قوانین سختگیرانه عراق برای صادرات در مرز شلمچه


مدیرعامل شرکت تعاونی مرزنشینان موج دریا شادگان گفت: این تعاونی از ابتدای سال تاکنون بیش از 8 میلیون دلار صادرات و حدود 7 میلیون دلار واردات نیز جهت تامین اقلام موردنیاز اعضا انجام داده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال میزان صادرات توسط این تعاونی به 11 میلیون دلار برسد.

غلامعلی شاوردی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، اظهار کرد: هدف اصلی این تعاونی صادرات محصولات به کشورهای همسایه به‌خصوص عراق است و عمده کالایی که توسط این تعاونی صادر می‌شود، مواد غذایی مانند میوه و تره‌بار و کنسروجات است.

وی افزود: این تعاونی به تامین کالای اساسی موردنیاز خانوارها در شادگان نیز می‌پردازد که شکر، برنج، روغن، چای و ... از جمله کالاهایی هستند که از سوی این تعاونی برای تامین نیاز اعضا وارد می‌شوند.

شاوردی با اشاره به صدور کارت مبادلات مرزی برای 41 هزار نفر از اعضای این تعاونی عنوان کرد: عمده فعالیت این تعاونی صادرات و واردات و تأمین اقلام موردنیاز اعضای این تعاونی است.

وی در خصوص مشکلات صادرات گفت: یکی از مهمترین مشکلاتی که در بحث صادرات به کشور عراق وجود دارد، دریافت سود بازرگانی بالا توسط طرف قرارداد است که موجب رکود صادرات می‌شود و این در حالی است که کشور عراق از بازرگانان کشورهای دیگر سود بازرگانی کمتری دریافت می‌کند.

شاوردی بیان کرد: اگر طرف قرارداد در کشور عراقی سود بازرگانی کمتری دریافت کند، تجار عراقی رغبت بیشتری به خرید محصولات ایرانی خواهند داشت که امیدواریم با انجام مذاکرات این مشکل نیز حل شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از بحث‌ها و مشکلات صادرات این است که کشور عراق در مرزهای خوزستان مانند شلمچه قوانین سختگیرانه‌ای اعمال می‌کند و موجب می‌شود که صادرات از این مرزها به‌کندی انجام گیرد؛ بنابراین لازم است سازمان توسعه تجارت با انجام رایزنی‌هایی به تسهیل روند صادرات کمک کند.

شاوردی خاطرنشان کرد: روان‌سازی مقررات برای تسهیل امر صادرات و بحث نقدینگی از مشوق‌هایی هستند که به افزایش صادرات کمک می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، این تعاونی در سال 94 از طرف وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی به‌عنوان تعاونی برتر ملی شناخته شد و همچنین از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان صادرکننده نمونه استان انتخاب شد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
صادرات کالا از مرز شلمچه