سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



قدیانی: فعالیت نیازمحور دانشگاه‌ها مبنای ایجاد تمدن نوین اسلامی/ ضرورت استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها در شکل‌گیری فرهنگ بومی


حسین قدیانی رئیس سازمان بسیج علمی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، در رابطه با چگونگی شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی در جامعه گفت: فرق بین یک ساختار سیاسی با تمدن این است که در ساختار سیاسی دولت،‌ مردم و سرزمین وجود دارد ولی برای تمدن باید هم دولت،‌ هم ملت و هم فرهنگ بومی باشد و باید ابزاری این فرهنگ را در جامعه پیاده کند.

وی افزود: این ابزار در دنیا علم است،‌ علم ابزاری برای پیاده‌سازی فرهنگ است و ما نیازمند علومی هستیم که فرهنگ ما را در جامعه جاری کند بنابراین یکی از بحث‌های اصلی این است که ما حداقل در علوم انسانی و علوم تجربی در مبنی و در علوم ریاضی در کاربرد با غرب فرق داریم.

قدیانی گفت: اگر به شکل مسئله محور و نیاز محور در دانشگاه فعالیت کنیم می‌توانیم برگرفته از فرهنگ خود علم بومی تولید کنیم و بر همین اساس باید ارتباط صنعت و دانشگاه تقویت شود.

وی گفت: ما بنیه خوب و توانمندی در حوزه آموزش عالی داریم، اساتید،‌ دانشجویان و دانشگاه خوب داریم ولی به دلیل اینکه نیاز محور حرکت نمی‌کنیم علمی را با سرعتی که باید اتفاق بیفتد شکل نمی‌دهیم. در نانوفناوری و بهداشت و درمان که مسئله محور حرکت کردیم سرعتمان خوب بود.

قدیانی گفت: ما باید قائل به این مسئله باشیم که نیاز به یک جهاد علمی داریم و باید یک جبهه علمی ایجاد کنیم و عناصری که درگیر این مسئله هستند نیاز به یک فرمانده دارند تا حدود و وظایف مراکز تحقیقاتی را مشخص کنند. نباید دانشگاه‌ها بر اساس آموزش برای آموزش رها شوند.

وی افزود: در حال حاضر دانشگاه به اندازه بضاعت خود کار می‌کند و هیچ نقطه فرماندهی نیست که به دانشگاه مأموریت دهد بنابراین برآیند مناسب رخ نمی‌دهد،‌ وزارت علوم یا معاونت علمی نیز نمی‌تواند به تنهایی کار را انجام دهد وزارت علوم بخش عمده‌ای از دانشگاه‌ها را ندارد بنابراین باید ساختاری داشته باشیم که با یک نگاه انقلابی و جهادی ظرفیت‌ها را بررسی کند و از تمام مراکز آموزش عالی استفاده کند.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
ایجاد تمدن نوین اسلامی