سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



سرمقاله سیاست روز/ دروغی به نام 11 سپتامبر فرانسه


سرمقاله سیاست روز/ دروغی به نام 11 سپتامبر فرانسه

سیاست روز/ « دروغی به نام 11 سپتامبر فرانسه » عنوان یادداشت روز روزنامه سیاست روز به قلم قاسم غفوری است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

فرانسه دوباره لرزید، پاریس غرق در خون، پاریس در بهت و حیرت، یازده سپتامبر فرانسه، داعش، فرانسه را لرزاند و‌... عباراتی بود که دیروز درصدر خبرهای رسانه‌های جهان قرار داشت. گویی فرانسه تمام جهان است و هیچ نقطه دیگری بر روی زمین دارای اهمیت نمی‌باشد.
موضوع از این قرار است که پاریس شاهد چند انفجار، گروگان‌گیری و حملات مسلحانه بود که در نتیجه آن ۱۵۰ نفر کشته و بیش از ۲۰۰ نفر زخمی شدند. این حادثه تروریستی به عنوان اقدامی ضدبشری و دلخراش در حالی روی داد که در باب آن و پیامدها و نوع واکنش‌ها به آن چند نکته کلیدی قابل توجه است.
نخست آنکه فرانسوی‌ها تلاش بسیار کرده‌اند تا این حمله تروریستی را به اتباع سایر کشورها به ویژه گروه‌های تروریستی حاضر در سوریه نسبت دهند. هر چند این ادعا قابل بررسی است اما یک نکته مهم وجود دارد و آن اینکه اولاند منفورترین رئیس‌جمهور فرانسه گردیده و هر روز علیه وی تظاهرات صورت می‌گیرد. رویکرد به اقدام مسلحانه در صورت به نتیجه نرسیدن اعتراض‌های مدنی امری طبیعی می‌نماید لذا این سناریو مطرح است که این حملات تروریستی برگرفته از اعتراض‌های درونی به سیاست‌های دولت باشد در حالی که محافل رسانه‌ای و سیاسی غرب اصلا به آن اشاره‌ای ندارند که جای تامل دارد. این امر زمانی بیشتر نمود می‌یابد که سران فرانسه بر لغو تمام تظاهرات‌های ضد دولتی در هفته‌های آتی تاکید کرده‌اند که سناریوی داخلی بود این حمله تروریستی را در ذهن تداعی می‌کند. لازم به ذکر است فرانسه در دهه ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ شاهد چنین ملی‌گرایی‌های مسلحانه‌ای بوده که علیه نظام پادشاهی و سلطه نظام سرمایه‌داری صورت گرفت که در آن زمان نیز دولتمردان فرانسه، به بهانه‌های امنیتی به سرکوب این اعتراض‌ها پرداختند.
دوم آنکه نوع واکنش‌های جهانی به این حوادث پاریس امری قابل توجه است. سراسر محافل رسانه‌ای و سیاسی غرب و نهادهای بین‌المللی به پردازش این حادثه تروریستی پرداخته‌اند. چنانکه گویی هیچ موضوع دیگری در جهان جز مسئله پاریس وجود ندارد. این رفتار رسانه‌ای در حالی صورت گرفت که دو نکته بسیار مهم در قبال آن مطرح است اولا این که برجسته‌سازی به ویژه با آن بیانیه ابهام‌برانگیز منتسب به داعش که ادعا کرده حادثه تروریستی پاریس پاسخ به حملات فرانسه به گروه‌های داعش و شبه‌نظامی در سوریه بوده نوعی دروغ و فریب رسانه‌ای را ایجاد کرد. درکنار اجرای سناریوی مظلوم‌نمایی برای فرانسه، چنان به جهانیان القاء گردیده که فرانسه در خط مقدم مبارزه با تروریسم قرار دارد و برای همین نیز هدف داعش قرار گرفته است. این ادعا که هدف آن اهمیت‌زدایی از مبارزه گسترده و دستاوردهای جبهه مقاومت و روسیه در مبارزه با تروریسم و نیز برجسته‌سازی نام فرانسه در عرصه مقابله با تروریسم بوده که اسناد و مدارک نشان می‌دهد که فرانسه هرگز مبارزه‌ای با تروریسم نداشته و حتی حامی آن بوده است.
