سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



اقدام مسخره خبرگزاری ترکیه‌ برای تبرئه اردوغان


اقدام مسخره خبرگزاری ترکیه‌ برای تبرئه اردوغان

فارس/ یک خبرگزاری ترکیه با انتشار فایل ویدئویی از یک اسیر داعش، او را شاهدی برای تبرئه رئیس‌جمهور این کشور از قاچاق نفت سوریه گرفت. مسخره است که اردوغان را با شهادت داعش تبرئه می‌کنند.

این روزها ترکیه تحت فشار است. بخصوص بعد از آنکه پرنده 25 میلیون دلاری روسیه را در مرز شمالی لاذقیه انداخت. این کار رجب طیب اردوغان روس‌ها را خشمگین کرد و فشار بیشتر شد.

مسکو رودربایستی با اردوغان را کنار گذاشت و فاش کرد که ترکیه دارد با نفت قاچاقی داعشی‌ها، تجارت می‌کند؛ نفتی که «تروریست‌ها» قاچاق می‌کنند.

سپس مسکو تصاویری هوایی از صف‌های طولانی تانکرهای نفتی در مرز سوریه-ترکیه منتشر و اثبات کرد که نفت مناطق سوریه که تحت کنترل داعش است،‌ وارد خاک ترکیه می‌شود؛ آنکارا آن را رد کرد. اما آیا آنکارا خبر ندارد در مرزش روزانه دهها تانکر، پُر از نفت وارد می‌شود و خالی خارج می‌شود؟

آقای اردوغان، قاچاق نفت از کدام مرز؟
اردوغان در پاسخ به ولادیمیر پوتین گفته بود که اگر چنین اتهامی به او ثابت شود، از ریاست‌جمهوری ترکیه استعفا می‌کند. خب مسئله این است که ثابت شد اما اردوغان به روی خود نخواهد آورد که استعفا کند.

حتی اردوغان در حرفی ناشیانه گفته، روسیه است که نفت سوریه را قاچاق می‌کند اما او متوجه حرف خود نبود، که چه گفته است.

«آقای اردوغان نفت سوریه اگر بخواهد قاچاق شود از کدام مرز سوریه باید خارج شود؟ از مرز شرقی یعنی عراق؟ نفت عراق هم که به سوریه می‌آید و از سوریه قاچاق می‌شود. از مرز جنوبی یعنی اردن و فلسطین اشغالی؟ گزار‌ش‌های متعدد و منابع اطلاعاتی هیچ یک چنین احتمالی را حتی مطرح هم نکرده‌اند. از مرز غربی؟ آنجا را که حزب‌الله تقریبا بسته است. پس جز مرز شمالی که مرز ترکیه است، کجا باقی می‌ماند؟ قطعا مستقیم از خاک سوریه به آسمان هم نمیرود و از مرز هوایی خارج شود. عکس کِشنده‌ها و تانکرهای حامل نفت را که چند کیلومتر درازایش است، همه دیده‌اند. پس آقای اردوغان کمی قبل از متهم کردن فکر کنید».

شاهد اردوغان
حال که ترکیه تحت فشار است، خیلی عجیب است که رسانه‌های ترکیه برای تبرئه اردوغان از فشار چنین اتهامی، شریکش در قاچاق نفت سوریه را شاهد بگیرند. اینجاست که مَثل «روباه دُمش را شاهد گرفت» مصداق پیدا می‌کند.

خبرگزاری «آناتولی» روز سه‌شنبه برای تبرئه اردوغان به نقل از یکی از اسرای داعش گزارش داد که این گروه تروریستی نفت استخراج شده از سوریه را به دمشق می‌فروشد. به گزارش این خبرگزاری، این مسئله در یک نوار ویدئویی گروهک تروریستی «الجبهه الشامیه» منتشر شده است و در آن از یک عنصر داعش که به اسارت گرفته شده است بازجویی می‌شود.

این اسیر داعشی که «محمد العلی الخلف» نام دارد ادعا می‌کند کامیون‌های حامل نفت از مناطق تحت سیطره داعش به مناطق تحت کنترل دولت سوریه برده می‌شود.

باز هم نمی‌دانیم قسم این شاهد داعشی اردوغان را باور کنیم یا دُم خروس تانکرهای پر از نفتی که از مرز سوریه وارد ترکیه می‌شوند.

جالب اینجاست که فقط متحدان دمشق نیستند که می‌گویند اردوغان نفت سوریه را با داعش قاچاق می‌کند.

روزنامه آلمانی «هاندلز بلات» نوشت، «بلال» فرزند رجب طیب اردوغان وزیر نفت گروه تروریستی داعش شده است... تصاویر لو رفته از بلال نشان می‌دهد او در دیدارهای مختلف در کنار افرادی از داعش نشسته و با آنها جلسه داشته است. به گفته این روزنامه، بلال اردوغان دلال نفتی داعش در بازار سیاه است که به این شبکه تروریستی کمک می‌کند تا نفت خود به ویژه نفتی را که در سوریه استخراج می کند، به فروش برساند (جزئیات بیشتر).

شبکه خبری ای‌بی‌سی استرالیا نیز در دوم دسامبر اعلام کرد که «علی ادیبوگلوآن» یکی از اعضای حزب مخالف در پارلمان ترکیه در ژوئن 2014 گفت که داعش محموله‌های نفتی به ارزش 800 میلیون دلار از سوریه و عراق به ترکیه قاچاق کرده است».

سایت تحلیلی-خبری کانادایی گلوبال ریسرچ نیز نوشت: «طی 8 ماه گذشته، داعش محموله‌های نفتی به ارزش 800 میلیون دلار را در بازار سیاه ترکیه به فروش رسانده است. این محموله‌ها متعلق به سوریه و عراق است و با نفتکشهایی از عراق و سوریه و با گذر از مرز وارد ترکیه شده و به فروش می رسد... دستکم 50 درصد کمتر از قیمت در بازارهای جهانی».

سایت «بازفید» آمریکا نیز سال گذشت میلادی در گزارشی نوشت «برخی منابع درگیر در قاچاق نفت سوریه به ترکیه اعلام کردند که قاچاق نفت در ابعاد گسترده‌ای در امتداد مرز ادامه دارد... یکی از دلالان درگیر در قاچاق نفت که نامش اعلام نشده تصریح می‌کند که داعش در گذشته، حال و آینده در قاچاق نفت به ترکیه دست داشته و خواهد داشت و مرزبانان ترکیه چشم خود را بر این اقدامات می‌بندند».

وقتش است که اردوغان طبق گفته خودش، کمی به استعفا فکر کند؛ اردوغانی که چند سال پیش با «احمد داود اوغلو» نخست‌وزیر، سیاست «صفر مشکلات با همسایگان» را در پیش گرفت، الان سیاست «صد در صد مشکل» را دنبال می‌کند. تنش با روسیه، عراق، ایران بی‌شک برای آنکارا گران تمام خواهد شد حتی اگر اردوغان استعفا نکند. دوستی چند روزه با آمریکا به دشمنی همسایگان همیشگی نمی‌ارزد.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
اقدام بی سابقه اردوغان در ترکیه