فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



كتاب آینده پژوهی انقلاب اسلامی؛ بیم‌ها و امیدها رونمایی شد


به گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگی ایرنا به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و كتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، رسید رضا صالحی امیری در ابتدای این مراسم در سخنانی گفت: امسال سال خوبی برای ملت ایران خواهد بود و سازمان در دوره جدید فعالیت‌های خود به یك كانون فرهنگی تبدیل خواهد شد.
وی افزود: یكی از آسیب‌هایی كه ما در حوزه فرهنگ با آن رو به رو هستیم این است كه نخبگان ما در حوزه سیاست‌گذاری، طراحی و برنامه‌ریزی حضور كمرنگی دارند و به این دلیل شاهد شكاف بین نظر و عمل در عرصه‌های فرهنگی كشور هستیم. بر این اساس اگر این روش تغییر كرده و اصلاح شود و اگر سبك زندگی ایرانی اسلامی تغییر مناسبی پیدا كند بخش بزرگی از خواسته‌ها و برنامه‌های ما در چارچوب اقتصاد مقاومتی محقق می‌شود.
وی ادامه داد: پیرامون نگارش كتاب آینده پژوهی انقلاب اسلامی؛ بیم‌ها و امیدها باید به این نكته اشاره كنم كه جسارت دارابی با نگارش این كتاب برای ورود به این بحث را می‌ستایم زیرا هر كسی كه به این مبحث وارد شود متوجه پیچیدگی‌ها و سختی‌های آن می‌شود.
وی تصریح كرد: ما در حوزه فرهنگی تحت هیچ شرایطی نمی‌توانیم با نظام جهانی انطباق داشته باشیم. یكی از دلایل عدم این انطباق این است كه مبانی اندیشه‌های غربی بر لیبرالیسم مبتنی است و این در حالی است كه نظام حیات و دین ما هیچكدام با اركان فرهنگی و اندیشه‌ای آنها هماهنگی ندارد.
او ادامه داد: كاری كه دارابی با نوشتن این كتاب انجام داد این بود كه به صورتی درون‌گرا به پیش‌بینی جهان و وقایع و حوادث پیرامون آن در آینده پرداخته‌اند. ایشان در انتهای كتاب خود نیز 70 مورد آسیب‌شناسی پیرامون وقایع و حوادث جهانی بیرون آورده و استخراج كردند.
رئیس سازمان اسناد و كتابخانه ملی تصریح كرد: اگر در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی با مشكلاتی رو به رو هستیم ریشه تمامی آنها در فرهنگ موجود است. در حقیقت حل مسائل جامعه ایران تنها از ریل فرهنگ امكانپذیر است و از سایر بخش‌ها نتیجه‌بخش نخواهد بود.
علی دارابی مؤلف كتاب 'آینده پژوهی انقلاب اسلامی: بیم‌ها و امیدها' در بخش دوم این مراسم در سخنانی گفت: این كتاب در طول چهار سال گردآوری شده است. این كتاب در 368 صفحه و 7 فصل و 3 ضمیمه منتشر شده است.
دارابی ادامه داد: كتاب آینده پژوهی انقلاب اسلامی: بیم‌ها و امیدها دارای 13 جدول و 5 نمودار است. همچنین در این كتاب از بیش از 300 منبع خارجی به زبان‌های انگلیسی، عربی و فرانسه و یك منبع داخلی به زبان فارسی استفاده شده است.
مؤلف این كتاب خاطرنشان كرد: این كتاب بر اساس رهیافت آینده پژوهشی كار شده و در آن 13 روش در حوزه آینده پژوهی و یك روش تركیبی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
دارابی تصریح كرد: حرف اصلی من در این كتاب روندها و تحولات دنیا در 30 سال آینده است و اینكه این تحولات دنیا را در چه وضعی قرار می‌دهد و تأثیر و تحول دنیا در ایران چگونه خواهد بود و ما چگونه می‌توانیم در این رابطه ابتكار عمل داشته و منفعل عمل نكنیم تا در نهایت به پویایی انقلاب اسلامی كمك كنیم.
وی یادآور شد: آینده پژوهشی یك روش، علم و روندی است كه بر اساس آن تحولات منطقه بررسی می‌شود زیرا امروز در بحث مربوط به مسائل اساسی فرهنگی، شاهد سونامی تغییرات هستیم كه سرعت و تاثیرگذاری آن با گذشته قابل مقایسه نیست.
مؤلف این كتاب در پایان گفت: دغدغه اصلی من برای نگارش این كتاب انقلاب اسلامی است كه حیات ما می‌باشد. ما باید چالش‌ها و آسیب‌های فراروی انقلاب را شناخته و آنها را بررسی كنیم و ببینیم چگونه راه برون رفت از این چالش‌ها را می‌توانیم پیدا كنیم تا پویایی و مانایی انقلاب در 30 سال آینده حفظ شود.
