«رامین ناصرنصیر» درباره نمایش «باغ آلبالو» چه گفت؟


  X  

«رامین ناصرنصیر» درباره نمایش «باغ آلبالو» چه گفت؟

هنر آنلاین/ رامین ناصرنصیر معتقد است شیوه بازیگری در هر نمایشی، بیشتر از اینکه به متن مربوط باشد به سبک کارگردانی برای اجرا بستگی دارد.
شاید کمتر علاقمندی در حوزه هنرهای نمایشی باشد که تاکنون به تماشای نمایش "باغ آلبالو" یکی از مهمترین نمایشنامه‌های چخوف نشسته باشد. این روزها این اثر بار دیگر توسط آتیلا پسیانی به صحنه رفته و با استقبال خوبی از سوی مخاطبان و منتقدان روبه‌رو شده است. رامین ناصرنصیر یکی از بازیگران این نمایش با تاکید بر اهمیت این نمایشنامه به خبرنگار هنرآنلاین گفت: ارزش و جایگاه نویسنده‌ای چون آنتوان چخوف کاملا مشخص است، یکی از نویسندگان بزرگ قرن بیستم که همچنان اهمیت خود را حفظ کرده است.
او ادامه داد: در میان آثار این نویسنده، چند نمایشنامه از اهمیت بیشتری برخوردار است، نمایشنامه‌هایی مانند "سه خواهر"، "مرغ دریایی" و "باغ آلبالو". نمایش "باغ آلبالو" جدا از جایگاه نمایشی، ارزش‌های تاریخی و جامعه‌شناختی دارد. سال 1904 در آستانه انقلاب روسیه نوشته شده و نشان دهنده آن دوران است، مرگ دنیای کهنه و تولد شرایطی تازه، شرایطی که تفکرات جدید را مطرح می‌کند. هر کارگردانی تلاش می‌کند حرف روز را در کارهایش به تصویر بکشد و دیدگاه‌های خود را عنوان کند، شاید به همین دلیل این نمایشنامه صدها بار در سراسر دنیا، در مقاطع متفاوت اجرا شده است، چراکه چنین امکانی را به هنرمندان می‌دهد.
ناصرنصیر با اشاره به نقشی که در این اثر ایفا می‌کند خاطرنشان کرد: در این نمایش ایفاگر نقش "گایف" هستم. عضوی از یک خانواده که در آستانه از دست دادن میراث خانوادگی خود یعنی باغ آلبالو هستند. "گایف" و خانم "رانوفسکی" نسبت به اتفاقی که برایشان در حال رخ دادن است، آگاه نیستند و همچنان به ارزش‌های کهنه دل سپردند. ارزش‌هایی که در روزگار جدید جایی ندارد. این خواهر و برادر یک سمت نمایش‌اند و سمت دیگر آن "لوپاخین" است. در واقع آنها نماد اشرافیت رو به نابودی است.
این بازیگر تئاتر، در رابطه با همکاری با آتیلا پسیانی در این نمایش توضیح داد: رسیدن به نقش، حاصل همکاری بین بازیگر و کارگردان است. این کار، تجربه تازه‌ای برای من بود. او در رسیدن به نقش کاملا دست ما را باز گذاشته بود. او از عشق و اشتیاقی درونی برخوردار است که سبب می‌شود هرچه در اختیار دارید را بیرون بریزید و خرج کنید. در واقع این انگیزه را ایجاد می‌کند که از تمام مهارتتان بهره ببرید.
ناصر نصیر در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با شیوه بازیگری در چنین آثاری توضیح داد: بیشتر از اینکه شیوه بازیگری به متن مربوط باشد به سبک کارگردانی بستگی دارد. این متن را کارگردانان مختلف با شیوه‌های متفاوت کار کرده‌اند. طبیعی است در وهله اول این نمایشنامه‌ها توسط "کنستانتین استانیسلاوسکی" تئوریسین و کارگردان بزرگ روس بود اجرا شد، اجراهایی رئال و کاملا فادارانه به متن. در طول این صد سال کارگردانان برخوردهای متفاوتی نسبت به این مسئله داشتند و به همین دلیل اجرای ما نیز متفاوت‌تر و تئاترال‌تر است. فاصله‌گذاری‌هایی دارد مانند جاهایی که بازیگران فیکس می‌شوند و به این طریق روی قسمت‌های خاصی تاکیدگذاری می‌شود، این تمهیدی هست که در اجرای آتیلا پسیانی صورت گرفته است، بنابراین همه المان‌های اجرا متاثر از سبک و نگاه کارگردان به اجرا است تا متن.
نمایش "باغ آلبالو" به کارگردانی آتیلا پسیانی تا نهم آذرماه ساعت 20 در سالن چهارسو مجموعه تئاترشهر به صحنه می رود. آتیلا پسیانی، خسرو پسیانی، ستاره پسیانی، نوید جهانزاده، روح الله حقگوی لسان، بهاره رهنما، نگار عابدی، الیکا عبدالرزاقی، مهدی صدر، رامین ناصر نصیر، سروناز نانکلی و فاطمه نقوی بازیگران این نمایش‌اند.


ویدیو مرتبط :
300 درصد افزایش بهره وری در باغ آلبالو (زبان آذری)