فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



سروده‌های «حدادعادل» با عنوان «هنوز هم...»منتشر و رونمایی می‌شود


به گزارش خبرگزاری فارس، غلامعلی حدادعادل درباره این مجموعه گفت: آنچه در این دفتر آمده، به ‌استثنای چند شعر قدیمی، عموماً شعرهایی است که پس از انقلاب سروده شده است.

وی افزود: من از دوران دبیرستان، در اواخر دهة سی و اوایل دهة چهل، به قول مولانا، «کور و کبود»، شعرهایی می‌گفتم، اما پس از آن تا سال‌ها به‌ندرت چیزی سرودم.

حدادعادل ادامه داد: اتفاقی که باعث شد تا دوباره با حال و هوایی دیگر به ‌شعر گفتن بازگردم شهادت برادرم، مجید، بود. تأثیر این اتفاق در من شبیه تأثیر بعضی زمین‌لرزه‌های سخت بود که سبب پیدا شدن چشمه‌های جدیدی در زمین می‌شوند؛ شعرهایی که در این دفتر آمده، عمدتاً، شعرهایی است که زان پس سروده‌ام.

حدادعادل در پاسخ به این سوال که چگونه میان سیاست و شعر پل زده‌اید، گفت: بیشتر مردم بخصوص در شانزده سال اخیر، مرا در کسوت سیاست‌مدار، رییس مجلس شورای اسلامی و نماینده مجلس شناخته‌اند. سیاست‌مداران هم معمولا خیلی به شعر و شاعری روی خوش نشان نمی‌دهند. ولی شعر تخصص نمی‌شناسد، حتی اگر سیاست مدار، فیلسوف، طبیب و... هم که باشی، باز شعر به سراغت می‌آید. نمونه بارز این مسئله امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری هستند که هر دو شاعرند و اتفاقا خوب هم شعر گفته‌اند.

رییس بنیاد سعدی افزود: در خانواده ما هم بودند افرادی که به شعر علاقه داشتند مرحوم پدرم با اینکه 6 کلاس ابتدایی قدیم بیشتر نخوانده بودند و شغل ایشان هم تناسبی به شعر و شاعری نداشت ولی شاید چندین هزار بیت شعر از حفظ داشت و دفترهای متعددی از شعر داشتند و من از 9 سالگی ترجیع بند حافظ را در محضر او خواندم و حفظ کردم.

وی افزود: شعر یک علاقه شخصی است. من هم به شعر و شاعری علاقه داشتم و در طول سالیان گذشته برای دل خودم چیزهایی می‌گفتم، ولی رغبتی به چاپ اینها نداشتم. زیرا شعر را با سیاست سازگار نمی‌دیدم، ولی مقدر شد در سال 95 این مجموعه اشعار با عنوان »هنوز هم...» منتشر شود.

رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی درباره قالب‌های شعری این مجموعه گفت: از میان قالب‌های شعر فارسی، طبع من به غزل راغب‌تر است. افزون بر غزل، چند قصیده و قطعه و رباعی هم در این دفتر چاپ شده است. ترتیب اشعار در این مجموعه از این قرار است: تحمیدیه، غزل‌ها، بهاری‌ها، بارانی‌ها، دوستانه‌ها، شوخ‌طبعی‌ها، قصیده‌ها، قطعه‌ها، رباعی‌ها و ترجمه‌ها (برگردان شعر به شعر).

وی در پایان خاطرنشان کرد: بنده اعتقادم این است که شعر گفتن، شعر فهمیدن و شعر شناختن از خصوصیات ملت ایران است. فرهنگ ایران از شعر جدا شدنی نیست و از علائم فرهیختگی و ایرانی بودن انس با شعر است و بنده کسانی که با شعر انس دارند را ایرانی‌تر از دیگران می‌دانم.

گفتنی است مجموعه شعری «هنوز هم...» سروده غلامعلی حدادعادل به زودی از سوی انتشارات سوره مهر منتشر می‌شود و طی مراسمی رونمایی خواهد شد.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
نکوداشت حدادعادل-گزارش شبکه یک