گردشگری


2 دقیقه پیش

بازگشایی اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ نیاوران

به مناسبت روز جهانی موزه اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ اختصاصی نیاوران بازگشایی می شود.به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران این اتاق پس از یک دوره تعمیرات ...
2 دقیقه پیش

سه اثر جهانی در خوزستان بدون زیرساخت گردشگری

خوزستان سه اثر ثبت جهانی دارد. چغازنبیل؛ شهر تاریخی شوش و سازه های آبی شوشتر اما برای هیچ کدام از این میراث جهانی زیرساخت های گردشگری مناسبی تدارک دیده نشده است.استان ...



ثبت جهانی باغستان‌های سنتی قزوین


فارس/ حمید رحمانی با بیان اینکه باغستان‌های سنتی قزوین به منظور حفظ و احیا٬‌ ثبت ملی و جهانی می‌شود، اظهار کرد:‌ برای حفظ و احیای این باغستان‌ها، به دانش فنی در سطح جهانی نیاز داریم و امیدواریم این دانش برای ما مفید باشد.
وی با اشاره به حفظ و احیای باغستان‌های قزوین، خاطرنشان کرد: با ثبت باغستان‌ها می‌توانیم از حمایت‌های ملی و جهانی در این زمینه بهره‌برداری کنیم؛ این امر موجب جذب گردشگر در شهر قزوین می‌شود.
مدیرعامل سازمان باغستان سنتی قزوین با اشاره به اینکه باغستان‌های سنتی شهر قزوین مالکیت خصوصی دارد، ادامه داد: با بررسی کارشناسی و مدیریت صحیح، می‌توان از نابودی باغستان‌ها جلوگیری کرد.
رحمانی با تأکید بر اینکه در این باغستان‌ها مسیرهای کنترل شده دارد، تشریح کرد:‌ در این باغستان‌ها مسیری مشخص برای گردشگران و جلوگیری از ورود گردشگران از مناطق مشخص شده اختصاص یافته است که از ایجاد هر گونه آسیب به باغستان‌های شهر قزوین جلوگیری می‌کند.

جذب توریست با ثبت ملی و جهانی باغستان‌های قزوین

این مسئول با بیان اینکه با ثبت این باغستان‌ها جذب توریست در این شهر افزایش می‌یابد، تصریح کرد: مدیریت شهری نیز می‌تواند در این میان و در بخش گردشگری طبیعی از این فضاها استفاده کند.
مدیرعامل سازمان باغستان سنتی قزوین در خصوص باغستان‌های سنتی شهر قزوین٬ اضافه کرد: پرونده‌ای در سازمان میراث فرهنگی تشکیل شده که در حال حاضر منتظر ثبت ملی و سپس ثبت جهانی این باغستان‌ها هستیم.
وی با اشاره به یکی از کارهای ارزشمندی که از سال گذشته با همکاری مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی در حال انجام است، عنوان کرد: این مهم، تهیه و تدوین بانک ژن و ژن‌پلاس است که با این مرکز تحقیقات در حال اجرا است.
رحمانی با بیان اینکه باغستان سنتی قزوین در سال، 2 بار آبیاری می‌شود، یادآور شد: سم‌پاشی در بین باغداران این باغستان‌ها مرسوم نبوده و بیشتر محصولات تولید شده این باغستان‌ها ارگانیک هستند.

مدیرعامل سازمان باغستان سنتی قزوین ادامه داد: عمده تکثیر در باغستان‌های سنتی قزوین با بذر صورت می‌گیرد و این امر سبب ایجاد تنوع ژنتیکی می‌شود.
این مسئول با اشاره به تنوع ژنتیکی، خاطرنشان کرد: در حال حاضر موفق به شناسایی تمام این ژنها نشده‌ایم که در صورت شناسایی و تهیه‌ی این بانک ژنی و ثبت جهانی از حق مالکیت آن بهره‌مند می‌شویم.
رحمانی خواستار همکاری همه ارگان‌ها، دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های مرتبط با محیط زیست شد و بیان کرد: برای توسعه و احیای باغستان‌ها باید با هم همراه بوده چرا که این امر مهم با عزم ملی و مدیریت جهادی امکان‌پذیر است.

نقش رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی حوزه محیط زیست
وی با اشاره به اطلاع‌رسانی خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و مجلات در حوزه محیط زیست، گفت: برای اطلاع رسانی در حوزه محیط زیست نباید تنها به هفته محیط زیست بسنده شود بلکه مجلات و روزنامه‌ها باید با اختصاص دادن ستونی خاص به محیط زیست، هر هفته در این راستا اطلاع رسانی کنند.
مدیرعامل سازمان باغستان سنتی قزوین تصریح کرد: رسانه‌ها نقش مهمی و بسزایی در اطلاع رسانی دارند و در این میان باید تعادل را رعایت کرده و از افراط و تفریط در این زمینه خودداری کنیم.
وی اضافه کرد: باغستان‌های شهر قزوین در نیمه جنوبی این شهر قرار دارد که در اقتصاد شهر قزوین بسیار پر اهمیت بوده اما در حال حاضر به علت توسعه شهر و برداشت آب این رودخانه‌ها، توسط روستا‌های بالادست، باغستان‌های سنتی قزوین با مشکل کم‌آبی مواجه است.
رحمانی خاطرنشان کرد: شهرداری قزوین نیز به همین دلیل در سال اقدام به ایجاد سازمان باغستان‌ها کرد تا با رسیدگی، مشکلات این باغ‌ها را برطرف کند.
این مسئول افزود: امیدواریم مردم شهر قزوین با رعایت نکات و برای باقی ماندن این باغستان‌ها در قزوین در حفظ آن کوشا باشند.


ویدیو مرتبط :
شیرینی های سنتی قزوین