سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



شفاخونه/ رژيم غذايي براي افراد سودا مزاج در طب سنتي


شفاخونه/ رژيم غذايي براي افراد سودا مزاج در طب سنتي

پارسي طب/ کساني که دچار اين نوع طبع مي شوند اکثرا به ياس و نا اميدي و ناراحتي هاي فکري و روحي مبتلا هستند , مدام در خود فرو مي روند , خود خوري مي کنند و براي آرامش خود گريه مي کنند.
اين افراد (مثلا کساني که احساس گزگز دست و پا مي کنند) بايد از خوردن غذاهاي چرب , شور , مانده و بيات به خصوص گوشت , ماهي دودي , شيريني جات مصنوعي , ادويه جات و به خصوص چاي و نيز خوردن قرص جلوگيري , خودداري نمايند و در عوض بيشتر از مسهل هاي گياهي مانند قدومه شيرازي , بارهنگ , تخم ريحان و مرو استفاده کنند .
مصرف پنير همراه با چاي شيرين به عنوان صبحانه براي اين گون افراد فوق العاده زيان اور است زيرا رسوبات خون در اين نوع افراد افزايش مي يابد و اکثرا دچار يبوست مزاج مي شوند .
استفاده از غذاهاي گياهي مانند آلو اسفناج , کدو تنبل و هويج فرنگي پخته نيز بسيار مفيد است و همچنين استفاده از سالاد هاي فصل با مقداري جوانه گندم قبل از غذا و نيز مصرف آش جو اثرات مفيدي براي افراد دارد.تنقيه ي دم کرده جو يا روغن زيتون در اخراج سودا از مرکز تجمع ان يعني روده ها نقش موثري خواهد داشت . اگر چنين افرادي به فکر اصلاح طبع خود نباشند شديدا دچار افسردگي و پژمردگي روحي خواهند شد و روز به روز لاغر تر و تکيده تر مي شوند و چهره شان گرفته تر مي شود.

کليه غذاهاي گرمي بخش مانند گوشت گوسفند , شتر , کبوتر براي سوداوي ها خوب است . در صورت مصرف برنج , حتما شويد و زيره سياه استفاده شود .
سبزي جات گرم مانند نعناع , ترخون , ريحان , جعفري , تره , انواع کلم و… مصرف شود کشمش , انجير , خرما , زعفران , زيره , آفتيمون و بذرهاي ملين مانند خاکشير , تخم شربتي , قدومه شيرازي براي افراد سوداوي مزاج بسيار مفيد است

پرهيزات:
بادمجان و غذاهاي نمک سود : مانند ماهي دودي ماهي شور خيار شور و گوشت گاو و گوساله و ماست ع پنير , چاي شيرين , ترشي جات , شيريني جات قنادي , سرکه , چاي , دوغ , براي افراد سوداوي مزاج مناسب نيست.
در بين غذاها از نوشيدن مايعات به خصوص آب يخ و نوشابه هاي گاز دار و دوغ خودداري کنند .
اين افراد بايد از مصرف کشک و ماست نيز پرهيز کنند .

به اميد روزي که همه ي انسان ها در وهله ي اول در مورد طبع و مزاج خود , شناختي جامع و در وهله ي بعد نسبت به غذاهاي مناسب ان اطلاعات کافي داشته باشند تا اخلاط اربعه را در بدن خود به حال تعادل نگه دارند و از هر گونه کسالت و بيماري نجات پيدا کنند . مثلا فرض کنيد که طبع کسي در ابتدا متعادل و اخلاط او متناسب و از نظر جسمي کاملا سالم است حال مدتي است که شروع به خوردن مرتب ماست و دوغ کرده است , نتيجه اين کار ان مي شود که دچار پار ستزي و گزگز و خواب رفتگي پا و دستهايش مي شود و هر چه به پزشکان مختلف مراجعه مي کند علت ان را تشخيص نمي دهند. در طب سنتي کافي است شما بدانيد پارستزي اندام ها در اکثر اوقات مربوط به رسوب سودا در اطراف و گلوگاههاي اعصاب محيطي شما مي باشد و خوردن دائمي ماست , سوداي محيط را زياد کرده و باعث کم خوني موضعي در اطراف اعصاب محيطي شما شده و غذا رساني و اکسيژن رساني به اعصاب را نختل مي کند و در نتيجه شخص دچار گزگز اندام هايش مي شود , و پرهيز دادن بيمار از خوردن ماست و فصد خون مکرر و کم از اندام درگير يا زالو درماني به فوريت , سودا را از بدن بيرون کرده و بيمار در زير فصد احساس سبکي و بهبودي اش را في الحال حس مي کند.
و در کل انسان ها معمولا به طور ارثي و مادرزادي يا بلغمي هستند و يا دموي يا صفراوي يا سودايي و در موارد بسيار نادر داراي اعتدال مزاج .
و گرايش به يک مزاج نشان از مريضي نيست بلکه تمامي اين مزاج ها بايد به وسيله تغذيه مناسب با مزاجشان و رعايت تقواي الهي و ترک گناه و انجام واجبات به تعادل نسبي برسند.
تعادل نسبي يعني بلغمي معتدل , صفراوي معتدل , دموي معتدل , سودايي معتدل .
مثلا شما بلغمي هستيد و موهايتان بور است و رنگ پوستتان خيلي سفيد و قواي جنسيتان ضعيف و … حال اگر شما مصرف سردي جات را کاسته و يا همراه با مصلح بخوريد و … مي بينيد که به اعتدال مي رسيد يعني اعتدال بلغمي , و در اين اعتدال ضعف قواي جنسيتان برطرف مي شود کسلي و سفيدي مفرط چهره نيز رفع مي شود وليکن انتظار اين که چهره شما گندمي يا گلگون شود يا موي سرتان سياه خالص شود دور از دسترس مي باشد زيرا شما مزاج ژنتيکي خود را عوض نمي توانيد بکنيد بلکه فقط متعادل مي کنيد و رعايت و پرهيز بايد در تمام طول عمرتان انجام شود و صرفا تغذيه در رسيدن به اعتدال مطرح نيست بلکه حتي خواب و بيداري, پوشش , اعتقادات و .. بر مزاج تاثير دارند .و نتيجه اين مي شود که بعضا شما فردي را مي شناسيد با علائم صفراوي وليکن حتي يکبار هم او را خشمگين و يا پرخاشگر نديديد (در حالي که در غلبه صفرا افراد زود خشمگين مي شوند که البته زود نيز آرام مي شوند) که علت آن تقواي الهي و تعادل است و حال انکه هيکل او شايد در حد اعتدال نباشد.
ضرورت دانستن گرمي ها و سردي ها :
براي حفظ سلامت و درمان بيماري ها لازم است ما گرمي ها و سردي ها را بشناسيم تا با بهره گيري درست و به جا از آنها بدن خود را درحال تعادل نگهداري کنيم و در صورت بروز بي تعادلي و بيماري از آنها براي درمان بهره بگيريم .
دانستن گرمي ها و سردي ها موجب توان تطبيق ما با مزاج تن و روان انسان شده و از عوارض جانبي مصرف غذاها و داروها مي کاهد , نيز هر چقدر ميزان اطلاعات انسان از اين ويژگي ها بيشتر باشد و توانايي فهم دقيق تري از مزاج داشته باشد بر شتاب درمان بيماري ها افزوده مي شود.


ویدیو مرتبط :
مزاج شناسی - مزاج سرد و خشک (انجمن علمی طب سنتی ایران)