سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



سران اروپا تا کی چشم خود را به‌روی رواج افکار وهابی می‌بندند؟


به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، انفجارهای روز گذشته در بلژیک و موج ترس و وحشت در اروپا در حالی است که دیگر مثل روز روشن شده است که اتخاذ تدابیر امنیتی پیشگیرانه در فرودگاهها و سایر نقاط بدون ریشه‌کن کردن افکار وهابی به‌پشتوانه مالی سعودی و فتواهای افراطی آن نتیجه‌ای نخواهد داد.

هزینه‌های نجومی تدابیر امنیتی در اروپا

تخمین دقیق هزینه‌های سرسام‌آور نهادهای اطلاعاتی و امنیتی اروپا دشوار به نظر می‌رسد زیرا آماری در مورد این هزینه‌ها که محرمانه است، وجود ندارد، اما نکته مهم اینکه با وجود رقمهای نجومی این هزینه‌ها در مبارزه با تروریسم نهادهای مزبور در حمایت از شهروندان خود در مقابل شرّی که تمام دنیا به‌ویژه اروپا در معرض تهدید آن قرار گرفته است، به‌شدت ناکام مانده است.

موجی از وحشت در بلژیک و سایر کشورهای اروپایی

انفجارهایی که بروکسل پایتخت اتحادیه اروپا را به لرزه در آورد و بر اثر آن دهها نفر کشته و زخمی شدند و موجی از وحشت را در تمام شهرهای بلژیک و پایتخت سایر کشورهای اروپایی به وجود آورد، اولین مورد از این حوادث نیست و آخرین آن نیز نخواهد بود بلکه گزارش‌های اطلاعاتی غربی حاکی از ادامه سریال خونین و بی‌سابقه در قاره پیر در آینده‌ای نزدیک حکایت دارد.

افزایش تدابیر امنیتی در فرودگاههای فرانکفورت، پاریس و لندن و نیز ایستگاههای مترو و مناطق حساس به‌اضافه تأسیسات هسته‌ای و غیره همگی اقداماتی پرهزینه است که سودی ندارد زیرا باعث افزایش وحشت شهروندان شده و معمولاً پس از وقوع فاجعه صورت می‌گیرد.

تلاش آمریکا برای جلوگیری از وحدت اتحادیه اروپا

مشکل اروپا در درجه اول نبود هماهنگی سیاسی بین نهادهای مختلف اتحادیه اروپا است زیرا این نهادها در اصل بر اساس مسائل اقتصادی تشکیل شده‌اند و آمریکا نیز از هرگونه تلاش برای تحقق وحدت سیاسی بین اعضای این اتحادیه جلوگیری به عمل آورد تا از این طریق این کشورها همچنان ضعیف باقی مانده و به آمریکا وابسته باشند تا واشنگتن به‌راحتی بتواند مواضع مورد نظر خود را بر سیاست خارجی این کشورها اعمال کند.

این وضعیت موجب ناکامی عملکرد نهادهای اطلاعاتی اتحادیه اروپا شد و حتی در برخی موارد رقابت بین آنان تا کشمکش و درگیری نیز پیش می‌رود زیرا هر یک از این نهادها به‌دنبال این است که خود را در مبارزه با تروریسم و موارد دیگر زیرک‌تر و قوی‌تر نشان دهد.

با در نظر گرفتن این موارد می‌توان به ناتوانی این نهادها در نفوذ بین گروههای تروریستی پی برد زیرا فروپاشی هسته‌های پنهان تروریستی فقط با حملات پیشگیرانه محال است و ناکام گذاشتن نقشه‌های آنان از این طریق امکان پذیر نخواهد بود.

آنچه کار نهادهای اطلاعاتی را دشوارتر می‌کند اینکه گروههای تروریستی از پیشرفت اقدامات نهادهای دست‌اندرکار مبارزه با تروریسم غافل نمانده و سعی کردند عملیات خود را همگام با این پیشرفت‌ها طراحی و اجرا کنند.

طراحی نقشه عملیاتی «گرگهای تنها» از سوی داعش

به‌عنوان مثال گروه داعش با بهره‌گیری از تجارب القاعده روش عملیات خود را توسعه داد به‌گونه‌ای که دیگر مانند گروههای سازمان یافته که بین مرزهای مختلف در رفت و آمد بودند، عمل نمی‌کند بلکه به پدیده معروف به گرگهای تنها و گروهک‌های میکروسکوپی مستقل متوسل شد.

به‌عبارت دیگر داعش در این راه بر استفاده از شهروندان کشورهایی که قصد حمله به آن را داشت، متمرکز شد و به‌طور خاص روی نسل چهارم دست گذاشت زیرا این نسل شامل کسانی است که به روند به حاشیه رفتن و نژادپرستی و سیاست‌های غربی علیه عربها و مسلمانان اعتراض دارند.

انفجارهای چند ماه پیش در فرانسه و نیز انفجارهای روز گذشته در بروکسل شاهدی بر این موضوع است.

انتقام‌جویی داعش از حامیانی که به آن پشت کرده‌اند

این بار نکته جدید این است که در پی دریافت اطلاعاتی مبنی بر انفجارهای احتمالی که چه‌بسا چند پایتخت اروپایی را شامل شود، در این مناطق وضعیت آماده‌باش مشاهده شد زیرا این اطلاعات به‌مثابه اعلام جنگ داعش علیه اروپا پس از ترکیه است.

