فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



گودرزی دیباج: کتاب هنر انقلاب حاصل تلاش ۱۵ساله است/گلریز: موسیقی‌ که امام (ره) به آن گوش می‌دادند


به گزارش خبرنگار موسیقی و هنرهای تجسمی خبرگزاری فارس، آئین افتتاحیه هفته هنر انقلاب عصر روز گذشته با گشایش نمایشگاه‌ عکس‌ از نبرد نیروهای مقاومت در عراق و سوریه با گروه‌های تکفیری، کاریکاتورهای ضدجنگ سیدمسعود شجاعی طباطبایی در سالن ابوالفضل عالی و برپایی نمایشگاهی از آثار گنجینه حوزه هنری آغاز شد.

همچنین رونمایی از سردیس قیصر امین‌پور اثری از علی‌اصغر یوزباشی و همچنین سردیس طاهره صفارزاده اثری از ملک دادیار گروسیان بخش دیگری از این مراسم بود.

بخش دیگر از این مراسم با حضور محمد حمزه‌زاده قائم مقام حوزه هنری، مرتضی گودرزی دیباج مدیر دفتر هنرهای تجسمی حوزه هنری، سید مسعود شجاعی طباطبایی مدیرخانه کاریکاتور ایران و جمعی هنرمندان در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

* شهادت، مهمترین عنصر هنر انقلاب است

محمد حمزه‌زاده در آئین افتتاح هفته هنر انقلاب، اظهار داشت: از 20 فروردین همزمان با سالگرد شهید آوینی این هفته آغاز شده است. همانطور که رهبر معظم انقلاب اشاره داشته‌اند، شهید آوینی یکی از پیشگامان هنر انقلاب بود و خوشحالیم که حوزه هنری محل فعالیت و انتشار آثار این شهید بوده است. 

وی ادامه داد: با توجه به شأن نامگذاری این هفته که روز تشییع شهید آوینی است، باید متذکر شد که مهمترین وجه افکار شهید آوینی توجه به موضوع شهید و شهادت و جهاد در راه خدا بود. لذا ما هم باید مهمترین عنصر هنر انقلاب را شهادت بدانیم. در این صورت در ایستگاه‌های زندگی بشر که با ارزش شروع می‌شود، به شهادت ختم خواهد شد.

قائم مقام حوزه هنری با اشاره به اینکه محدوده هنر انقلاب سبک زندگی است و پدیده‌هایی که با بشر سر و کار دارد، یادآور شد: امیدواریم برنامه‌های هفته هنر انقلاب در شأن انقلاب اسلامی برگزار شود.

در بخش دیگر این مراسم، تعدادی از نامزدهای چهره سال هنر انقلاب معرفی شدند که می‌توان به جواد افشار به دلیل ساخت سریال کیمیا، عبدالحمید قدیریان به دلیل فعالیت‌های هنری و خلق مجموعه نمایشگاهی «آسمان حسین»، پرویز پرستویی به خاطر مجموعه فعالیت‌های فرهنگی هنری در سال 94، مجید مجیدی به دلیل اکران فیلم تاریخی «محمد رسو‌ل‌الله(ص)»، هادی محمدیان به دلیل پرفروش‌ترین انیمیشن سال 94 و بهناز ضرابی‌زاده به دلیل تألیف کتاب «دختر شینا» اشاره کرد.

ادامه این مراسم مربوط به رونمایی از کتاب «هنر انقلاب» تألیف مرتضی‌گودرزی دیباج و تندیس هنر انقلاب اثری از استاد علی‌اصغر یوزباشی بود که از این آثار رونمایی شد؛ ضمن اینکه تندیس‌های هنر انقلاب که برای اهدا به برگزیدگان آماده شده بود، در ابعاد کوچکتر این اثر استاد یوزباشی بود. این تندیس بیانگر احوال درونی انسان انقلابی با روشن نگه داشتن چراغ امید توکل است.

* برای تألیف کتاب «هنر انقلاب» 15 سال مطالعات میدانی داشتم

مرتضی گودرزی دیباج مدیر دفتر هنرهای تجسمی حوزه هنری در ادامه مراسم درباره کتاب «هنر انقلاب» گفت: کتاب هنر انقلاب در 610 صفحه با مروری تاریخی به هنر انقلاب و معطوف به هنرهای تجسمی تألیف شده است که برای تألیف این کتاب 15 سال مطالعات میدانی داشتم.

وی ادامه داد: در این کتاب سعی کردم بدون جانبداری، تاریخ و تحولات هنر انقلاب را رصد کرده و گریزی هم به قیام مشروطه کنم، در واقع از سال 41 تا سال90 را در این کتاب پوشش دادم.

