انیمیشن قالب مناسبی برای فیلم‌های 100 ثانیه‌ای است


انیمیشن قالب مناسبی برای فیلم‌های 100 ثانیه‌ای است

باشگاه خبرنگاران/ انیمیشن ظرفیت بالایی برای فیلم‌های 100 ثانیه‌ای دارد؛ چون کارگردان در انیمیشن خیلی بیشتر از زمان‌های معمول با عنصر خیال درگیر می‌شود و هیچ‌گونه محدودیتی برای فیلم‌ساز باقی نمی‌گذارد.

امیر سحرخیز عضو هیئت انتخاب بخش انیمیشن فیلم کوتاه تهران در پاسخ به این پرسش که با توجه به کوتاهی فیلم های 100 ثانیه ای، چه مضامین و موضوعاتی می‌تواند مورد توجه این قالب فیلم‌سازی باشد، گفت: به نظرم ساخت فیلم کوتاه خیلی دشوارتر از ساخت فیلم بلند است و روایت و قصه گویی در فیلم کوتاه 100 به مراتب سخت تر است.

سحرخیز افزود: اگر روایت به 100 ثانیه تقلیل پیدا کند، ماجرای ما شبیه یک قصه مینی مال و یا شعر کوتاه می شود. در فیلم های 100 ثانیه ای احتیاج به برداشت های ویژه ای از موضوعات و فیلم ها داریم که به شکل مرسوم و شناخته شده، میانه و پایانی ندارند اما می توانند برداشت های شخصی از وقایع باشند. فیلم 100 ثانیه ای بیشتر از اینکه بخواهد دنبال چارچوب خاصی باشد، دنبال حس خاصی است.

عضو هیئت انتخاب بخش انیمیشن فیلم کوتاه تهران بیان کرد: انیمیشن ظرفیت بالایی برای فیلم های 100 ثانیه ای دارد؛ چون کارگردان در انیمیشن خیلی بیشتر از زمان های معمول با عنصر خیال درگیر می شود و هیچ گونه محدودیتی برای فیلم ساز باقی نمی گذارد. اگر زمان محدود شود، ابزار قوی خیال می تواند در این میان تأثیرگذار باشد. شاید به همین دلیل باشد که انیمیشن می تواند ابزار قوی برای انتقال در 100 ثانیه باشد.

وی در خصوص اینکه آیا پیشنهاد خاصی برای نمایش این فیلم ها دارید، گفت: در حال حاضر فیلم های 100 ثانیه ای به سرعت در جامعه پخش می شوند و از زمانی که شبکه های اجتماعی از رایانه به گوشی همراه منتقل شده، ظرفیت برای استفاده از این فیلم ها بیشتر شده است.

سحرخیز افزود: ما 100 ثانیه های زیادی را صرف موضوعات باطلی می کنیم و می توانیم این زمان را به فیلم های 100 ثانیه ای اختصاص دهیم. به نظرم الان بهترین فرصت برای دیدن فیلم های 100 ثانیه ای است و بهترین راه همین ابزار گوشی همراه است که به بدترین شکل ممکن از آن استفاده می‌کنیم.

وی در پایان گفت: الان برای کسی که طی 100 ثانیه می تواند فیلمی بسازد، بهترین زمان ارائه و اکران است؛ چون می تواند در لحظه فیلم خودش را به میلیون ها انسان منتقل کند.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
مادر - برترین فیلم در جشنواره فیلم های 100 ثانیه ای