روایت‌هایی از نمایشگاه کتاب


بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که برای نخستین سال است در شهر آفتاب برپا شده حالا از میانه راه گذشته است.

به گزارش خبرنگار ادبیات و کتاب ایسنا، مشکلات نمایشگاه کتاب از التهاب روزهای اول که به خاطر انتقال آن به یک مکان تازه افتتاح‌شده بود افتاده، و حالا غرفه‌داران از وضعیت‌شان در نمایشگاه کتاب امسال می‌گویند.

صبوری، مسئول غرفه نشر گمان، از افت تعداد بازدیدکنندگان می‌گوید اما در عین حال اظهار می‌کند: درست است که بازدیدکننده کم شده اما مخاطب‌های حرفه‌ای کتاب می‌آیند و می‌دانند که چه چیزی می‌خواهند. یکی دیگر از مشکلات این است که برگزارکنندگان پول تلفن را گرفته‌اند اما تلفن وصل نشده است. در ساعت‌های پایانی تاکسی نیست. نمایشگاه تا ساعت 9 تمدید شد ولی آخرین مترو ساعت 8:30 حرکت می‌کند، به همین دلیل بسیاری از مترو جا ماندند.

احمد جاوید، مسئول غرفه نشر جاوید، نیز بیان می‌کند: مخاطب خاص افت نکرده است. البته باید در نظر داشت تهویه سالن خوب است و فضا شکل نمایشگاهی دارد؛ همین بازدیدکننده را جلب می‌کند. اما جایگزینی غرفه‌ها که گفته‌اند بر اساس حروف الفباست اشتباه است. همچنین بخش اطلاع‌رسانی بسیار ضعیف عمل می‌کند.

مهدی حسین‌‎زادگان، مسئول غرفه نشر ققنوس، می‌گوید: احتمال افت 50 درصدی فروش را می‌دادیم، اما نزدیک 20 درصد کاهش مخاطب داشتیم. استقبال نسبت به سال قبل اگر بیشتر نباشد کمتر نیست. اما همچنان مشکل جانمایی غرفه‌ها و پُز باعث دردسر است.

محمدعلی مدنی، مسئول غرفه انتشارات مروارید، اظهار می‌کند: فروش برخی از همکاران نسبت به سال گذشته نصف یا یک‌سوم شده است. البته پنج‌شنبه و جمعه بازدید خوبی را شاهد بودیم. امسال نشرهای بزرگ شلوغ‌اند اما کوچک‌ها خیر. باید گفت هر نشری خلاق باشد نتیجه می‌گیرد.

او با بیان این‌که «نمایشگاه فرم جشنواره‌ای گرفته است» می‌افزاید: تعداد بازدیدکنندگان تغییر کمی کرده اما کیفیت آن‌ها تغییر نکرده است. مردم تفریح آن‌چنانی ندارند، و برای تفریح هم می‌آیند.

غلامحسین سالمی، مترجم پیشکسوت که این روزها در غرفه نشر نگاه حضور دارد، می‌گوید: کاش نمایشگاه شش ماه دیگر در شهر آفتاب برپا می‌شد، یا زودتر به فکر تکمیل آن می‌افتادند. سه روز اول برق نداشتیم. تهویه سرویس‌های بهداشتی مشکل دارد و بوی نامطبوع به سالن می‌آید. چیدمان غرفه‌ها هم خوب نیست.

او در ادامه می‌افزاید: درست است که شهر آفتاب باغ و گل و گیاه دارد اما ماشین برای ایاب‌وذهاب ندارد. کارکنان خود مجموعه و غرفه‌داران برای بازگشت در ساعت‌های پایانی مشکل دارند و تمام راه سالن‌ها تا خود مترو را پیاده طی می‌کنند. خواهی‎نخواهی باید نمایشگاه از مصلی به محل بهتری جابه‌جا می‌شد، اما شهر آفتاب هیاهو برای هیچ بود. جای تاسف دارد که نمایشگاه کتاب شارجه و دبی از نمایشگاه کتاب تهران بهتر است.

بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا 25 اردیبهشت‌ماه در شهر آفتاب در حال برگزاری است.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
روایت ناشران از دیدار با رهبر انقلاب در نمایشگاه کتاب