علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



دروازه طلایی اقتصاد ایران فعال شد/بندر شهیدرجایی جان تازه می‌گیرد


خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: استان هرمزگان‌ یکی از جذاب‌ترین استان‌های کشور برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است. دارا بودن بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز آبی، وجود جزایر کیش، قشم، هرمز، لاوان، سیری، لارک، هندورابی، ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک، شیدور و استقرار صنایع بزرگ فولادی و آلومینیومی، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، صنایع مادر کشتی‌سازی و ظرفیت‌های شیلاتی و کشاورزی از یک سو و دارا بودن آب‌وهوای مناسب در فصول سرد سال باعث شده این استان را به یکی از محورهای مهم سرمایه‌گذاری تبدیل کرده است.

مروری بر تاریخ کهن این استان نشان می‌دهد در ۵۰۰ سال گذشته هم استان هرمزگان جزو استان‌های تجاری در جنوبی‌ترین نقطه ایران بوده است؛ سفر تجار بزرگی آسیایی و اروپایی ازجمله مارکوپولو نشان از قدمت تجاری و وجود استعدادهای اقتصادی در این منطقه دارد.

سازمان‌های پیشرو به‌ منظور استفاده بهینه از توانمندی‌های بنگاه‌ها، افزایش کارایی مدیریت، انعطاف‌پذیری در مقابل رقابت، کاهش هزینه، ارزش‌آفرینی، بهره‌گیری از مزیت‌های نسبی در راستای تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی و نیز مصون‌سازی سرمایه‌گذاری فعالیت‌های خود را به‌صورت هولدینگ درمی‌آورند تا به‌ این‌ ترتیب ضمن چیره شدن بر مشکلات خود و تداوم حیات، به رقابت در سطوح بالاتر و فعالیت در عرصه جهانی بپردازند.

نقش تأثیرگذار هرمزگان در دوران پساتحریم

جاسم جادری استاندار هرمزگان در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این استان بیان داشت: استان هرمزگان دارای پنج منطقه ویژه اقتصادی و دو منطقه آزاد است و ایجاد یک منطقه ویژه اقتصادی دیگر در شهرستان جاسک نیز در دولت مصوب شده است.

طی ماه‌های اخیر بسیاری از سفرای کشورهای اروپایی و آسیایی از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری استان هرمزگان بازدید کردند و علاقه‌مندی زیادی برای حضور در استان داشته‌اندبه گفته وی، هرمزگان از بهترین فرصت و ظرفیت‌ها برای سرمایه‌گذاری برخوردار است و با ایجاد منطقه ویژه در جاسک، ترمینال دوم نفتی ایران در این منطقه ایجاد می‌شود. جزایر قشم و کیش و لاوان و سایر جزایر این استان نیز دارای فرصت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری هستند.

جادری با اشاره به ظرفیت‌های پالایشگاهی استان هرمزگان، تصریح کرد: پالایشگاه بزرگ ستاره خلیج‌فارس که ظرفیت تولید ۳۵ میلیون لیتر بنزین را دارد در این استان در حال احداث است و پالایشگاه‌های بزرگ دیگری نیز در این استان فعال هستند.

وی منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس و شهید رجایی، کشتی‌سازی و بنادر استان هرمزگان، صنایع فولاد و آلومینیوم را از دیگر فرصت‌های مهم برای سرمایه‌گذاری برشمرد.

جادری با اشاره به نقش تأثیرگذار هرمزگان در دوران پساتحریم خاطرنشان کرد: طی ماه‌های اخیر بسیاری از سفرای کشورهای اروپایی و آسیایی از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری از استان هرمزگان بازدید کردند و علاقه‌مندی زیادی برای حضور در استان داشته‌اند. نمونه آن اعلام آمادگی سرمایه‌گذاران آلمانی، ایتالیایی، دانمارکی، نروژی، ژاپنی و کانادایی برای سرمایه‌گذاری در هرمزگان است.

استاندار هرمزگان افزود: توسعه بندری، گردشگری دریایی، انرژی‌های نوین، پالایشگاه و صنایع پایین‌دستی حوزه‌های موردعلاقه سرمایه‌گذاران است.

شهید رجایی بندری در میان بنادر معتبر جهان/نگاه سرمایه‌گذاران خارجی به ظرفیت‌های پس‌کرانه

مجتمع بندری شهید رجایی بندرعباس از مهم‌ترین بنادر ایران به شمار می‌رود به طوری که با ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه حدود ۱۰۰ میلیون تن کالا به‌تنهایی بیش از ۶۰ درصد صادرات و واردات و ۷۰ درصد ترانزیت بنادر کشور را بر عهده دارد. همچنین تخلیه ۹۰ درصد بارگیری کالاهای کانتینری کشور در این مجتمع انجام می‌شود. این بندر در فاصله ۲۳ کیلومتری غرب بندرعباس واقع‌شده و با بیش از ۴۸۰۰ هکتار وسعت محدوده عملیاتی و پس‌کرانه، ظرفیت پذیرش سالانه بیش از ۸۸ میلیون تن کالا را دارد. این بندر در سال ۲۰۱۲ با ۸۰ بندر جهان، تبادل کالا انجام می‌داد. ایجاد منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در تاریخ ۱۳۷۶ در هیئت‌وزیران تصویب شد.