به‌بیانی دیگر داعش در صدد انتقام از حامیانی است که در عراق و سوریه به آن پشت کردند به این معنی که به آن قول کمک داده و در صدد به رسمیت شناختن خلافت آن بودند و این چیزی است که هیلاری کلینتون آن را برملا کرده گفت که بیش از 120 دولت آماده به رسمیت شناختن دولت سنی مذهبی جدید داعش در بخشهایی از عراق و سوریه بودند اما بروز یک موضوع خطرناک موجب تغییر این رویکرد شد.

تأکید آلمان بر لزوم مسئولیت‌پذیری سیاستمداران اروپایی

نکته قابل ملاحظه اینکه سازمان اطلاعات آلمان در اقدامی بی‌سابقه با انتشار یک گزارش و ارسال آن به نهادهای مشابه خود در کشورهای اروپایی از رهبران سیاسی این کشورها خواست که برای ریشه‌کن کردن تروریسم مسئولیت پذیر باشند.

چرا اروپا چشم خود را به‌روی رواج تفکرات وهابی بست؟

در این گزارش تأکید شده است که مبارزه با تروریسم از طریق اقدامات امنیتی بدون مبارزه با ریشه‌های این پدیده امکان پذیر نیست به‌ویژه اینکه دولت‌های اروپایی به‌دلیل منافع اقتصادی خود با عربستان چشم خود را به‌روی نفوذ تفکرات وهابی در جوامع اسلامی اروپا و تأمین مالی فعالیت‌های امامان افراطی مساجد بستند و همین امر موجب رواج سرطان تروریسم در سراسر اروپا شد. بر اساس این گزارش امروز قاره پیر محصولی را که در گذشته بذر آن را پاشیده بود، برداشت می‌کند.

فریاد شهروندان اروپایی برای قطع روابط با عربستان

سازمان‌های جامعه مدنی و افکار عمومی اروپا نیز به این واقعیت آگاه بوده و از اشتباه سیاست‌های دولت‌های خود باخبر هستند، از همین رو اکنون فریاد ایستادن رودرروی عربستان بالا رفته و صدای محکومیت و قطع روابط اقتصادی با آن و نیز جلوگیری از صادرات سلاح به این کشور شنیده می‌شود، زیرا بنا بر بسیاری از گزارش‌های اطلاعاتی و رسانه‌ای این سلاح‌ها در نهایت در دست تروریست‌ها قرار می‌گیرد.

از این گذشته امروز درخواست‌های جدیدی شنیده می‌شود که با جرأت و جسارت همراه بوده و بر اساس آن انفجارهای تروریستی در اروپا را نتیجه قطعی ایجاد بی‌ثباتی در منطقه خاورمیانه وشمال آفریقا می‌داند.

همچنین باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا چندی قبل در مصاحبه با مجله آتلانتیک به‌طور مستقیم عربستان را به رواج افکار تکفیری افراطی و طایفه‌ای کینه‌توزانه در خاورمیانه متهم کرد.

دوران عوام‌فریبی در اروپا سر آمده است

در این شرایط نگاهی به رسانه‌های اروپا و نیز برخورد افکار عمومی اروپایی نشان می‌دهد که دولت‌های غربی امروز در وضعی قرار گرفته‌اند که جایی برای مانور و عوام‌فریبی ندارند، بلکه اکنون زمان آن رسیده است که سیاست‌ها و لحن اظهارات خود را به‌ویژه در قبال تحولات سوریه، عراق، یمن و لیبی تغییر دهند.

در مورد فلسطین نیز باید گفت که اگر دولت‌های غرب صادرات سلاح و مهمات را به عربستان که سرگرم جنایت در یمن است، متوقف می‌کردند، اسرائیل نیز با فرصت‌طلبی به صادرات محموله‌های سلاح‌های مرگبار به عربستان اقدام نمی‌کرد زیرا کشتار عربها به‌دست یک کشور عربی مایه خرسندی و آسودگی آن است.

بی‌تردید نتایج سیاسی و امنیتی حاصل از انفجارهای بلژیک موجب تغییر وضعیت موجود شده و دیگر اوضاع پس از این انفجارها مانند قبل از آن نخواهد بود و دولت‌های غربی نمی‌توانند بیش از این افکار عمومی خود را فریب دهند.

عربستان منبع تروریسم

یک واقعیت تلخ اما بسیار روشن اینکه عربستان سرفصل تروریسم است و در نتیجه بدون توقف رواج و تبلیغ افکار وهابی و افراطی تحت حمایت مالی عربستان و توقف فتواهای سعودی راهکارهای امنیتی نتیجه‌ای نخواهد داد.

به‌عبارت دیگر پیامی که این وضعیت در دل خود جا داده است اینکه وقت مجازات عربستان که حزب‌الله را تروریست برشمرد، فرا رسیده است.

منبع: پانوراما الشرق الاوسط

انتهای پیام/ر*


ویدیو مرتبط :
مستندی که به بررسی افکار تکفیری وهابی پرداخته