سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



قنبری: آمریکا هیچگاه با ایران رابطه استراتژیک برقرار نمی‌کند/ قدیری‌ابیانه: تعطیلی سانتریفیوژها در دوره خاتمی شکست خورد


به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، مناظره با موضوع «روند استکبارستیزی در نظام جمهوری اسلامی ایران» امروز با حضور داریوش قنبری نماینده اصلاح‌طلب استان ایلام در دوره‌های هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی و محمدحسن قدیری ابیانه سفیر سابق ایران در کشورهای استرالیا، مکزیک و گواتمالا به همت جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه گیلان در تالار حکمت این دانشگاه برگزار شد.

*استکبارستیزی در راستای حفظ امنیت ملی است

سفیر سابق ایران در مکزیک در مناظره مذکور با اشاره به اینکه استکبار جلوه‌های مختلفی دارد اظهار کرد: دخالت آمریکا در کشورها استکبار است و ایران با تبعیض مبارزه می‌کند.

قدیری‌ابیانه به سرنگونی دولت مصدق با کودتای آمریکا در 28 مرداد سال 1332 اشاره کرد و افزود: مبارزه با آنها که از تروریست‌ها حمایت می‌کنند حق ملت ایران است.

سفیر سابق ایران در استرالیا، استکبارستیزی را به معنای ظلم‌ستیزی خواند و تصریح کرد: اگر با آمریکا دشمنی می‌کنیم به دلیل دشمنی این کشور با ملت ایران است.

قدیری‌ابیانه با تاکید بر اینکه حقی برای حکومت آمریکا بر ملت ایران قائل نیستیم، بیان کرد: طبق آموزه‌های اسلامی حق نداریم از ظالم حمایت کنیم.

وی استکبارستیزی را در راستای عدالت و احقاق حقوق ملت ایران دانست و خاطرنشان کرد: استکبارستیزی به منظور حفظ امنیت ملی کشور است و به قدرت‌های دیگر اجازه نمی‌دهیم برای ملت ایران تعیین تکلیف کنند.

*استکبارستیزی ویژه انقلاب اسلامی است

عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری نیز در مناظره مذکور استکبارستیزی را ویژه انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: استعمارستیزی معادل کلمه استکبارستیزی در علوم سیاسی است.

داریوش قنبری به مفهوم مذهبی استکبارستیزی اشاره کرد و افزود: استکبار به جای امپریالیسم استفاده می‌شود، بار مذهبی دارد و منظور ظلم‌ستیزی است.

وی با بیان اینکه کشورهایی که در تحریم‌ها علیه ایران مشارکت داشتند می‌توانند مظهر استکبارستیزی باشند، تصریح کرد: چین، روسیه، انگلیس و فرانسه در اعمال تحریم‌ها همکاری کردند و در کنار آمریکا می‌توانند مستکبر باشند اما استکبارستیزی به یک کشور تقلیل داده شده است.

مشاور امور بین‌الملل وزیر نفت به نوسان استکبارستیزی در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و یادآور شد: دامنه مرگ بر استکبار بسیار است اما اکنون مرگ بر آمریکا باقی مانده و دیگر موارد نادیده گرفته شده است.

*تعطیلی سانتریفیوژها در دوره خاتمی شکست خورد

سفیر سابق ایران در مکزیک نیز با بیان اینکه دولت اصلاحات فکر کرد اگر به آمریکا لبخند بزند می‌تواند مشکلات خود را برطرف کند، اظهار کرد: مدت دو سال خاتمی مراکز هسته‌ای ایران را تعطیل کرد و این سیاست با شکست مواجه شد و در پایان همین دوره تعلیق هسته‌ای در کشور برداشته شد.

قدیری ابیانه به امیدواری مصدق به دولت آمریکا برای مقابله با انگلستان اشاره کرد و افزود: موضوع مذکور موجب سرنگونی مصدق شد.

وی با اشاره فعالیت عمرانی در دولت احمدی‌نژاد، خاطرنشان کرد: در دولت احمدی‌نژاد قیمت نفت به بالاترین نرخ قبل و پس از پیروزی انقلاب اسلامی رسید.