عزت الله ضرغامی رئیس سابق صدا و سیما و عضو شورای عالی فضای مجازی كه در این مراسم حضور داشت در سخنانی گفت: این جلسه و مراسم با انگیزه چاپ كتاب خیلی خوب و مفید تشكیل شده است در دوره‌ای كه فضای مجازی خود را به رسانه‌های دیگر تحمیل كرده آن هم با اولویت دارا بودن امكاناتی چون عكس و فیلم توجه به كتاب، كاری بسیار پسندیده و خوبی است.
عضو شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: نگارش این كتاب یك اقدام اثربخش و كارآمد در حوزه تولید محتوا می‌باشد. نكته مهم این است كه باید این امر یعنی اثربخش بودن به همراه كارآمد بودن حاصل شود زیرا خیلی از اوقات كارها اثربخش است ولی كارآمد نیست. بر این اساس این كتاب یك كار اثربخش، ضروری و لازم است.
ضرغامی خاطرنشان كرد: انقلاب اسلامی رویداد بزرگی بوده و هست و به همین دلیل است كه قدرت‌های جهانی در برابر آن صف‌آرایی كرده بودند اما در نهایت این انقلاب اسلامی بود كه در برابر آنها موفق شد. بر این اساس است كه می‌بینیم امروزه همه معادلات جهانی متأثر از انقلاب اسلامی است كه این موضوع نشان‌دهنده قدرتمندی و تاثیرگذاری این انقلاب شكوهمند اسلامی است.
ضرغامی اضافه كرد: در كتاب این موضوع كه آینده انقلاب چه می‌شود و تحولات جهانی در آینده چگونه است و رابطه آن با انقلاب اسلامی چیست آورده شده است. البته متأسفانه تا امروز در این حوزه خیلی كم كار شده است و اگر هم كاری صورت گرفته برجسته نبوده و شاخص نیست.
وی یادآور شد: كاری كه دارابی به عنوان یك محقق و پژوهشگر در نگارش این كتاب انجام داده كاری ضروری و مورد نیاز جامعه بوده است. زیرا آینده پژوهی در عرصه‌های فرهنگی فوق العاده با اهمیت است. از این رو هست كه امروز می‌بینیم وضعی كه در حال حاضر داریم با نگاه و پیش‌بینی شهید مطهری در سال‌های ابتدایی انقلاب تطبیق می‌كند.
عضو شورای عالی فضای مجازی تصریح كرد: جای خالی چنین كتابی با این عنوان و تالیف بسیار خالی بود. بر این اساس است كه در این كتاب می‌بینیم كه دارابی سه محور اهمیت انقلاب اسلامی، آینده تحولات جهان و تأثیرگذاری انقلاب در تحولات جهانی را به خوبی آورده است.
ضرغامی متذكر شد: در این كتاب به درستی آینده تحولات جهانی دسته‌بندی شده و به آن پرداخته شده است. اما من در این مراسم یك پیشنهاد دارم و آن این است كه از یك زاویة جدید به این كتاب و تحقیق بپردازیم و آن می‌تواند آن باشد كه بیاییم انقلاب اسلامی را اصل بگیریم و به دنبال آن نقش این انقلاب را در آینده تحولات جهانی بررسی كنیم.
وی در پایان گفت: ارزیابی من از این كتاب این است كه كتاب مذكور یك كتاب تبیینی و توصیفی است اما سه نكته موجب شده تا نویسنده در كار خود كه نگارش این كتاب باشد موفق شود. نخست آشنایی نویسنده با مؤلفه‌های انقلاب اسلامی، دوم نگاه عادلانه، منصفانه و مبتنی بر نگاه مقام معظم رهبری و سوم ذهن منظم و نگاه روشنمند برای پرداختن به این موضوع بسیار مهم است. در حقیقت این كتاب برای اطلاعات و محتوای بسیار مفیدی كه می‌تواند موجب شود تا نسل جوان برای تحقیق و پژوهش‌های خود به این كتاب رجوع شد.
در این مراسم كتاب آینده پژوهی انقلاب اسلامی: بیم‌ها و امیدها با حضور صالحی امیری معاون رئیس جمهوری و رئیس كتابخانه ملی، علی دارابی مؤلف كتاب و عزت الله ضرغامی رئیس سابق صدا و سیما و عضو شورای عالی فضای مجازی رونمایی شد و نسخه‌هایی از آن در اختیار شخصیت‌های فرهنگی ـ هنری و همچنین خبرنگاران قرار گرفت.
فراهنگ **1085**1569

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
مراسم رونمایی از تقریظ رهبر انقلاب بر كتاب لشكر خوبان