سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



جهانگیری: استفاده از كالای ایرانی باید باعث افتخار باشد


به گزارش خبرنگار ایرنا، اسحاق جهانگیری در نشست اقتصاد مقاومتی در استانداری لرستان افزود: چند دهه است كه كشورهای صنعتی در حال مقاوم سازی اقتصاد خود هستند.
وی اظهار كرد: در حالی كه تجربه تحریم ها را بعد از انقلاب اسلامی داشته ایم باید اقتصاد را به صورت خودی سامان دهیم كه تحریم باعث آسیب جدی به آن نشود.
به گفته وی برای رسیدن به این درجه از مقاومت باید گام درازمدت و بسیار جدی در اقتصاد برداشته شود.
وی با بیان اینكه فرهنگ سازی در خصوص الگوی مصرف باید داشته باشیم تا مردم خود را با شرایط كشور تطبیق دهند گفت: فخر فروشی در استفاده از كالاهای خارجی نباید رواج یابد.
جهانگیری افزود: مسئولان به ویژه صدا و سیما باید این اقدام را با گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی نهادینه كنند.
وی اظهار كرد: با این مهم اقتصاد مقاومتی را به یك گفتمان غالب در جامعه باید تبدیل كرد.
معاون اول رئیس جمهوری بیان كرد: اقتصاد مقاومتی درون زا است و باید در این راستا از ظرفیت های داخلی استفاده شود.
جهانگیری گفت: اقتصاد مقاومتی برون نگر است و با اقتصاد جهانی تعامل دارد و اقتصادی حبس شده و منزوی نیست.
وی ادامه داد: اقتصاد ایران جزء 20 اقتصاد اول دنیا است كه حتما باید تعاملات جهانی داشته باشد و در این راستا نیز اقتصاد مقاومتی یك اقتصاد دانش بنیان و عدالت محور است.
وی بیان كرد: عدالت محور یعنی همه از امكانات مساوی بهره مند شوند و كسی احساس تبعیض نداشته باشد.
جهانگیری همچنین با اشاره به اینكه دولت با تلاش بسیار در حال اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی است گفت: دولت یازدهم برای تك تك بندهای اقتتصاد مقاومتی طرح و برنامه تعریف كرده است.

***كندی حركت اقتصاد كشور قابل قبول نیست
معاون اول رئیس جمهوری گفت: باید در سالجاری حركت چرخ اقتصاد كشور تسریع شود زیرا كندی این مهم قابل قبول نبوده و مردم باید رونق اقتصادی را مشاهده كنند.
جهانگیری اضافه كرد: اقتصاد ایران طی سال های متمادی به دلایل متعدد از جمله اتكا به نفت و دولتی بودن از بیماری های مزمن رنج می برد كه این موجب تورم دو رقمی كشور شده است.
وی با اشاره به رشد اقتصادی كم و ناپایدار ایران در سال های گذشته افزود: اقتصاد كشور در این سال ها اشتغالزایی متناسب با نیاز جامعه نداشته و ساختار قدرتمند دولت همچنان بر آن حاكم است.
معاون اول رئیس جمهوری تاكید كرد: قرار نیست فردی در خصوص اقتصاد مقاومتی از دولت توضیح بخواهد بلكه همه از جمله قوه قضاییه، مجلس و ائمه جمعه باید در این خصوص پاسخگو باشند.
جهانگیری حركت تولید كشور را از اولویت های مهم دانست و ادامه داد: باید سیاست های پولی و بانكی متناسب در این راستا وضع شود و بانك ها با رعایت خطوط قرمز، همكاری مناسبی داشته باشند.
وی گفت: سیاست تعرفه ای و تجاری كشور باید در راستای رونق تولید باشد و چنانچه در این مسیر نیازی به اصلاح تعرفه ها بود، دولت در كوتاهترین زمان نسبت به این مهم اقدام كند.

