فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



برنامه‌های مهمان ویژه نمایشگاه؛ از آموزش کاردستی روسی تا قصه جاده ابریشم


به گزارش خبرگزاری فارس، امسال کشور روسیه به عنوان مهمان افتخاری بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران است.

«اتحادیه کتاب روسیه» و «اداره کل نمایشگاه بین المللی کتاب» با حمایت آژانس فدرال مطبوعات و ارتباطات دسته جمعی به عنوان سازمان دهندگان برگزاری غرفه ملی روسیه تحت عنوان «کتاب‌های روسیه» هستند.

در غرفه ملی روسیه به واسطه کتاب‌های ارائه شده می‌توان فرهنگ، علم، آموزش و پرورش، هنر، معماری و صنعت گردشگری کشور پهناور روسیه را احساس کرد. میخائیل شویدکوی، نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور همکاری‌های فرهنگی بین‌المللی در این غرفه حضور خواهد داشت.

در تاریخ ۴ می‌۲۰۱۶، مراسم افتتاحیه رسمی غرفه ملی روسیه تحت عنوان «کتاب روسیه»، با حضور رئیس اداره کل نمایشگاه بین المللی کتاب روسیه، سرگئی کایکین برگزار خواهد شد. هیئت روسی شامل ۳۵ نفر است که در این میان نویسندگانی چون الکسی وارلاموف، ویکتور یروفیف، کانتا ابراهیموف، فرید نگیموف، گوزل یاخینا، النا اوساچفا، آلیونا کریموا، ناظم زینالوف، و ناشران روسی، مدیران و نمایندگان نهادهای آموزشی، روزنامه نگاران و کتابفروشان حضور خواهند داشت.

در غرفه ملی روسیه بیش از ۱۲۰۰ کتاب از ۵۰ ناشر مختلف در معرض دید بازدیدکنندگان قرار خواهد گرفت. بازدید کنندگان غرفه ملی روسیه تحت عنوان «کتاب روسیه»، در طی  ۱۱ روز برگزاری این نمایشگاه می‌توانند از نزدیک با ادبیات کلاسیک، کتب علمی، کتب آموزشی زبان روسی برای خارجیان، و همچنین کتاب‌های کودکان، کتاب‌های مرجع و نشریات معروف علمی، نثر و نظم معاصر، آلبوم‌های عکس، کتاب‌ها و آلبوم‌های هنری آشنا شوند.

بیش از ۷۰ برنامه آموزشی و فرهنگی در چارچوب برنامه‌های غرفه ملی روسیه برگزار خواهد شد: بخشی از این برنامه‌ها در غرفه «کتب روسیه» و بخشی دیگر در خارج از نمایشگاه ارائه می‌شود. در اولین روز از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، معرفی برنامه‌های دوره‌های آموزشی زبان روسی و آموزش حرفه ای انستیتو دولتی زبان روسی پوشکین در مرکز تحقیقات علوم انسانی ایران وابسته به وزارت علوم بر گزار می‌شود. در این نشست نمایندگان انجمن ایران زبان و ادبیات روسی، و همچنین نمایندگان دانشگاه ایران، استادان و متخصصانی از انستیتو دولتی زبان روسی پوشکین، نمایندگانی از بنیاد زبان و ادبیات روسی در ایران، و همچنین نمایندگانی از دیگر دانشگاه‌های ایران در این دیدار گرد هم آمده و به بحث در خصوص برنامه‌های آموزشی زبان روسی می‌پردازند.

همچنین در نمایشگاه کتاب، چندین میز گرد با عناوین زیر برگزار می‌شود: همکاری در خصوص ترجمه متقابل آثار ادبی دو کشور، معرفی سازمان غیرانتفاعی موسسه ترجمه و برنامه کمک هزینه‌های این سازمان با مشارکت جناب آقای ن. س.لیتوینتس، مدیر برنامه‌های موسسه ترجمه و نمایندگانی از دانشگاه‌های ایران. بحث و تبادل نظر در خصوص چشم انداز توسعه صنعت کتاب در روسیه و جمهوری اسلامی ایران و معرفی نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو، سالن بین المللی نمایشگاه کتاب سنت پطربورگ و نمایشگاه ادبیات تاریخی سنت پطربورگ.

