خوشرو: به آینده روابط ایران و کانادا امیدواریم


نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: ایران آماده است در مذاکرات و گفت‌وگوهایی که در فرآیند صلح و برای مقابله با خشونت‌ها برگزار شوند حضور فعال داشته باشد.

غلامعلی خوشرو در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به بررسی دوران پساتحریم، روابط آینده ایران و کانادا و انتخابات آینده آمریکا پرداخت.

تحلیل شما از فضای به وجود آمده پس از برجام چیست؟

در مرحله بین روز تصویب و روز اجرا هستیم که دوران حساس و خاصی است زیرا ما مشغول انجام تعهدات‌مان هستیم و کشورهای غربی هم باید مواردی را که نسبت به انجام آن‌ها متعهد شدند را به اجرا درآورند.

بنابراین در این فاصله حدود دو ماهه گروه‌های مختلفی در زمینه سرمایه‌گذاری و مباحث اقتصادی و تجاری به منظور همکاری با ما به ایران سفر می‌کنند؛ چراکه شرایط فعلی بسیار مهم است به ویژه این که یکی از نتایج مهم این توافق برقراری و از سرگیری تعاملات بین ایران و سایر کشورهاست.

امروز فرآیند امنیتی‌سازی ایران نیز تغییر کرده و ایران به عنوان چهره‌ای صلح‌جو، اهل مذاکره و دیپلماسی برای همکاری‌های اقتصادی با کشورهای جهان است آماده است.

این وضعیت سبب شده است کشورهای مختلف اروپایی و آسیایی به ایران سفر کنند تا از نزدیک با موقعیت‌های ایران آشنا شوند. طبیعتا ایران اولویت‌های خود را در زمینه همکاری با این کشورها مدنظر دارد.

درست است که کشور ما با توجه به جمعیت زیادی که دارد بازار بزرگی برای آن‌ها محسوب می‌شود ولی ایران درصدد است تا واردکننده کالاهای مصرفی دیگران نباشد، بلکه ما به دنبال سرمایه‌گذاری در زمینه‌هایی هستیم که صادرات محور بوده و ایجاد اشتغال می‌کنند؛ هم‌چنین تصمیم داریم با سرمایه‌گذاران یا کشورهایی وارد تعامل شویم که دانش فنی با خود به ایران می‌آورند. هدف ما از گسترش روابط اقتصادی با جهان بر مبنای اقتصاد مقاومتی است که اقتصادی درون‌زا و در عین حال برون‌نگر است.

ایران دقیقا به‌دنبال سرمایه‌گذاری در کدام بخش‌هاست؟

به طور کلی سرمایه‌گذاران سرمایه‌های خود را باید در مسیری قرار بدهند که پایدار و پا برجا باشد و جوابگوی نیازهای ایران بوده و برای هر دو طرف سودمند باشند. همچنین باید در کشور شغل ایجاد کند و دسترسی به بازار منطقه‌ای را راحت تر سازد. در عین حال سرمایه ای که در اروپا یا آسیا معطل مانده را به کار سازندگی وارد کنند. هدف ما پیگیری توسعه پایدار با محوریت کار و فناوری است.

روند بازگشایی سفارت ایران در کانادا در چه مرحله ای است؟

من فکر می کنم دولت محافظه کاری که در کانادا بر سر کار بود به نحوی افراطی ، ضد ایرانی و حامی اسرائیل عمل می‌کرد، با رای مردم کنار گذاشته شد و امروز دولت جدیدی که در کانادا روی کار آمده است در شعارهای انتخاباتی خود یک تعادل در روابط بین کانادا و کشورهای منطقه را مدنظر دارد و حتی در شعارهای انتخاباتی خود گزینه روابط با ایران را مطرح کرده است

همانطور که می‌دانید 400 هزار ایرانی که در کانادا زندگی می‌کنند نیروی بزرگ فکری ، تخصصی و فرهنگی برای این کشور محسوب می‌شود. علاوه بر این ایرانیان در کانادا به جز زمینه های اقتصادی از بهترین متخصصان در زمینه های علمی و پزشکی و فناوری هستند و تا امروز شهروندان خوبی برای کانادا بودند پس طبیعتا باید سفارت ایران در کانادا فعال باشد چرا که بخشی از جامعه کانادا از ایرانیان تشکیل می‌شود.

روابط فعلی بین ایران و کانادا را چطور ارزیابی می کنید؟

متاسفانه تحولات گذشته و تعطیلی سفارت کانادا کمکی به اقتصاد، سیاست و فرهنگ دو کشور نکرده است و باید این مسیر غلطی که در پیش گرفته شده بود اصلاح شود و مطمئن هستیم این اصلاح صورت می‌گیرد.

متاسفانه تحولات گذشته و تعطیلی سفارت کانادا کمکی به اقتصاد، سیاست و فرهنگ دو کشور نکرده است و باید این مسیر غلطی که در پیش گرفته شده بود اصلاح شود و مطمئن هستیم این اصلاح صورت می‌گیرد.

آیا تاریخ بازگشایی سفارت های ایران و کانادا مشخص است یا خیر؟

زمان بازگشایی سفارت را هنوز نمی دانیم چراکه دولت کانادا تازه روی کار آمده است ولی فکر می کنم مناسب باشد دولت جدید این کشور ارتباط با ایران و نگاه جدید به ایران را جزء اولویت های خود قرار بدهد. بنابراین اگر دولت جدید کانادا مطابق شعارها و برنامه های سیاسی که در تبلیغات انتخاباتی خود اعلام کرده بودند پیش بروند بهبود روابط قابل دسترسی است.

