سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



«هفته معلم» از متن تاحاشیه


به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، محمدابراهیم محمدی مشاور رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی اموزشی به مناسبت هفته معلم، یادداشتی را در اختیار این خبرگزاری قرار داده است:

یکم: هفته معلم اقتضا می‌کند حرف‌های نو زده شود و طرح و پیشنهادهای سازنده ارائه گردد. هر چند قرار نیست همه مشکلات ریز و درشت معلمان در این ایام که علی القاعده مجال سلام و تعارف است، حل شود اما منعی هم نیست تا مشکلات بسیار معلمی در این ایام که مسئولان بغایت اهل توجه و اهتمامند، گفته شود.

دوم: چقدر خوب می‌شود اگر وزیر محترم و به تبع معاونان و مدیران و متناظران استانی و منطقه‌ای ایشان 2 ساعت را به تناسب رشته و تخصص خود در کلاس تدریس موظفی داشته باشند!

این اقدام که کم از یک کار جهادی در ساحت سخت افزاری نمی‌تواند باشد، خود یک حرکت معنا دار و تحولی بنیادین خواهد بود؛ این کلاس رفتن‌ها در قامت آموزگار، دبیر یا مربی به شکل معجزه آسایی در تصمیم سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها تأثیر خواهد گذاشت.

ناگفته پیداست این رفتن به کلاس را نباید با کلاس و استادی دانشگاه که در جای خود خوب، اما در مواردی نه تنها سودمند نیست که مزاحم برخی طرح‌ها و برنامه ها می‌شود، خلط کرد و گمان نمی‌کنم مدیرانی که طعم کلاس و کتاب و مدرسه را نچشیده و یا ارتباطی نظام مند با این فضا نداشته‌اند بتوانند برای آموزش و پرورش برنامه‌ریزی کنند.

حضور پیوسته آموزشی، گسست‌های احتمالی مدیران بریده از کتاب و کلاس و مدرسه را با فضای تازه و نیازهای امروز آشناتر خواهد ساخت و از کهنه شدن مسائل در روزمره‌گی‌های  اداری پیشگیری خواهد کرد.

سوم: هفته و یا روز بزرگداشت معلم نمونه اختصاص به ایران ندارد، امروز در غالب کشورهای جهان مراسم مشابهی با هدف قدرشناسی از معلم برگزار می‌شود. انتظار می‌رود برای سازنده‌تر بودن طرح انتخاب معلم در شیوه و قالب‌های فعلی تجدید نظر کرده و به حواشی این اقدام برانگیزاننده و امیدبخش نگاهی جدی تر مبذول گردد.

بهتر است ترتیبی داده شود تا در طرح انتخاب معلم افزون بر شاخص‌های مرسوم اداری، مؤلفه‌های دیگر نیز تأثیرگذار باشد.

این مداخلات که بی ارتباط به فرادستگاهی بودن  جایگاه معلم نمی‌تواند باشد؛ اهمیت و حساسیت مقام معلم و نیز مرجعیت اجتماعی ایشان را بیشتر نمایانده و درامدی بر مشارکت دادن مردم در فرایند انتخاب و تقدیر نمادین از معلم خواهد شد

پیشنهاد می‌شود در کنار سیستم جاری و فرایند ارزشیابی‌های اداری؛ به نگاه و سلیقه قدرشناسانه مردم و انتخاب دانش‌آموزان هم احترام گذاشته شود.

ناگفته پیداست انتخاب و قدردانی از بهترین و موثرترین معلم وقتی در چارچوب مقبولیت  دانش‌آموزی و نگاه نیک اندیشانه اولیا انجام شود؛ می‌تواند ضمن تقویت مردمی سازی، مرجعیت اجتماعی و عاطفی معلم را برجسته‌تر نماید.

چهارم : شاید بتوان گفت بهترین هدیه توجه به ظرفیت ها و توانمندی های معلم نمونه وارتقای این شایستگی ها در خدمت پردامنه تر به نظام صنفی معلمی باشد.

ارائه فرصت‌های ویژه مطالعاتی و مهارت افزایی و توسعه تجربیات علمی، محیطی و مشاهده‌ای و مهمتر از همه زمینه‌سازی برای به اشتراک‌گذاری رهاوردهای تعلیم و تربیت بخشی از فرصت‌های ارزشمند در حاشیه مراسم نکوداشت خواهد بود.

پیشنهاد می‌شود هیأت محترم وزیران به نشانه قدرشناسی و احترام و تکریم به مقام معلم ضمن پیوسته‌سازی برخی خدمات تکریمی، نگاه ویژه‌ای در زمینه خدمات آموزشی، علمی و مطالعاتی به معلمان نمونه داشته باشد شاید بتوان گفت این ابتکار به دلیل جنس کار و نیازهای شغلی و صنفی بیشتر و بهتر از هر چیز در سبد تشویق‌های مهربانانه دولت تدبیر و امید، امیدآفرینی کند.

این اقدام سخاوتمندانه ضمن کمک به توسعه آموزش و پرورش چهره بین‌المللی آموزش و پرورش و ظرفیت های آموزش و برنامه درسی این نهاد را بیشتر به جهانیان معرفی خواهد کرد. 

پنجم : معلم در منظر مکتب حیات بخش اسلام شاخص ترین چهره  مردمی است،  مرجعیت عاطفی و اجتماعی معلم در مدرسه و جامعه از ایشان شخصیتی مقبول، با وجاهت و دوست داشتنی ساخته است.

شاید بتوان حضور معلمان را در مجلس و شوراها بخشی از اقبال و ارتباطات ممتاز فرهنگی و اجتماعی ایشان در جامعه به‌شمار آورد. 

انتهای پیام/

 


ویدیو مرتبط :
هفته معلم