کمبود نیروی ماهر در واحدهای صنعتی کرمانشاه


رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمانشاه گفت: مشکل بسیاری از واحدهای صنعتی استان، کمبود نیروی ماهر و حرفه‌ای است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه کرمانشاه، رضا رحیمی در مراسم پنجمین سالگرد تاسیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای که امروز (دوم آذرماه) در محل سالن آمفی تئاتر آموزشکده فنی و حرفه‌ای شماره یک پسران کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست که بتوانیم تعامل بیشتری بین دو حوزه دانشگاه و صنعت ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: نیاز ما در حوزه صنعت و معدن، تربیت تکنسین است، چرا که معتقدیم یکی از حلقه‌های مفقوده ما در حوزه صنعت و معدن، ضعف نیروهای تکنسین حرفه‌ای و ماهر است. در کشور آلمان بیش از 80 درصد کسانی که دیپلم می‌گیرند افرادی هستند که در مراکز فنی و حرفه‌ای تحصیل کرده‌اند.

رحیمی خاطرنشان کرد: متاسفانه در کشور ما به خاطر نگاه‌های غیرمنطقی و غیراصولی که وجود دارد، همه به دنبال کسب عناوینی همچون مهندس و دکتر هستند.

وی با تاکید بر اینکه تربیت نیروی ماهر بسیار مهم و حائز اهمیت است، گفت: نیاز اصلی بسیاری از واحدهای صنعتی کرمانشاه، نیروی ماهر و حرفه‌ای است که متاسفانه در استان کمتر دیده می‌شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمانشاه بیان کرد: خرید کالای ایرانی باید در اولویت همه ما باشد. به عنوان مثال همین خودروهای داخلی ماحصل واحدهای قطعه سازی استان است که اگر ما از آن حمایت نکنیم واحدهای تولیدی استان دچار رکود شده، کارکنانشان بیکار شده و در نهایت لطمه‌اش به خود ما می‌رسد.

رحیمی با اشاره به معضل خام فروشی در کشور و به تبع آن در استان کرمانشاه افزود: در استان کرمانشاه خام فروشی در بسیاری از موارد دیده می‌شود و این یک ضعف اساسی و بزرگ برای ماست. به عنوان مثال قیر طبیعی یکی از اصلی ترین داشته‌های ماست که آن را به صورت خام می‌فروشیم، درحالیکه می‌توانیم با ایجاد کارخانجات تبدیلی، بهترین استفاده ها را از قیر طبیعی ببریم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمانشاه با بیان اینکه داشتن یک زندگی خوب و برخوردار از رفاه اجتماعی حق هر ایرانی است، افزود: نیاز است که همه ما برای تحقق این زندگی خوب تلاش کنیم. این حق استان کرمانشاه و مردمانش نیست که از لحاظ بیکاری جزو رتبه‌های بالای کشوری باشد.

مراسم پنجمین سالگرد تاسیس دانشگاه فنی‌ و‌ حرفه‌ای بعنوان دانشگاهی نوآور، فن‌آور و کار‌آفرین در کرمانشاه برگزار شد.

این مراسم با حضور جمعی از مسئولان استان، امروز (دوم آذرماه) در محل سالن آمفی تئاتر آموزشکده فنی و حرفه‌ای شماره یک پسران کرمانشاه برگزار شد.

رضا کیهانی، رییس واحد استانی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کرمانشاه در این مراسم اظهار کرد: این دانشگاه به عنوان متولی اصلی آموزش عالی دولتی فنی و حرفه‌ای ضمن تاکید بر حفظ ارزش‌های بنیادین نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران پیوند واقعی بین علم و عمل و تبدیل به ثروت را در دستور کار خود قرار داده است.

وی ادامه داد: این دانشگاه تلاش می‌کند از طریق تربیت تکنسین‌های ماهر، شایسته، کارآفرین و نیز تعامل با مراکز صنعتی و بخش‌های دولتی، ایجاد زمینه لازم برای کسب مهارت، ایجاد اشتغال و کارآفرینی را برای جوانان سرلوحه برنامه‌های خود قرار دهد. فارغ التحصیلان این دانشگاه به عنوان سرمایه انسانی نیروی کار کشور در سطح میانی و بالایی مهارت، از تخصص بین المللی در حوزه فنی و حرفه‌ای عام برخوردارند.

کیهانی یادآور شد: در حال حاضر دانشگاه فنی و حرفه‌ای در سطح کشور دارای 168 دانشکده و آموزشکده فنی و حرفه‌ای پسران و دختران با جمعیت دانشجویی قریب به 200 هزار نفر است.

وی افزود: استان کرمانشاه نیز دارای 4 آموزشکده فنی و حرفه ای است که دو آموزشکده مختص پسران در شهر کرمانشاه و یک آموزشکده دیگر مختص پسران در شهرستان اسلام آبادغرب است. همچنین یک آموزشکده فنی و حرفه‌ای مختص دختران در شهر کرمانشاه به تربیت نیروی تکنسین، ماهر و کارآفرین مشغول است.

در پایان این مراسم از دانشجویان و اساتید برتر فنی و حرفه‌ای استان با اهداء لوح تقدیر و جوایزی تجلیل شد. همچنین در حاشیه این مراسم، نمایشگاهی از دستاوردها و اختراعات دانشجویان آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای استان برپا شد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
‫مکنده صنعتی / جمع آوری حجم انبوهی از مواد در واحدهای صنعتی‬‎