سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



صندوق توسعه ملی هواپیما را به عنوان ضمانت باز پرداخت تسهیلات می پذیرد


به گزارش ایرنا از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد علی عبدالله زاده افزود: تسهیلات صندوق توسعه ملی به صورت ارزی و به بخش های خصوصی، تعاونی و بنگاه های اقتصادی متعلق به مؤسسه های عمومی غیردولتی به منظور افزایش تولید و توسعه سرمایه گذاری های توجیه فنی، مالی و اقتصادی پرداخت می شود.
وی گفت: طبق قانون برنامه پنجم، صندوق توسعه ملی با هدف تبدیل بخشی از عواید ناشی از فروش نفت، گاز و میعانات گازی و فرآورده های نفتی به ثروت های ماندگار، مولد و سرمایه های زاینده اقتصادی و نیز حفظ سهم نسل های آینده از منابع نفت و گاز و فرآورده های نفتی تاسیس شد.
عبدالله زاده اضافه کرد: طی سال نخست قانون برنامه پنجم توسعه (سال 90) بالغ بر 20 درصد از منابع حاصل از درآمدهای نفتی باید به صندوق توسعه واریز و سالانه سه درصد به این میزان افزوده شود که بر این اساس در سال جاری باید 32 درصد از منابع حاصل از درآمد نفت به این صندوق واریز شود.
وی تصریح کرد : کاهش قیمت نفت طی سال های اخیر، مانع از واریز 32 درصد از این منابع به صندوق شده و در سال جاری نیز همانند سال نخست برنامه پنجم توسعه 20 درصد از درآمدهای نفتی به صندوق توسعه واریز خواهد شد.
عضو هیات امنای صندوق توسعه ملی در یادآورشد: طبق اساسنامه صندوق توسعه ملی چنانچه وام گیرنده به تعهدات خود در بازپرداخت تسهیلات به بانک عامل عمل نکند ،بانک مرکزی و صندوق مجاز است از منابع بانک عامل برداشت کند، بنابراین تمام ریسک آن برای بانک ها است و با این شرایط نیز بانک های عامل به طرح های دارای توجیه فنی و اقتصادی تسهیلات پرداخت می کنند.
وی گفت: اکنون در حوزه توسعه ناوگان هوایی، هواپیما به عنوان ضمانت پرداخت تسهیلات صندوق توسعه ملی قابل قبول است ،در حالی که در گذشته بانک عامل هواپیما را به عنوان تضمین قبول نمی کرد و این برای شرکت های هواپیمایی مشکل ساز شده بود.
عبدالله زاده منابع فعلی این صندوق را حدود 42 میلیارد دلار ذکر کرد و گفت: با توجه به محدودیت منابع صندوق توسعه ملی، منابع این صندوق بیشتر صرف پروژه های اولویت دار و طرح های سرمایه در گردش بالا می شود.
صندوق توسعه ملی مطابق اساسنامه 20 درصد از منابعی که در اختیار دارد ، باید تبدیل به ریال کرده و 10 درصد از این منابع را به طرح های کشاورزی و 10 درصد دیگر را به پروژه های صنعتی اختصاص دهد.
اقتصام(1)1108

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
سقف تسهیلات صندوق ضمانت صنایع کوچک سه برابر شد