سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



انواع آسیب‌های عضلانی در سفرهای زمینی و هوایی + راهکارها


محمدعلی محسنی بندپی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم، در خصوص نکات مهم پیشگیرانه در خصوص مسافرت‌های ایام عید اظهار داشت: سفر در ایام تعطیل پس از یک دوره کاری طولانی می‌تواند فرصتی برای تجدید قوا و کسب روحیه بالا فراهم آورد، اما در عین حال عدم برنامه ریزی مناسب و بی‌توجهی به نکات ایمنی می‌تواند این فرصت را به یک تهدید جدی بدل سازد.

وی ادامه داد: افرادی که درگیر آسیب‌های اسکلتی – عضلانی هستند برای کنترل و مدیریت درد و آسیب خویش در طول سفر باید توجه بیشتری به نکات ایمنی داشته باشند. هر چند اشخاص سالم نیز در طول سفر در معرض تهدید این قبیل آسیب‌ها هستند.

رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایرانگفت: در ادامه به برخی از مهمترین عوامل ایجاد یا تشدید آسیب‌های اسکلتی عضلانی و راهکارهای مناسب برای اجتناب از موارد مذکور اشاره می‌کنم.

حمل بار و اثاثیه:

وی تصریح کرد: مسافرت از مسیرهای هوایی و یا زمینی همواره در برگیرنده جابجایی بار و جامه دان است. صدمات شایع ناشی از جابجایی نامناسب بار شامل سفتی گردن، درد شانه، کمردرد و پا درد است. با کم کردن وزن بار در حد کمتر از 20 کیلوگرم و استفاده از چمدان‌های دارای چهار چرخ بخصوص برای اشخاصی که دارای درد شانه هستند، می‌توان حمل آنها را بسیار راحت‌تر کرد. از پله در هنگام جابجایی بار تا حد امکان پرهیز کرده و تا حد امکان از آسانسور و پله برقی استفاده شود.

محسنی بندپی گفت: براین اساس شیوه درست بلند کردن بار به این صورت است که تا حد ممکن به جسم برای بلند کردن نزدیک شوید. چهار شانه بایستید و از زانو خم شوید (نه از کمر) طوریکه شما از پاها و عضلات مرکزی بدن به جای کمر برای بلند کردن استفاده شود. بنابراین در جابجایی لوازم روزمره در طی سفر برای اجتناب از درد گردن و شانه از کوله و یا ساک دستی سبک استفاده شود.

کفش مناسب:

رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران ادامه داد:‌در صورتیکه با پیاده روی زیاد در سفر مواجه هستید مناسب ترین نوع کفش نوع مخصوص دونده است. در این مورد فاکتورهایی مانند دوام پوشش، تهویه، نرمی، وزن، ارتفاع مناسب پاشنه، مقاومت در برابر آب به تناسب محل استفاده باید مد نظر باشند.

بالش و تشک:

محسنی بندپی عنوان کرد: عوض شدن بالش و تشک می‌تواند زمینه ساز مشکلات زیادی در طول سفر به خصوص آنها که در ناحیه گردن و کمر دچار آسیب هستند باشد. گرفتگی و یا سفتی گردن می‌تواند یکی از عوارض رایج در این موارد باشد. اگر از قبل با چند حرکت کششی ساده برای گردن، شانه و کمر به منظور آزاد سازی اندام‌های درگیر آشنا شوید، مطمئناً در طول سفر با مشکلات کمتری روبرو خواهید شد. رعایت شیوه درست خوابیدن نیز می تواند باعث کاهش عوارض تغییر شرایط باشد.

