سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



ادغام شبکه‌های اضافی در تلویزیون


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«ادغام دو شبکه تلویزیونی سیمای جمهوری اسلامی ایران»  این خبری بود که در روزهای گذشته صداوسیما اعلام كرد تا مشخص شود که تغییرات کمی و کیفی در این سازمان رسما کلید خورده‌است. البته مدت‌هاست كه خبر ادغام شبکه‌های تلویزیونی در سال آینده به گوش می‌رسد و مشکلات مالی سازمان صدا و سیما از دلایل اصلی  اعمال این طرح عنوان می‌شود.

به گزارش انتخاب، صداوسیما از مدت‌ها پیش فریاد كسری بودجه سر داده و از تریبون‌های مختلف اعلام كرده كه بودجه این سازمان عریض و طویل كفاف خرج‌هایش را نمی‌دهد.مسئولان سیمای ملی درحالی از دولت توقع بودجه‌ای هنگفت دارد كه در این دوسال و اندی كه از روی كارآمدن دولت یازدهم می‌گذرد نه تنها از سیاست‌های دولت حمایت نكرده بلكه در بسیاری از موارد حتی بی‌طرف هم عمل نكرده است همین چند روز پیش بود كه سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران در خصوص عملکرد رسانه ملی در انتخابات نیز گفت: «اجازه دهید داوری را به عهده جامعه بگذاریم، مردم زیرک هستند و می‌فهمند. اجازه ندهید دل پرخونِ دولت را باز کنیم، ولی اگر لازم باشد با اعداد و رقم ثابت می‌کنیم اعتبارات ما در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ افزایش داشته است و این اعتبارات نیز صددرصد محقق شده است.البته یک گزارش نادرستی در مورد اعتبارات صداوسیما داده شده که نمی‌خواهم در مورد آن بحث کنم.»سخنگوی دولت ادامه داد: «اگرچه به برخی سیاست‌های رایج در صدا و سیما منتقد هستیم اما این به آن معنا نیست که دولت نسبت به انتقاد و گزارش مشکلات بی‌توجه باشد. ما قدردان هستیم و پیکره سازمان و صدا و سیما را بسیار منصف، متعهد و شایسته می‌دانیم. اگر چه آنچه در صدا و سیما منتشر می‌شود منفی است، اما در پاره‌ای موارد نیز کمک‌هایی در جهت اطلاع‌رسانی درست صورت می‌گیرد.»

  چرا صداو سیما رو به حذف شبكه‌های تلویزیونی  آورده است؟

به نظر می‌رسد  یكی از اولین اقدامات سیمای ملی در قبال كسری بودجه ، درست‌ترین اقدام ممكن از سوی این نهاد در چنین شرایطی باشد. آنچه كه امروز از سوی سازمان صداو سیما صورت گرفته رفع و رجوع كردن اشتباهات سال‌های گذشته این سازمان بوده است. اشتباهاتی كه دست در دست هم داده و تلویزیون را تبدیل به نهادی كرده است كه نه تنها بازدهی مناسبی ندارد بلكه در این سال‌ها تنها و تنها یك نتیجه داشته و آن هم افزایش خرج‌ها و هزینه ها بوده است و این رقم به قدری بالا رفته كه مسئولان صداوسیما در اظهارنظرهای مختلف اعلام كردند كه سیمای ملی به اندازه‌ای با مشكل كسری بودجه مواجه است كه حتی توانایی پرداخت حقوق و تسویه حساب با كارمندان خود را هم  ندارد. در چنین شرایط سخت مالی و درحالی كه صداوسیما نمی‌خواهد نیروهای انسانی خود را تعدیل كند  ،حذف یا اقدام شبكه‌های ناكارآمد كه عملا بازده چندانی ندارند بهترین تصمیم سال‌های اخیر  این سازمان بوده است.

