روانشناسی/ افراد شادتر، زمان را به پول ترجیح می‌دهند!


روانشناسی/ افراد شادتر، زمان را به پول ترجیح می‌دهند! ایسنا/ پژوهش محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا نشان می‌دهد که ارزش نهادن به زمان بیش از پول با خوشحالیِ بیشتر مرتبط است.
به گزارش پایگاه خبری CNN، طی این پژوهش، شش مطالعه که در آن چهار هزار و 600 نفر حضور داشتند مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج نشان می‌داد که افراد ترجیح بیشتر و پایدارتری برای ارزش نهادن به زمانشان داشتند تا به دست آوردن پول و متعاقب آن اولویت‌دهی به زمان با احساس خوشحالی بیشتری مرتبط بود.
در واقع از نظر آماری بیش از نیمی از افراد شرکت‌کننده در این تحقیق زمان را در اولویت اول خود قرار داده بودند. افراد مسن نیز در مقابل افراد جوان ارزش زمان را بیشتر از پول ارزیابی کرده بودند. به گفته محققان با گذر زمان و نزدیک شدن به سنین پیری، افراد می‌خواهند که زمانشان را به طور معنی‌دارتری سپری کنند.
به منظور این تحقیق سؤالاتی مرتبط با زمان و پول پرسیده می‌شد: مثلاً اینکه بین آپارتمانی گران‌تر با مسافت زمانی رفت و آمد کوتاه‌تر یا آپارتمانی ارزان‌تر با مسافت زمانی رفت و آمد طولانی‌تر کدام را انتخاب می‌کنند؟ یا بین انتخاب شغل‌هایی با درآمد بالا و زمان کاری بیشتر یا شغل‌هایی با درآمد پایین‌تر و زمان کاری کمتر کدام یک را می‌پسندند؟
در این تحقیق جنسیت افراد شرکت‌کننده و درآمد آنها تأثیری بر اینکه آیا زمان را ترجیح می‌دهند یا پول نداشت. گرچه این پژوهش افراد در سطح فقر را شامل نمی‌شد، چرا که آنها مسلماً پول را به جای زمان ترجیح می‌دادند!
به گفته محققان خرج کردن پول زمانی خوشحالی می‌آورد که صرف تجربه‌های شیرین و گردش شود. این تجربه‌ها همان اوقات و یا "زمان" هستند که باعث خوشحالی می‌شوند، بنابراین داشتن زمان آزاد بیشتر برای رویارویی با لحظات خوشحالی بیشتر مرتبط است.

منبع: ایسنا


ویدیو مرتبط :
روانشناسی ثروت و مغناطیس پول از استاد سید حسین عباس منش