رانندگی یا استفاده از وسائط نقلیه زمینی:

وی گفت: اگر به عنوان راننده از یک وسیله نقلیه استفاده می‌کنید کمی وقت صرف تنظیمات اولیه مناسب کنید. ابتدا صندلی را به عقب برده در دورترین نقطه از فرمان قرار دهید، پشتی را در زاویه 30 درجه از حالت عمودی قرار داده، فرمان را در بالاترین و جلوترین وضعیت قرار دهید. سپس صندلی را تا حد امکان بالا ببرید تا حداکثر دید به جاده را بدون نیاز به کشیدگی گردن داشته باشید. صندلی را تا حدی به جلو آورید تا برای فشردن پدال‌ها دچار مشکل نشوید. از یک حمایت کننده پشتی برای پشتیبانی کامل راستای پشت خویش استفاده کنید. فرمان را در مکانی قرار دهید که بدون مزاحمت برای پاها بهترین دسترسی را به آن داشته باشید سوریکه آرنج شما کمی خم باشد. آینه را طوری تنظیم کنید که نیاز به کشیدگی گردن برای رویت پشت نداشته باشید.

دو اصل مهم- موقعیت شما باید راحت باشد / قدرت مانور ایمن را داشته باشید

رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران ادامه داد: صرفنظر از اینکه چقدر در یک وضعیت مناسب باشید، طولانی بودن حفظ آن باعث کاهش جریان خون در عضلات و خستگی عضلات شده و در این حالت حفظ وضعیت صحیح دشوار می شود. پس هر 2 ساعت حداقل برای چند دقیقه از خودرو خارج شده و پیاده روی کنید. سپس به انجام چند حرکت کششی ساده بپردازید. اگر دارای سابقه مشکلات اسکلتی عضلانی هستید رانندگی ممتد باعث تشدید ناراحتی شما خواهد شد، همچنین لرزش و تکان‌های ممتد که ممکن است از ناهمواری جاده یا عدم کارکرد مناسب خودرو باشد نیزمیتواند سبب آسیب شود، البته در این موارد شیوه استقرار درست به‌خصوص در ناحیه ستون مهره ها از میزان آسیب خواهد کاست.

محسنی بندپی تصریح کرد: سرنشین‌های غیر از راننده باید در حد امکان از انجام تحرک بدنی غافل نباشند. تغییر وضعیت دائمی و تمرینات ساده ای مانند چرخش مچ پا، چرخش گردن، چرخانیدن شانه و جمع کردن زانو در سینه و سفت کردن عضلات باسن میتوانند بسیار مفید باشند.

مسافرت با هواپیما:

رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایرانعنوان کرد:در حالت مسافرت با هواپیما نیز در هنگامیکه اجازه باز کردن کمربند ایمنی داده می‌شود کمی قدم زدن در راهرو می‌تواند بسیار مفید باشد، ضمن اینکه انجام تمریناتی نظیر چرخش مچ پا، چرخش گردن، چرخانیدن شانه و جمع کردن زانو در سینه وخم شدن به جلو در فواصل زمانی مناسب می تواند باعث افزایش گردش خون شده و حتی از ایجاد لخته خون در پاها و تورم پا پیشگیری نماید.

وی در ادامه تصریح کرد: همراه داشتن کیسه یخ خشک و کیسه آب گرم و برخی وسایل ساده مانند تراباند، باند کشی و نظایر آن نیز در صورت امکان می‌تواند مفید باشد.

رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران عنوان کرد: علاوه بر کمر درد و درد در ناحیه گردن و شانه که در موارد بالا به آنها اشاره شد، یکی از شایع‌ترین آسیب‌های زمان سفر انواع پیچ خوردگی به‌خصوص در ناحیه مچ پا است، چرا که ناآشنایی با مسیرهای عبور و مرور و عدم تسلط بر شرایط جدید ریسک مواجهه با این آسیب‌ها را بیشتر می‌کند.

درمان اولیه در این موارد اجرای پروتکل RICE

- استراحت (Rest)
- سرما درمانی و استفاده از یخ برای کاهش ورم (Ice)
- بانداژ برای بی حرکت کردن مفصل (Compression)
- بالا نگاه داشتن عضو تا ارتفاع بالاتر از سطح افقی قلب (Elevation)

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
انواع ربات نظامی هوایی دریایی و زمینی ارتش آمریكا US Robotic