بمباران زیرساخت‌ها، ارتش ومردم سوریه در حملات هوایی فرانسه به سوریه و نیز اصرارهای این کشور بر سرنگونی نظام سوریه در حالی که محور مبارزه با تروریسم است، سندی بر ماهیت تروریستی سران فرانسه می‌باشد. بر این اساس برجسته شدن مسئله حادثه پاریس در رسانه‌های غربی و عربی بیش از هر چیز اقدامی سیاسی برای پنهان‌سازی نقش غرب در ایجاد و تقویت تروریسم و اهمیت‌زدایی از دستاوردهای روسیه و مقاومت در مبارزه با تروریسم بوده تا شاید با تحریک افکار عمومی بتوانند زیاده‌خواهی‌های خود در نشست دیروز وین (درباره سوریه)، را به دیگران تحمیل نمایند.
ثانیا تناقض رفتاری و سیاسی‌کاری غرب در قبال حوادث تروریستی را به خوبی در تحولات اخیر منطقه می‌توان مشاهده کرد. پنج‌شنبه در حملات تروریستی به ضاحیه لبنان که داعش مسئولیت آن را پذیرفت ۵۰ نفر شهید و ۲۵۰ نفر زخمی شدند، در یمن، عربستان همچنان به کشتار مردم بی‌دفاع می‌پردازد و رژیم صهیونیستی در تروریسم دولتی صدها فلسطینی را به خاک و خون کشیده است و در عراق و سوریه نیز تروریستها جنایات گسترده‌ای صورت داده‌اند. نکته مهم آن است که این جنایات مورد پردازش محافل رسانه‌ای و سیاسی غرب قرار نگرفته است و ساده از کنار آن گذشته‌اند چنانکه گویی خون مردم اروپا از خون سایر ملت‌ها رنگین‌تر است و جز آنان هیچ‌کس حق حیات ندارد.
نکته دردناک آنجاست که قربانیان حملات تروریستی در سایر نقاط جهان اکثرا از مسلمانان بوده‌اند که بی‌تفاوتی غرب در قبال آنها بیانگر دیدگاه نژادپرستانه و اسلام‌ستیزانه آنان می‌باشد که براساس قوانین بین‌المللی امری محکوم و ضدبشری می‌باشد.
سوم آنکه محافل رسانه‌ای و سیاسی غرب از واژه ۱۱ سپتامبر فرانسه برای حوادث تروریستی پاریس استفاده کرده‌اند. هر چند ادعا می‌شود که این اقدام برای بیان عمق فاجعه و نوعی شبیه‌سازی ظاهری است، اما بررسی ابعاد ۱۱ سپتامبر بیانگر اقدامی کاملا حساب شده می‌باشد. ۱۱ سپتامبر دو محور اساسی دارد اولا متهم‌سازی جهان اسلام به عنوان عامل بحران‌های جهانی ثانیا لشگر‌کشی غرب به افغانستان به بهانه انتقام‌گیری حادثه ۱۱ سپتامبر.
واژه ۱۱ سپتامبر فرانسوی از یک سو تکرار سیاست‌های ضداسلامی غرب و نوعی اسلام‌هراسی پنهان است که نتیجه آن نیز حملات صورت گرفته به پناه‌جویان در فرانسه و سایر کشورهای اروپایی و تشدید تدابیر امنیتی در کشورهای اروپایی است که محور آن را مقابله با مسلمانان تشکیل می‌دهد.