سفیر سابق ایران در مکزیک به متوقف کردن تمام فعالیت‌های هسته‌ای در دولت روحانی اشاره کرد و گفت: دولت تمام موارد را موکول به پس از اجرای برجام کرده و به اقتصاد مقاومتی عمل نشده است.

قدیری‌ابیانه با بیان اینکه دولت کنونی تمام مشکلات را به عهده دولت قبلی گذاشته است، تصریح کرد: در دولت‌های اصلاحات بیشتر به شعار پرداخته شده است.

وی به فعالیت خوب عمرانی انجام شده در دولت هاشمی اشاره کرد و یادآور شد: اکنون در تحریم هستیم و درآمد دولت کاهش پیدا کرده و این موضوع را باید مد نظر داشته باشیم.

سفیر سابق ایران در استرالیا با اشاره به اینکه برخی از مواضع دولت به ضرر کشور است، بیان کرد: یکی از دلیل‌های رکود ایجاد انتظار در مردم است و کارخانه‌ها دچار رکود و انحلال شدند.

قدیری‌ابیانه به توافق برجام اشاره کرد و افزود: پس از برجام اتفاق خاصی در کشور نیفتاده و اکنون ادعا می‌کنند با توافق توانستیم جلوی جنگ را بگیریم در حالی که جنگی در کار نبود و آمریکا در عراق، افغانستان و غزه شکست خورده است.

*15 آذر تحریم‌ها برداشته می‌شود

عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری با بیان اینکه دولت‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا استکبارستیز بودند، اظهار کرد: روش مواجهه با استکبار توسط دو گروه متفاوت است.

قنبری به محدود کردن استکبارستیزی به آمریکا توسط اصولگرایان اشاره کرد و افزود: اصولگراها بیشتر تلاش کردند شعار استکبارستیزی دهند و به بهانه استکبارستیزی سیاست بین‌المللی کشور را محدود کردند.

وی با اشاره به اینکه اصلاح‌طلبان معتقدند استکبارستیزی با منزوی کردن کشور در بین‌الملل تحقق پیدا نمی‌کند، بیان کرد: می‌توانیم روابط بین‌الملل را در کنار استکبارستیزی داشته باشیم و اکنون چین و آمریکا با وجود اختلاف بسیار با همدیگر رابطه دارند و این رابطه منجر به سلطه آمریکا در چین نشده است.

عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری بر وجود رقابت بین کشورها برای تامین منافع ملی کشور تاکید کرد و گفت: اصلاح‌طلبان معتقدند در بعضی از جاها برای حفظ منافع ملی می‌توان مذاکره کرد و مذاکرات هسته‌ای نمونه آن است.

قنبری از برداشته شدن عملی تحریم‌ها از 15 آذر ماه امسال خبر داد و تصریح کرد: برداشته شدن تحریم‌ها به‌گونه‌ای اتفاق می‌افتد بدون آن‌که رابطه‌ای با آمریکا برقرار شده باشد.

وی با بیان اینکه نفوذ هر کشوری به داخل بد است، خاطرنشان کرد: هدف اصلاح‌طلبان پیشبرد منافع ملی است و باید با تمام اشکال نفوذ مقابله شود.

عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری، منافع ملی را تعیین‌کننده دوست و دشمن در عالم سیاست خواند و یادآور شد: در عالم سیاست دوست و دشمن دائمی وجود ندارد و زمانی با عراق در حال جنگ بودیم اما اکنون عراق هم‌پیمان ایران در منطقه است.

قنبری خواستار استفاده از تمام ابزارها برای پیشبرد منافع ملی شد و اظهار کرد: آن قدر باید خود را قوی کنیم تا از رابطه با دیگر کشورها نترسیم.

وی گره زدن تمام مسائل به موضوع هسته‌ای توسط دولت روحانی را صحیح عنوان کرد و افزود: تحریم‌های ظالمانه طنابی به گردن ما بود و شاه‌کلید پاره‌ کردن آن برداشتن تحریم‌هاست.