از نظر شما در آینده دو کشور در چه زمینه هایی می توانند بیشترین روابط را با یکدیگر داشته باشند؟

دو کشور می‌توانند در زمینه‌های علمی با یکدیگر همکاری‌های گسترده ای داشته باشند و همچنین کانادا دانشگاه‌های معتبر و خوبی دارد و دانشجویان ایرانی زیادی در این کشور تحصیل می‌کنند بنابراین تعاملات دانشگاهی نیز می تواند در برنامه های ایران و کانادا قرار بگیرد.

همچنین با توجه به پیشرفته بودن کانادا ما می توانیم از تکنولوژی ها و فناوری های روز محققان این کشور بهره ببریم و کانادا نیز می تواند از موقعیت ایران به ویژه جایگاه کشورمان در منطقه بهره ببرد.

از آنجا که کشورمان جایگاه ویژه ای در منطقه دارد و بدون همکاری و کمک ایران مشکلات منطقه حل نمی شود کانادا نیز می تواند هر مشارکتی که بخواهد در منطقه داشته باشد از ایران کمک بگیرد.

آیا شما به آینده روابط ایران و کانادا خوش‌بین هستید؟

ما به بهبود آینده روابط سیاسی دو کشور خوش‌بین هستیم و امیدواریم آینده روابط سیاسی بهبود یابد و این همان بازی برد –بردی است که ما در مورد آن صحبت کردیم و ممکن است از طریق همین روابط سیاسی خوب بتوانیم در زمینه های دیگر نیز با یکدیگر همکاری داشته باشیم.

ما به بهبود آینده روابط سیاسی دو کشور خوش‌بین هستیم و امیدواریم آینده روابط سیاسی بهبود یابد و این همان بازی برد –بردی است که ما در مورد آن صحبت کردیم و ممکن است از طریق همین روابط سیاسی خوب بتوانیم در زمینه های دیگر نیز با یکدیگر همکاری داشته باشیم.

تحلیل شما از آینده انتخابات آمریکا چیست ؟

انتخابات آینده آمریکا فعلا در طوفانی از اظهارنظرهای تند و رقابت‌های درون حزبی قرار دارد. من فکر می کنم تا سه ماه دیگر به تدریج نامزدهای اصلی احزاب دقیقا مشخص می‌شوند و از این فضای تند افراطی اولیه فاصله می‌گیریم و به مرور موضوعات عینی و واقعی در حوزه‌های سیاست داخلی و خارجی آمریکا شکل می‌گیرد .

هر چه قدر این فرآیند انتخاباتی در آمریکا به سمت عقل‌گرایی و اعتدال پیش رفته و از احساس گرایی فاصله بگیرد هم به نفع آمریکا و هم به نفع جامعه جهانی است.

در انتخابات آمریکا شانس جمهوری‌خواهان را پر رنگ‌تر می دانید یا دموکرات‌ها را؟

با توجه به اینکه یک سال تا انتخابات آمریکا فاصله داریم نمی توانیم از الان پیش بینی کنیم که چه حزبی در این کشور روی کار خواهد آمد. در هر صورت برنامه ها و راهکارهای سیاسی و همچنین راهبردهای سیاسی و اقتصادی درون جامعه آمریکا است که برای ما اهمیت دارد.

در هر صورت ما امیدواریم هر دولتی که در آمریکا روی کار می آید به مفاد برجام پایبند باشد، اهمیت این تفاهم را مدنظر قرار دهد و در راه پیشبرد سیاست های تعامل‌گرا گام بردارد.

تحلیل شما از تحولات فعلی خاورمیانه و همکاری های ایران در این تحولات به ویژه در خصوص سوریه چیست؟

ایران معتقد است مقابله با گروه های تروریستی خارجی نیز از جمله اصول مهمی هستند که باید در هر منازعه ای مدنظر قرار بگیرد. در همین راستا ایران آماده است در مذاکرات و گفت‌وگوهایی که طی فرآیند صلح و برای مقابله با خشونت ها برگزار شوند حضور فعال داشته باشد.

از نظر ما مسائل باید از طریق سیاسی و دیپلماتیک حل شود و اقداماتی که انجام می‌شود چه در یمن، سوریه و عراق هیچ یک راه حل نظامی ندارد؛ چراکه تفاهم اصلی باید بین گروه های مختلف و توسط خود مردم در این کشورها صورت بگیرد، حاکمیت این کشورها، حقوق‌شان و وحدت سرزمینی آن‌ها به رسمیت شناخته شود .

همچنین ایران معتقد است مقابله با گروه های تروریستی خارجی نیز از جمله اصول مهمی هستند که باید در هر منازعه ای مدنظر قرار بگیرد. در همین راستا ایران آماده است در مذاکرات و گفت‌وگوهایی که طی فرآیند صلح و برای مقابله با خشونت ها برگزار شوند حضور فعال داشته باشد.

چرا که راه حل سیاسی و روشهای مردم سالاری و احترام به حاکمیت و و حدت کشور و مقابله با تروریسم محورهای عمده هر مصالحه ای است.

گفت‌وگو از خبرنگار ایسنا: آزاده تهرانی

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
روابط گذشته را تا چه حد باید برای همسر آینده تعریف کرد؟