آشپزی و تغذیه


2 دقیقه پیش

غذای ملل/ ریتا ؛ سالاد خاص هندی

دیکاوو/ سالاد ریتا هندی یک سالاد بسیار خوشمزه می باشد. شما می توانید از این سالاد در مهمانی هایتان استفاده کنید. این سالاد طرز تهیه آسانی نیز دارد و شما می توانید به راحتی ...
2 دقیقه پیش

برپایی جشنواره پخت غذاهای محلی به مناسبت هفته میراث فرهنگی درپاوه

مهر/ مسئول اداره میراث فرهنگی شهرستان پاوه از برپایی جشنواره پخت غذاهای محلی به مناسبت هفته میراث فرهنگی در شهر باینگان خبر داد.هادی شریفی اظهار داشت: ۲۸ اردیبهشت تا سوم ...



غذای اصلی/ «لوبیا پلو» با دستوری گام به گام و آسان


آخرین خبر/ مواد لازم لوبیا پلو برای 4 نفر :
چی لازم دارم:
برنج 3 پیمانه 100 گرم / 360 کالری
لوبیا سبز خرد شده100 گرم د100 گرم / 30 کالری
مخلوط گوشت چرخ کرده و سویا 100 گرم 100 گرم / 225 کالری
پیاز یک عدد 100 گرم / 5 کالری
گوجه فرنگی 4-5 عدد 100 گرم / 15 کالری
قارچ در صورت تمایل 4-5 عدد خلال شده 100 گرم / 27 کالری
زرد چوبه و نمک به مقدار لازم 100 گرم / 0 کالری
زعفران دم کرده به مقدار لازم 100 گرم / 310 کالری
مخلوط دارچین به مقدار لازم 100 گرم / 261 کالری
ادویه پلویی به مقدار لازم
چطور بپزم:
برنج را از چند ساعت قبل در مقداری آب سرد و نمک خیس کنید.آب سرد برای بالا بردن مقاوت برنج است که هنگام پخت نشکند ولی اگر زمان کافی ندارید در مقداری آب ولرم برنج را خیس کنید.سویا را خیس کنید و بعد با یک عدد پیاز و گوشت چرخ کرده خوب میکس کنید تا یک دست شود.در تابه ای مقدار کمی روغن بریزید و مخلوط سویا و گوشت چرخ کرده را با کمی زرد چوبه ( یک قاشق چایخوری ) در آن کمی سرخ کنید تا آب آن کشیده شود . گوجه فرنگی ها را خوب میکس کنید ( یا ریز رنده کنید ) و نیمی از آنها را به مواد بیفزایئد.
استفاده از گوجه میکس شده به خاطر استفاده کمتر از روغن است ولی در صورت تمایل میتوانید به جای گوجه میکس شده از رب گوجه استفاده کنید و روغن بیشتری بریزید.وقتی گوجه خوب به خورد مواد رفت لوبیا سبز را به مواد اضافه کنید و هم بزنید.در صورت تمایل به استفاده از قارچ در این غذا ، در این مرحله قارچ را در ظرف دیگری با حرارت زیاد سرخ کنید و به مواد بیفزائید.
مواد را خوب با هم مخلوط کنید و باقیمانده گوجه های میکس شده را در تابه بریزید و اجازه دهید مایه لوبیاپلو خوب پخته شود . ( حدود 30 دقیقه ) و در آخر نمک و ادویه غذا را اندازه کنید . دقت کنید که وقتی مواد خوب پخته شد باید آب آن هم کامل کشیده شده باشد تا برنج را خمیر نکند.در یک قابلمه مناسب آب جوش بیاورید و برنج را در آن بریزید و بعد از زمان لازم ، برنج را آبکش کنید .
کف قابلمه را به دلخواه نان لواش یا سیب زمینی بچینید ( برای ته دیگ ) و برنج را به صورت زیر دم کنید :
روی ته دیگ را یک لایه برنج بریزید بعد یک لایه از مایه لوبیا پلو و مقدار خیلی کم مخلوط دارچین و ادویه پلویی ، دوباره یک لایه برنج بریزید و یک لایه از مایه و کمی مخلوط دارچین و ادویه پلویی تا مواد تمام شود .

دقت کنید که لایه آخر برنج باشد تا مواد خشک نشوند و روی برنج را کمی از مخلوط دارچین و ادویه بریزد و در آخر حدود نصف استکان زعفران دم کرده را روی کل مواد بریزید.بعد کمی آب روغن داغ روی آن بریزید و دم کنی را روی قابلمه قرار دهید و اجازه دهید تا حداقل یک ساعت دم بکشد . و بعد در ظرف مناسب سرو کنید.
این روش با استفاده از مخلوط گوشت چرخ کرده و سویاست .

 که هم زمان کمتری نیاز دارد و هم برای کسانی که به خواص سویا اهمیت میدهند لذت بخش تر است !! ولی معمولا برای این غذا ( به صورت مجلسی ) از گوشت فیله گوسفند یا راسته گوساله استفاده میشود . که هم زمان بیشتری برای طبخ غذا نیاز دارید و هم نسبت به روش بالا از سلامت کمتری برخوردار است . در صورت تمایل به استفاده از روش دوم، ابتدا گوشت را همراه یک عدد پیاز بپزید و بعد باقی مراحل را انجام دهید.
در انواع پلوی مخلوط میتوانید به دلخواه موادی را کم یا زیاد کنید . در این غذا میتوانید از قارچ استفاده نکنید یا همراه قارچ از نصف یک عدد فلفل دلمه ای نیز استفاده کنید ( برای عطر و طعم بهتر ) و یا محصولاتی از این دست دقت کنید اندازه مخلوط دارچین و ادویه پلویی به حدی نباشد که مزه غذا به تلخی بزند.در صورت استفاده از رب گوجه فرنگی به جای گوجه ، دو قاشق غذا خوری رب گوجه فرنگی کافی است .هنگام آبکش کردن برنج برای پلو های مخلوط سعی کنید برنج را کمی زنده تر از زمانی که میخواهید پلوی ساده دم کنید بردارید که غذا در آخر کار ظاهر بهتری داشته باشد.


ویدیو مرتبط :
‫مراسم رونمایی کتاب کیومرث پیرگلو فرهنگسرای ارسباران گام به گام تا سپیده گام ها آرپژها و ده تمرین پی‬‎