در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برنامه‌های بسیاری به کودکان اختصاص داده شده است. از جمله برنامه‌های غرفه روسیه، برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای کودکان، طراحی ساخت و ساز بدون استفاده از قیچی و چسب، نقاشی و طراحی از روی طرح‌های سنتی روسیه است. غرفه ملی روسیه کاتالوگ چاپ و نشر در روسیه، شامل اطلاعات در مورد بیش از ۲۰۰ ناشر، مشتمل بر طیف وسیعی از بازار کتاب روسیه را ارائه خواهد کرد.

همچنین در این نمایشگاه کاتالوگ کتاب روسیه، شامل اطلاعات لازم در خصوص کتب برگزیده خوانندگان روسی و بنیاد‌های حرفه‌ای روسیه در سال ۲۰۱۵ ارائه می‌شود. این کتب و نشریات  از جمله برندگان جوایز ادبی روسیه، و همچنین شامل کتاب‌های مندرج در لیست کوتاه جایزه ملی کتاب روسیه است.

در غرفه ملی روسیه، به معرفی مناطق و سرزمین‌های مختلف روسیه نیز پرداخت خواهد شد. جمهوری تاتارستان به عنوانی یکی از مهمترین شرکت کنندگان غرفه روسیه است. در واقع سنت‌های غنی، هویت معنوی و فرهنگ ساکنان جمهوری تاتارستان، نشان از ارزش‌های جهانی و بخشی از میراث فرهنگی جهانی این منطقه دارد، با نواختن موسیقی، شعر، معرفی صنایع دستی این جمهوری، بازدیدکنندگان نمایشگاه با فرهنگ غنی  تاتارستان آشنا می‌شوند.

همچنین در چارچوب برنامه‌های غرفه ملی روسیه، سری کتاب‌های «قصه‌های جاده ابریشم» برای حضار معرفی می‌شود. خانم آلیونا کریموا شاعر، مترجم، معاون سردبیر مجله جوانان «ایدل»، در خصوص جاده بزرگ ابریشم و اتحاد مردم اوراسیا طی قرن‌ها توسط این جاده، و نقطه تقاطع کشورها و حکومت‌های مختلف توسط این جاده سخنرانی خواهد کرد. در مجموعه کتب «قصه‌های جاده ابریشم» افسانه‌هایی از تاتار، چوواش، آلتای، تاتارهای شبه جزیره کریمه، ازبکستان آمده است. از سنت‌های باشقیر‌ها و و مالدوسکی‌ها مطالبی نیز ذکر شده است.

همچنین در پنجاه و پنجمین سالگرد از اولین پرواز فضایی انسان به فضا، سخنرانی تحت عنوان «علم فضا» با حضور نماینده "دانشگاه دولتی هوا و فضا سامارا به نام س. پ.کارالیوف" و سخنرانی پرسش و پاسخی در خصوص تاریخچه آغاز صنعت هوا فضا در روسیه و دنیا ارائه می‌شود. برنامه اهدای جوایز «Terra Incognita» به رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه خسرو پناه، و همچنین حبیب احمد زاده به عنوان نویسنده از جمله برنامه‌های غرفه روسیه است.

در چارچوب برنامه‌های غرفه روسیه، در دانشگاه الزهرا (س)، سخنرانی‌هایی تحت عنوان زندگی و کار آ. ن. تالستوی و زندگی و کار میخائیل بولگاکف ارائه خواهد شد، این برنامه شامل  بحث و گفتگو درباره بولگاکف و مستر: افسانه و واقعیت است. در این برنامه نویسنده روسی، محقق تاریخ ادبیات روسیه در قرن بیستم، آلسی وارلاموف، همچنین مدیر موزه میخائیل بولگاکف پیتر ماسیلیل-کروز، همچنین نمایندگانی از دانشگاه الزهرا حضور خواهند داشت.

همچنین ترجمه کتاب‌هایی از نویسندگان معروف ایران به زبان روسی به علاقه مندان معرفی می‌شود، از برنامه‌های سرگرمی برگزاری مسابقه سرگرمی با اهدای جوایز است. پس از اتمام نمایشگاه، تمامی کتاب‌های غرفه روسیه به عنوان هدیه به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و همچنین سفارت فدراسیون روسیه در جمهوری اسلامی ایران اهدا خواهد شد.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
معرفی موسیقی جاده ابریشم برنامه 1054- 1393.10.9