  بحران راه‌اندازی 11 شبکه جدید سراسری در دوران ضرغامی 

نهضت راه‌اندازی پشت سر هم شبکه‌های نسل دوم از اسفند 89 و با افتتاح رسمی شبکه مستند سیما آغاز شد. شبکه‌ای که ضرغامی آن زمان پیش‌بینی کرده بود یکی از پر بیننده‌ترین شبکه‌ها خواهد شد. شبکه «شما» نیز در فاصله کوتاهی پس از این افتتاح شد.در ادامه شبکه «بازار» بود که پخش رسمی خود را در 29 آبان 90 آغاز کرد. شبکه سراسری «نمایش» نیز پس از این در بهمن 90 به دست رئیس جمهور وقت راه ‌اندازی شد.محمود احمدی نژاد همچنین بعد از این در مراسم افتتاح همزمان دو شبکه جدید دیگر با نام‌های ورزش و پویا حضور داشت و در 28 تیر 91، مصادف با ایام شعبانیه این دو شبکه به فهرست شبکه‌های تلویزیون ایران اضافه شدند.شبکه بعدی که راه‌اندازی شد، «سلامت» بود که به صورت دیجیتالی و با محوریت اصلی پزشکی و سلامت جامعه و خانواده و بهداشت فردی به صورت تخصصی، از 12 اسفند 91 فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.از آن زمان زمزمه‌هایی برای راه‌اندازی شبکه اختصاصی سریال و همچنین تاسیس شبکه‌ای با محوریت نشاط و سرگرمی به گوش می‌رسید و این خبرها ابتدا با راه‌اندازی رسمی شبکه «تماشا» همزمان با شبکه سلامت و بعد با افتتاح شبکه «نسیم» در اردیبهشت سال 93 رسمیت پیدا کرد. مراسم افتتاح این شبکه در استان کردستان برگزار شد.تاسیس بی‌رویه شبكه‌های جدید در سیمای ملی یكی از بزرگ‌ترین اشتباهات دوران ریاست عزت ا... ضرغامی در صداوسیما بود. شبكه‌هایی كه به سرعت افتتاح می‌شدند و با توجه به كیفیت پایین آنها به نظر می‌رسید هدف از تاسیس‌شان نه به دست آوردن رضایت مخاطب و نه افزایش و بهبود كیفیت برنامه‌های ملی بلكه افزایش كمی لیست شبكه‌های سیما جهت ثبت شدن در كارنامه این مدیر 56 ساله بود.شبكه‌هایی كه نه تنها در حوزه تخصصی خود حرفه‌ای عمل نمی‌كردند و رضایت مخاطب را جالب نمی‌كردند حتی در بسیاری از موارد با یكدیگر همپوشانی داشتند و باعث می‌شدند تا تاسیس آنها بیش از پیش عبث به نظر برسد.

  كدام شبکه‌های  تلویزیونی باهم ادغام می‎شوند ؟

در مراسم دیدار با اهالی رسانه که سه شنبه ۱۸ اسفند ماه به همت اداره کل روابط عمومی صدا و سیما برگزار شده بود ،رضا رضایی از ادغام برخی شبکه های تلویزیونی خبر داد و گفت: در آینده نه چندان دور شبکه بازار با شبکه پنج ادغام خواهد شد. رضایی البته این تغییر را به عنوان تنها تغییر و تحول این سازمان اعلام نكرد و گفت كه قرار است در آینده و در راستای اغذام شبكه‌های سیمای ملی باز هم یک شبکه غیر تلویزیونی  با شبکه آموزش ادغام شود. پیش از این علی اصغر پور محمدی، معاون سیما درباره اذغام برخی شبکه‌های تلویزیونی به دلیل مسائل بودجه ای صحبت کرده بود.ادغام شبكه‌های سیمای ملی با هر هدف و بنا بر هر مصلحتی كه صورت گرفته باشداقدامی مثبت و رو به جلو برای این سازمان در جهت كاهش هزینه‌ها و حفظ همان تعداد مخاطبانی است كه در این سال‌ها بیشترشان ریزش داشته اند. با توجه به رویه جدید سیمای ملی اینكه در آینده شاهد  چنین اقداماتی از سوی این سازمان باشیم مسئله‌‌ای غریب و  دور از ذهن نیست.

منبع: قانون


ویدیو مرتبط :
ادغام رو به بالا ادغام رو به پایین ادغام عمودی ادغام مشاغل ارایه های چند رسانه ا