شهر سوخته برندی مناسب برای منطقه آزاد سیستان


مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: سایت شهر سوخته نمی‌تواند از مناطق آزاد بهره ببرد بلکه این مناطق آزاد هستند که می‌توانند از ظرفیت‌های این مکان استفاده بهینه داشته باشند و به نوعی شهر سوخته سیستان می‌تواند برندی مناسب برای منطقه آزاد تجاری و صنعتی سیستان نیز باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سیستان و بلوچستان، «مشتاق گوهری» به خبرنگاران گفت: برای آثار تاریخی استان به‌خصوص شهر سوخته به‌دنبال آنیم تا برنامه‌های حفاظتی و مرمتی را در آثار تاریخی استان انجام دهیم.

گوهری اظهار کرد: تیم تحقیقاتی موجود در شهر سوخته سیستان، سوابق درخشانی دارد، از این‌رو از طرفی هم در کنار وجود این تیم قوی معرفی شهر سوخته به جهانیان نیز از اهمیت بالایی برخوردار است هرچند این شهر توانسته تا حدودی در جهان معرفی شود اما هم‌چنان به معرفی بیشتر نیاز دارد.

وی افزود: شهرسوخته سیستان در ایام تعطیلات نوروز بیشترین بازدیدکننده را به خود می‌بیند و در ایام تابستان نیز به‌تدریج مسافران وارد شده به استان از این سایت بازدید به عمل می‌آورند اما این در حالی است که می‌توان با انجام برنامه‌ریزی مناسب‌تر مسافرین و توریست‌های بسیاری را به شهر سوخته جذب کرد.

گوهری در ادامه به کمبود اعتبارات برای سایت شهر سوخته اشاره کرد و گفت: متأسفانه مشکل اعتبارات یکی از مهم‌ترین مشکلاتی است که در اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به چشم می‌خورد به گونه‌ای که امسال برای آثار باستانی استان مبلغ 6 میلیارد تومان اختصاص داده شد که اعتبارات اختصاص یافته به میراث فرهنگی برای آثار تاریخی استان کافی نیست، چون تنها یک اثر خانه ملک زاهدان به اعتباری بالغ بر 4.5 میلیارد تومان نیاز دارد.

وی افزود: برای شهر سوخته امسال 170 میلیون تومان بودجه اختصاص یافته است، اما با این تزریق‌های قطره‌ای اعتبار نمی‌توان به مرمت و کاوش‌های سایت شهرسوخته کمک کرد هرچند در کشور مسائل مهم دیگری هم‌چون اقتصاد، بهداشت و درمان در اولویت اعتبارات و نیاز مردم قرار دارند اما آثار باستانی و میراث فرهنگی هم شناسنامه مردم منطقه هستند و به همین میزان به اعتبار نیاز دارند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان اظهار کرد: برای جذب بیشتر توریست به میزبانی شایسته نیاز داریم و این میزبانی زیرساخت‌هایی هم‌چون آب، برق، گاز، مراکز اقامتی و تفریحی به همراه راه و جاده مناسب می‌خواهد که اقدام در این حوزه کار اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیست بلکه باید بقیه ارگان‌ها و دستگاه‌ها وارد عمل شده و همکاری داشته باشند تا این زیرساخت‌ها فراهم شوند.

وی خاطرنشان کرد: منطقه شهرسوخته منطقه‌ای شناخته شده است و این مکان می‌تواند محلی برای برگزاری اجلاس و همایش‌های بزرگ باشد، از این‌رو نه تنها در بعد ملی بلکه در بعد بین‌المللی نیز می‌تواند بر روی این مکان حساب و این سایت را معرفی کرد این در حالی است که استان سیستان و بلوچستان از دو ظرفیت بزرگ آثار باستانی و طبیعت بکر بهره می‌برد و به این دلیل این استان می‌تواند استانی هدف برای جذب توریست قرار گیرد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
اوضاع نامساعد منطقه سیستان