مؤلف کتاب هنر انقلاب یادآور شد: در این اثر به لحاظ تاریخی، نشانه‌شناسی، زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی و گاهی هم به مقوله نقاشی، گرافیک، مجسمه‌سازی و حوزه‌های بین‌متنی هنر پرداخته شده و این اثر حداقل از بین 57 هزار اثر انتخاب شده است.

وی بیان داشت: آنچه در حوزه هنر انقلاب اتفاق افتاده، تجلی همین افکار است و هیچ هنری مثل هنر انقلاب نداریم که بتواند بن‌بست‌های ما را در هر دوره‌ای پاسخ دهد.

گودرزی دیباج گفت: بعد از 37 سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران انتظار می‌رود این کتاب وارد فضای آموزشی شود.

* موسیقی‌ که امام (ره) به آن گوش می‌دادند

محمد گلریز که در ادامه این مراسم دو سرود انقلابی «الله اکبر، خمینی رهبر» و «وطنم» را اجرا کرد، درباره سرود «الله اکبر، خمینی رهبر» و تاریخچه شکل‌گیری آن با اشاره به روزهای پیروزی انقلاب اسلامی ایران، گفت: در تمام راهپیمایی‌ها شرکت می‌کردیم، شب‌ها، نت‌های این شعارهای آهنگین را می‌نوشتیم و زمان انقلاب دست ما پر از نت‌های موسیقی انقلابی بود. این سرود و کلام حدود یک ماه است که از رادیو پخش نمی‌شود و علت آن را نمی‌دانم.
وی در ادامه با بیان اینکه قطعه «وطنم» با ترانه‌سرایی حمید سبزواری برای آزادی خرمشهر سروده شده، درباره سرودهای انقلابی گفت: امام جمارانی از مرحوم سید احمد خمینی نقل می‌کند از اتاق امام(ره) آهنگ «این پیروزی، خجسته باد» با صدای بلند شنیده می‌شد و شخصی با ایشان برای اشکال داشتن به گوش دادن به این موسیقی صحبت کرد و امام(ره) نیز نگاه معنی‌داری به او کردند و به کار خود ادامه دادند.

گلریز یادآور شد: امام(ره) تنها کسی بودند که سرود «ای مجاهد شهید مطهر» را در آن زمان تأیید کردند و خدمتی که ایشان به موسیقی کردند، از یادمان نمی‌رود.

در پایان این مراسم نیز از 11 نفر از برگزیدگان جشنواره‌های حوزه هنر تجلیل شد و به هر یک از این هنرمندان تندیس هنر انقلاب، لوح تقدیر و یک سکه بهار آزادی تقدیم شد.

مهدی آقاجانی برای دریافت جایزه اول جشنواره فیلم رضوی به خاطر کارگردانی فیلم مجلس آینه

محسن اردشیر برای دریافت جایزه اول در سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به خاطر طرح و ایده نمایش خیابانی «خوشه برنج»

امین وطنی برای دریافت جایزه اول در سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به خاطر طراحی بروشور نمایش «کات»

حسین بهرامی ولشکلایی برای دریافت جایزه اول در جشنواره عکس رضوی

محمد محمودی نورآبادی برای دریافت جایزه اول در جشنواره کتاب سال شهید غنی‌پور به خاطر کتاب خنده زار

امیر حسین شفیعی برای دریافت جایزه اول در جشنواره تئاتر فجر به خاطر کارگردانی نمایش خیابانی «کسی فشنگ‌ها را نمی‌شمارد»

محمد رخشانی صابر برای دریافت فانوس ششمین جشنواره فیلم مردمی عمار به خاطر فیلم مستند «نسل سوم»

بهروز نورانی‌پور برای دریافت جایزه اول بهترین کارگردانی، بهترین فیلم مستند و بهترین دستاورد فنی و هنری در نهمین جشنواره سینما حقیقت و سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر به خاطر کارگردانی فیلم "A157"

لقمان خالدی برای دریافت جایزه اول بهترین کارگردانی، بهترین فیلم و بهترین فیلم مستند هنر و تجربه در نهمین جشنواره سینما حقیقت به خاطر کارگردانی فیلم «فصل هرس»

حجت اشرف‌زاده برای دریافت جایزه بهترین آلبوم موسیقی تلفیقی در سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر به خاطر آلبوم ماه و ماهی

کوروش زارعی برای دریافت تندیس ایثار و شهادت، در سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر به خاطر کارگردانی نمایش اروند خون‌.

بر اساس این گزارش، در هفته جاری برنامه‌های متعددی در حوزه هنر انقلاب برگزار می‌شود که می‌توان به بزرگداشت هنرمند فقید فرج الله سلحشور با عنوان «راوی حقیقت» در روز دوشنبه 23 فروردین ماه و جشن هنر انقلاب اسلامی همراه با معرفی چهره سال هنر انقلاب در روز 24 فروردین اشاره کرد.

انتهای پیام/و


ویدیو مرتبط :
برنامه هنر دوبله باحضور استاد محمد علی دیباج