این بندر با برخورداری از جرثقیل دروازه‌ای  و با در اختیار داشتن بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین پایانه‌های کانتینری کشور، توانایی پهلو دهی انواع کشتی‌های اقیانوس‌پیما را دارا است. تا پیش از شروع تحریم‌ها علیه این بندر ۳۰ خط کشتیرانی جهان، اقدام به تخلیه کالاهای خود در این بندر می‌کردند در تازه‌ترین رتبه‌بندی برترین بنادر جهان که در سپتامبر ۲۰۱۳ منتشر شد، بندر شهید رجایی با چند پله سقوط نسبت به گذشته، در رتبه ۵۹ جهان قرار گرفت.

حسن روحانی در دیداری که در تاریخ ۸ اسفند ۱۳۹۲ از این بندر داشت، وعده داد با بهره‌برداری از چند فاز توسعه این بندر، حجم تبادل کالای این بندر تا پایان دولت یازدهم به ۱٫۵ میلیون کانتینر برسد.

ابراهیم ایدنی مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از آمادگی بندر شهید رجایی برای نقش‌آفرینی در دوره پساتحریم خبر داد و ضمن اعلام اینکه بندر شهید رجایی از ظرفیت‌های لازم برای ورود به دوره پساتحریم برخوردار است، گفت: بندر شهید رجایی با داشتن پیشرفته‌ترین پایانه‌ها و تجهیزات کانتینری بنادر ایران و انجام ۸۴ درصد کل عملیات جابجایی کانتینر در کشور، به‌عنوان قطب کانتینری کشور به‌حساب می‌آید.

وی افزود: این بندر در سال ۹۳ علاوه بر فعالیت‌های کانتینری، بیش از ۷۵ میلیون تن عملیات جابجایی انواع کالای نفتی و غیرنفتی را به ثبت رساند که بیش از ۵۳ درصد کل عملیات بنادر کشور را شامل می‌شود. انجام ۲۵ درصد کل صادرات کشور و ۵۵ درصد کل صادرات بنادر، ازجمله دستاوردهای بندر شهید رجایی در سال گذشته بوده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان ضمن تأکید بر این مطلب که دروازه طلایی اقتصاد ایران ظرفیت لازم برای ورود به دوره پساتحریم را دارد، اظهار کرد: بندر شهید رجایی تا پیش‌ازاین نیز آمادگی ارائه خدمات و ظرفیت پذیرش کشتی‌های لای نر را داشته است. این بندر در سال ۹۰ با بالاترین عملکرد و فعالیت ۲۱ خط کشتیرانی لای نر به میزان ۲.۷ میلیون TEU عملیات کانتینری داشته است.

ایدنی خاطرنشان کرد: درزمینهٔ پس‌کرانه و محوطه‌های اختصاصی، آمادگی پذیرش و عملیات کانتینری تا ظرفیت سالانه ۳.۳ میلیون TEU در این بندر وجود دارد. در آینده نه‌چندان دور ظرفیت عملیاتی بزرگ‌ترین بندر کانتینری ایران از ۳.۳ به ۶ و پس‌ازآن به ۸ میلیون TEU افزایش یابد.

صنعت بانکرینگ؛ جاذب‌هایی برای سرمایه‌گذاران خارجی

محمد سعید نژاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور در جمع مدیران بندری بنادر و دریانوردی هرمزگان بابیان اینکه متقاضیان زیادی در داخلی و خارج کشور برای سرمایه‌گذاری در بندر خلیج‌فارس وجود دارد، خاطرنشان کرد: این اراضی آماده‌سازی شده، قابل‌واگذاری به این سرمایه‌گذاران در زمینهٔ بانکرینگ(سوخت‌رسانی به کشتی‌ها)، ترانزیت، صادرات و واردات فرآورده‌های نفتی است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی مهم‌ترین اهداف توسعه زیرساخت‌های بندر خلیج‌فارس را توسعه صنعت بانکرینگ، استفاده از فرصت‌های موجود برای افزایش سهم کشور در رقابت با کشورهای منطقه، سودآوری و ایجاد اشتغال عنوان کرد.

این مقام مسئول، تردد زیاد کشتی‌ها در تنگه هرمز را به‌عنوآن‌یک فرصت مهم اقتصاد دریایی دانست و گفت: سرمایه‌گذاری‌های خوبی در منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی توسط بخش خصوصی صورت گرفته است که می‌تواند در افزایش سهم ایران از صنعت بانکرینگ منطقه اثرگذار باشد.

وی همچنین ضمن اشاره به افتتاح پروژه تعمیرات اساسی اسکله‌های بندر شهید باهنر گفت: به دلیل گذشت چند دهه از ساخت این اسکله‌ها، انجام تعمیرات اساسی آن‌ یک ضرورت است و در حال حاضر، ۹۰۰ متر اسکله به عمق ۱۰ متر بهسازی و امکان پهلوگیری شناورهای با وزن ۴۰ هزار تن فراهم‌شده است. توسعه اراضی پس‌کرانه این بندر نیز موردتوجه سازمان بنادر قرار دارد و در آینده می‌توان بندر شهید باهنر را به یکی از قطب‌های حمل‌ونقل دریایی منطقه تبدیل کرد.

معادن هرمزگان فرصتی برای سرمایه گذاری

پهنه های معدنی در استان هرمزگان هم به عنوان یکی از فرصت های سرمایه گذاری به حساب می آید. این استان دارای معادن فراوانی است، که مهمترین آن نفت و گاز است. همچنین معادن دیگری نیز مانند کرومیت، خاک سرخ، مصالح ساختمانی، نمک، گوگرد و آهن در این استان یافت می شود.

در این استان با کشف معادن جدیدی مانند شن و ماسه، سنگ لاشه، نمک طعام و سنگ تزئینی باعث شده که صنایع هرمزگان فعال‌تر شود.


ویدیو مرتبط :
بندر عباس به عنوان دروازه طلایی ترانزیت معرفی شد