فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



داوری هشتمین جشنواره کتاب برتر از نگاه مخاطبان/ معرفی 10 کتاب برتر کودک و نوجوان


به گزارش خبرگزاری فارس، دبیر علمی هشتمین دوره جشنواره کتاب گفت: اتفاق مهمی که امسال در برگزاری این جشنواره رخ داد تفکیک دو گروه سنی کودک و نوجوان بود که با هدف افزایش دقت داوری در جشنواره کتاب برتر انجام شد. در دوره‌های قبلی، داوران در هر رشته، به‌صورت  همزمان کتاب‌های کودک و نوجوان را داوری می‌کردند که سبب کاهش میزان دقت می‌شد، اما در این دوره کتاب‌ها را به دو بخش کودک و نوجوان تقسیم کرده و برای هر رشته، گروه داوری جداگانه‌ای در نظر گرفتیم.

حمیدرضا شاه‌آبادی توضیح داد: آفت بزرگی که کتاب‌های کودک و نوجوان را در مرحله ارزیابی و انتخاب در جشنواره‌های مختلف تهدید می‌کند انتخاب کتاب‌های برتر کودک و نوجوان از دیدگاه بزرگسالان است درحالیکه نظر خود بچه‌ها به عنوان مخاطبان اصلی این کتاب‌ها درنظر گرفته نمی‌شود. بر این اساس امسال برای نخستین بار در این جشنواره، بخش داوری از نگاه مخاطب را به آن اضافه کنیم و پنج نوجوان دختر و پسر در رنج سنی 12 تا 15 سال که از سوی کتابداران کتابخانه‌های عمومی سطح شهر تهران به عنوان نوجوانان کتاب‌خوان، به ما معرفی شده بودند را به عنوان داور برای بررسی کتاب‌های برگزیده از نگاه مخاطب انتخاب کردیم.

شاه‌آبادی ادامه داد: داوری از نگاه مخاطب در همه بخش‌ها اعم از شعر، داستان تألیفی، داستان ترجمه، کتاب‌های علمی و آموزشی تألیف و کتاب‌های علمی و آموزشی ترجمه، هم در بخش کودک و هم در بخش نوجوان انجام می‌شود و در هر رشته یک کتاب به عنوان کتاب برگزیده از نگاه مخاطب از سوی داوران نوجوان هشتمین جشنواره کتاب برتر معرفی خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه جشنواره کتاب برتر به صورت دوسالانه برگزار می‌شود، گفت: در این دوره کتاب‌های دو سال یعنی 92 و 93 را مورد بررسی قرار می‌دهیم و در نتیجه ازدحام و تراکم زیاد ممکن است نتوانیم تمرکز مطلوب را در انتخاب داشته باشیم بر این اساس تلاش کردیم با پیچیده‌تر کردن مراحل امتیازدهی و داوری میزان اشتباه را کاهش دهیم و امیدواریم با شناسایی و رفع یک سری از مشکلات موجود بتوانیم در دوره‌های بعدی ایرادات را برطرف کنیم.

وی درباره نحوه امتیازبندی آثار نیز گفت: به آثار از یک تا صد امتیاز داده می‌شود به این ترتیب که متن کتاب 30 امتیاز، تصویرگری 30 امتیاز و سپس کتاب وارد بخش مدیریت نشر می‌شود و از نظر مواردی مانند صحافی، ویرایش، چاپ، گرافیک، مجموعه‌سازی، قیمت مناسب و غیره تا سقف 40 نمره، امتیاز می‌گیرد.  سپس 20 کتاب انتخاب می‌شود در مرحله نهایی به این کتاب‌ها از 1 تا 30 امتیاز داده می‌شود و کتابی که بیشترین امتیاز را کسب کند به عنوان کتاب برتر و کتاب‌های دیگر به ترتیب به عنوان آثار برگزیده انتخاب می‌شوند.

دبیر علمی جشنواره در ادامه بیان کرد: از مجموع هزار و 700 عنوان کتاب کودک و نوجوان در رشته‌های داستان (ترجمه و تألیف)، علمی و آموزشی (ترجمه و تألیف)، شعر (ترجمه و تألیف) که به دست ما رسیده است 20 کتاب به عنوان کتاب‌هایی که بیشترین امتیاز را کسب کرده‌اند به مرحله نهایی ارسال می‌شوند و در مرحله نهایی 10 کتاب به کمیته جوایز معرفی می‌شود. اعضای کمیته جوایز عبارتند از نمایندگان داوران هر بخش به همراه دبیر علمی و دبیر اجرایی جشنواره به همراه یک کتابدار و یک کتابفروش..

شاه‌آبادی گفت: اسامی برگزیدگان هشتمین جشنواره کتاب برتر شامل 10 کتاب برتر، 10 کتاب برگزیده و 10 کتاب تقدیری طی مراسمی روز 26 بهمن‌ماه ساعت 10 در تالار ایوان شمس برگزار می‌شود.

انتهای پیام/و

http://fna.ir/ICHZDP


ویدیو مرتبط :
معرفی 100 کتاب برتر جهان از همه زمان ها-bbooks.ir