) بوده و در قالب سفرهای یک یا چند روزه طراحی می گردد. ضمن اینکه شرکت در این سفرها برای دانش پژوهان دوره اجباری نیست و صرفا فراگیرانی که علاقه مند به یادگیری مطالب بصورت میدانی و کارگاهی هستند می توانند در این سفرها حضور داشته باشند.

شرایط و نحوه ثبت نام در دوره کاربردی ایران شناسی

مدارک لازم جهت ثبت نام

1- کپی کارت ملی 2- کپی صفحه اول شناسنامه 3- کپی آخرین مدرک تحصیلی 4- دو قطعه عکس

نحوه ثبت نام

متقاضیان جهت ثبت نام می توانند به یکی از سه روش زیر اقدام نمایند:

1- ثبت نام آنلاین، که با مراجعه به وب سایت دوره کاربردی ایران شناسی به آدرسwww.iranologycourse.com و ورود به منوی آموزش و سپس تکمیل فرم ثبت نام آنلاین و ارسال مدارک لازم، ثبت نام خود را انجام دهند.

توجه : وب سایت دوره ایران شناسی به پنل بانک متصل نمی باشد، لذا ابتدا بایستی هزینه دوره مورد نظر خود را مطابق جدول هزینه ها به شماره حساب ذکر شده واریز و سپس شماره پیگیری پرداخت را در فرم ثبت نام آنلاین وارد نمائید.

2- تماس با شماره تلفن های 88740058 یا 88735566 ، ارائه مشخصات فردی، اعلام شماره فیش واریزی و سپس تحویل مدارک مورد نیاز به بخش آموزش (حداکثر یک روز قبل از شروع اولین جلسه کلاس).

3- حضور در محل موسسه ، تکمیل فرم ثبت نام ، ارائه مدارک لازم و فیش واریز وجه ثبت نام.

تماس با ما

وب سایت

www.iranologycourse.com

کانال تلگرام

@iranologycourse

اینستاگرام

iranologycourse

آدرس موسسه

تهران- عباس آباد- خ شهید بهشتی- خ پاکستان- کوچه دوم- پلاک 27- طبقه چهارم- موسسه آموزش عالی آزاد بهار- دفتر آموزش های گردشگری


ویدیو مرتبط :
معرفی نرم افزار کاربردی ثبت آدرس های اینترنتی