از سوی دیگر توجیهی برای انتقام‌گیری فرانسه از عاملان حادثه پاریس در خارج از مرزهایش یعنی در غرب آسیا با محوریت سوریه است. این اقدام که غربی‌ها انتقام ناکارآمدهای امنیتی خود را از کشورهای غرب آسیا می‌گیرند امری ضدبشری و استکباری است که فرانسه نیز به تبعیت و الگوگیری از آمریکا و انگلیس به دنبال تکرار آن است. حضور نظامی در غرب آسیا و توجیه اقدام نظامی علیه کشورهایی مانند سوریه و عراق از اهداف این طراحی است که نشانه‌هایی بر استمرار سیاست‌های استکباری غرب است. کشورهای غربی هر زمان که با بحران امنیتی مواجه می‌شوند به جای توبیخ دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی خود، با فرافکنی و بازی رسانه‌ای افکار عمومی را به پذیرش سلطه گری خود در سایر نقاط جهان سوق می‌دهند. به عنوان مثال در حادثه تروریستی پاریس، مقصر اصلی دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی فرانسه هستند که نتوانسته‌اند این حادثه را پیشگیری نمایند حال آنکه فرانسه با برجسته‌سازی ماهیت عوامل این حوادث به توجیه نظامی‌گری خود در غرب آسیا و آفریقا می‌پردازد.
چهارم آنکه جمهوری اسلامی ایران همواره به غرب در باب بازگشت تروریست‌ها به کشورهای مبدا خود هشدار داده و راه مقابله با آن را مبارزه واقعی با تروریسم عنوان نموده بود. آنچه در رفتار کشورهای غربی از جمله فرانسه مشاهده می‌شود آن است که به جای مبارزه با تروریسم به حمایت و تقویت آنان پرداخته‌اند و اگر نبود محور مقاومت و مبارزه فراگیر آن با تروریسم اکنون تروریسم سراسر جهان را فرا گرفته بود. به اذعان جهانیان راهکار نابودی تروریسم بهره‌گیری از تجربیات مقاومت در مبارزه با تروریسم است چنانکه روسیه با رویکرد به این رکن اساسی توانسته کارکردی مثبت در برقراری امنیت جهانی داشته باشد حال آنکه کشورهای غربی همچنان بر حرکت در جاده نادرست حمایت از تروریسم اصرار دارند که از نمودهای آن رفتارهای این کشورها در نشست دیروز وین و تکرار زیاده خواهی آنان مبنی بر سرنگونی نظام سوریه است. نظام سوریه‌ای که محور مبارزه با تروریسم است و سرنگونی آن برابر با سلطه تروریسم بر سوریه و گسترش آن به سایر نقاط جهان است.
نکته پایانی آنکه حملات تروریستی در هر نقطه‌ای که از جهان روی دهد، محکوم و غیرقابل پذیرش است، لذا چنانکه حملات تروریستی پاریس محکوم است و از سوی دولت و دستگاه دیپلماسی کشور نیز در همان ساعات اولیه انتشار خبر آن محکوم گردید، سایر جنایات تروریستی نظیر حملات تروریستی در ضاحیه لبنان باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن محکوم گردد تا این توهم برای غرب ایجاد نگردد که کشورهای اسلامی نسبت به جان مسلمانان بی‌تفاوت شده‌اند و مانند محافل رسانه‌ای و سیاسی غرب صرفا به جان اتباع اروپا وآمریکا اهمیت می‌دهند و برای آنان اشک می‌ریزند.
با توجه به جایگاه جمهوری اسلامی ایران در حمایت از امت‌های اسلامی و دیدگاه جهان شمولش در مبارزه باتروریسم، واکنش سریع و محکوم‌سازی جنایات تروریستی در کشورهای اسلامی شبیه آنچه که در قبال حادثه تروریستی کشور اروپایی فرانسه صورت گرفت ضمن تقویت جایگاه ایران در میان ملت‌های منطقه این توهم غرب که می‌خواهد ایران را بریده از مقاومت و معطوف به غرب نشان دهد، از اذهان سران غرب که همچنان به دنبال نابودی جایگاه جهانی ایران هستند، بزداید.


ویدیو مرتبط :
سیاست ما ، سیاست ما عین دیانت ماست ، سیاست روز ، سیاست ما ، دنیای سیاست