*استکبارستیزی تنها محدود به آمریکا نیست

سفیر سابق ایران در استرالیا اشاره به اینکه استکبارستیزی تنها محدود به آمریکا نیست، بیان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی به آمریکا اجازه داده شد بزرگ‌ترین سفارت با بیشترین نیروها را در ایران داشته باشد اما علیه ما اقدام به جاسوسی و تجزیه کشور کرد.

قدیری ابیانه به اقدام آمریکا علیه انقلاب اسلامی پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: ایران سیاست انزواطلبی نداشته است اما آمریکا علیه ما اقدام عملی انجام داد و حتی از ریگی حمایت کرد.

وی رابطه با کشورها را دارای منافع و ضررهایی دانست و تصریح کرد: منافع و ضرر رابطه با کشورها باید بررسی شود.

سفیر سابق ایران در مکزیک با بیان اینکه انگلیس را دشمن خود می‌دانیم، خاطرنشان کرد: انگلیس از صدام و منافقین حمایت کرد و در کودتای 28 مرداد نقش داشت اما منافع رابطه با انگلیس بیشتر از ضررهای آن است ضمن اینکه مجلس شورای اسلامی به دلیل ورود انگلیس در فتنه سال 88 رابطه با این کشور را به کاردار تقلیل داده است.

قدیری ابیانه به تصویب قطعنامه‌ها توسط چین و روسیه علیه جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل اشاره کرد و گفت: موضوع مذکور را در رابطه خود با این کشورها لحاظ کردیم اما منافع رابطه با چین و روسیه بیشتر از ضرر آن است.

*آمریکا هیچگاه با ایران رابطه استراتژیک برقرار نمی‌کند

عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری با اشاره به دیدگاه‌های مختلف در مبارزه با آمریکا، اظهار کرد: یک دیدگاه می‌گوید؛ مبارزه با آمریکا هویت انقلاب اسلامی است، مرگ بر آمریکا یک ارزش محسوب می‌شود، تبدیل به بخشی از عبادت ما شده و مخالف رابطه با آمریکا است.

قنبری به جهت‌گیری سیاست خارجی دولت‌ها اشاره کرد و افزود: هیچ حکم مذهبی برای قطع رابطه با آمریکا نداریم.

وی با بیان اینکه آمریکا ایران را دشمن خود می‌داند، تصریح کرد: اگر اکنون با آمریکا رابطه بخواهیم برقرار کنیم این کشور هیچگاه رابطه استراتژیک با ما برقرار نمی‌کند.

عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری به شعار مرگ بر آمریکا در کشور اشاره کرد و یادآور شد: سال‌ها است شعار مذکور در کشور شنیده می‌شود اما رابطه برای پیشبرد منافع است.

قنبری با اشاره به اینکه باید در مورد کیفیت رابطه با آمریکا بحث شود، بیان کرد: کیفیت رابطه باید در مورد تمام کشورها اعمال شود.

وی متذکر شد: آمریکا اکنون در راس نظام ابرقدرتی قرار گرفته و دنبال مداخله در امور تمام کشورها از جمله ایران است اما می‌شود تنش‌ها با این کشور را کاهش داد تا حدی که بتوانیم با بخش خصوصی آمریکا کار کنیم.

عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری با بیان اینکه در شرایط کنونی نمی‌توان رابطه استراتژیک با آمریکا برقرار کرد، تصریح کرد: براساس منافع ملی می‌توان با بخش خصوصی آمریکا برای ورود تکنولوژی از این کشور رابطه برقرار کرد.

قنبری مرگ بر آمریکا را شعار علیه سیاست‌های مداخله‌جویانه این کشور دانست و خاطرنشان کرد: سیاست مذکور احتمال دارد از طرف دیگر کشورها تحمیل شود و نباید امید به دیگر کشورها داشته باشیم.

وی در پایان به ورود روسیه به درگیری‌های سوریه اشاره کرد و یادآور شد: روسیه به منظور چانه‌زنی با آمریکا برای اوکراین وارد سوریه شده است.

انتهای پیام/84001/و40


ویدیو مرتبط :
مناظره زیباکلام و قدیری ابیانه(رابطه با آمریکا)