*** حمایت صادرات از اولویت های اساسی سال 95 / ضرورت افزایش 10 میلیارد دلاری صادرات
معاون اول رئیس جمهوری همچنین گفت: حمایت صادرات و اجرای مشوق های لازم در این زمینه از برنامه های اصلی است.
جهانگیری افزود: امسال باید صادرات بیش از 10 میلیارد دلار نسبت به سال گذشته افزایش یابد كه برای این مهم باید برنامه ها و راهكارهای هر دستگاه و هر استانی مشخص شود.

**مبارزه عملی با قاچاق/ تشكیل جلسه بررسی آسیب ها و 10 قلم كالای اصلی قاچاق
معاون اول رئیس جمهوری با تاكید بر مبارزه جدی و عملی با پدیده قاچاق به منظور فعال شدن تولید داخلی گفت: در آماری، میزان قاچاق 20 میلیارد دلار یا 40 میلیارد دلار عنوان می شود كه هفته آینده جلسه ای در این خصوص تشكیل خواهد شد.
جهانگیری ادامه داد: در این جلسه نسبت به تعیین تكلیف كالاهای قاچاق، شناسایی 10 قلم اصلی این كالاها و راهكارها و وظایف دستگاههای نظامی، انتظامی و امنیتی بررسی خواهد شد.

***معرفی 100 طرح اولویت دار به دستگاههای دولتی
وی همچنین اضافه كرد: امسال برای نخستین بار اولویت های هر وزارتخانه اعلام و تاكنون 100 طرح به دستگاههای مختلف ابلاغ شده است.
جهانگیری گفت: از وزرای مربوطه خواسته شده مجریان این طرح ها را اعلام كنند و سازمان مدیریت و برنامه ریزی، صندوق توسعه ملی و بانك ها باید اولویت تخصیص اعتبار را برای این طرح ها در نظر بگیرند.
وی اظهار كرد: چنانچه تخصیص این نهاد با اولویت طرح های دیگری باشد، این اقدام حركت بر خلاف اقتصاد مقاومتی خواهد بود.
وی با پیش بینی پنج تا شش درصدی رشد اقتصادی در سالجاری گفت: بانك ها باید در صورت تملك واحدهای تولیدی، نسبت به احیا آن اقدام كنند.

***بسیاری از واحدهای تولیدی مشكل دار در حاكمیت نهادهای عمومی هستند
معاون اول رئیس جمهوری همچنین افزود: بسیاری از واحدهای تولیدی بزرگ و متوسط كه با مشكلات مختلفی مواجه شده اند در حاكمیت یك نهاد عمومی هستند.
جهانگیری بیان كرد: از استانداران خواسته می شود تا نظارت و پیگیری های مستمر نسبت به فعال شدن این واحدها داشته باشند.
وی گفت:با شرایط مطلوب پس از توافق هسته ای، به زودی شاهد ورود میلیاردها دلار به كشور خواهیم بود كه این مهم با توجه به اقتصاد مقاومتی یك فرصت طلایی است.

***استفاده از تجارب لرستان برای سایر استان ها در طرح اقتصاد مقاومتی
معاون اول رویس جمهوری با اشاره به انتخاب لرستان و آذربایجان شرقی به عنوان دو استان پایلوت اجرای اقتصاد مقاومتی گفت: این مهم با مسئولیت وزیر كشور در این استان ها اجرا می شود.
جهانگیری ادامه داد: بدون شك در صورت موفقیت این استان ها، تجارب آنها برای اجرای طرح اقتصاد مقاومتی در سایر استان ها بكار گرفته خواهد شد.
به گفته وی لرستان یك استان توانمند و با ظرفیت های بالا بوده و موضوع تخصیص آب و سد معشوره آن در تهران بررسی می شود.
سفر یكروزه جهانگیری به لرستان با افتتاح مجتمع پتروشیمی خرم آباد، بیمارستان و سد حوضیان الیگودرز همراه بود.
7274/7269/6060

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
شهرداد روحانی در کنسرت یانی باعث افتخار ایران و ایرانی شد