سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



عوامل تهدیدکننده باروری در کشور


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رییس انجمن علمی جنین‌شناسی و بیوتکنولوژی تولید مثل ایران به عوامل تهدیدکننده باروری اشاره کرد و گفت: تاخیر در ازدواج، تاخیر در فرزندآوری، سن و آلودگی‌های محیطی از جمله عوامل تهدیدکننده باروری در کشور هستند.
 
به گزارش انتخاب،  دکتر محمد مهدی آخوندی روز یکشنبه در نشست خبری کمپین خانواده، تولید مثل و فرزند پروری به جمعیت نابارور در کشور اشاره کرد و افزود: از 21 میلیون زوج ایرانی، حدود چهار میلیون نابارورهستند.همه کشورها با این معضل درگیر هستند اما شیوع ناباروری در ایران بیشتر است.  
 
وی با اشاره به این که حدود 20 درصد زوج‌های ایرانی نابارور هستند، اظهار داشت: این زوج‌ها نیاز به حمایت جدی‌تری متولیان امر داشته که باید اقدامات عاجل در این زمینه صورت گیرد.  
 
وی با اشاره به این که سیاست کشور افزایش جمعیت است، بیان کرد: نرخ رشد جمعیت فعلی نگرانی‌هایی را ایجاد کرده و باید اقدامات جدی در جهت رفع این موضوع صورت گیرد.
 
وی ادامه داد: حفظ باروری از طریق فریز تخمک، اسپرم، جنین و بافت‌های تولید مثل از مهم‌ترین راهکارهای عملی و علمی می‌باشد که باید اقدامات جدی در این زمینه صورت گیرد.
 
** اختصاص 600 میلیارد تومان بودجه برای سیاست‌های جمعیتی کشور
وی با اشاره به حمایت‌های وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی درخصوص زوج‌های نابارور اظهار کرد: اختصاص 600 میلیارد تومان بودجه در سال‌های 93 تا 95 از مهم‌ترین اقدام عملی درخصوص سیاست‌های جمعیتی کشور می‌باشد.
 
وی اظهار کرد: هرچند وزارت بهداشت اقدامات مناسبی در این زمینه انجام داده اما این روند باید با شتاب بیشتری ادامه یابد تا این معضل در جامعه برطرف شود.
وی در بخش دیگری از سخنانش به حمایت‌های بیمه‌ای اشاره کرد و گفت: حدود پنج سال پیش دولت مصوبه‌ای درخصوص حمایت بیمه‌ای از ناباروران تصویب کرده که تاکنون این اقدام عملی نشده است.
 
***آمادگی ارائه خدمات رایگان در 34 مرکز درمانی ناباروری  
وی به ارائه خدمات تشخیصی، مشاروه و راهنمایی به زوج های نابارور در مراکز ناباروری اشاره کرد و گفت: 34 مرکز درمان ناباروری امروز ( 26 اردیبهشت ماه ) این خدمات را به صورت رایگان به زوج های نابارور که در سایت کمپین ثبت نام کرده اند، ارائه می کند.
 
آخوندی با استقبال مناسب مراکز ناباروری بخش خصوصی از این طرح اشاره کرد و گفت: 21 مرکز ناباروری در مراکز استان ها و 13 مرکز ناباروری در تهران این خدمات را ارائه می کنند.
رییس انجمن علمی جنبن شناسی و بیولوژی تولید مثل ایران اظهار کرد: تاکنون 600 زوج نابارور در سایت کمپین ثبت نام کرده اند که خدمات تشخیص و مشاره به آنها ارائه خواهد شد.
 
***حمایت از زوج های نابارور از اقدامات مهم برنامه ششم توسعه اقتصادی
قائم مقام معاونت برنامه ریزی، هماهنگی با امورمجلس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز به حمایت همه جانبه از زوج های نابارور تاکید کرد و گفت: در اسناد پشتیبان برنامه ششم توسعه اقتصادی موضوع حمایت از زوج های نابارور به شکل کامل دیده شده است.
 
دکترحمیدرضا صفی خانی اظهارکرد: این موضوع به عنوان راهبردهای اساسی جمعیتی در برنامه ششم توسعه اقتصادی قابل پیگیری است .
 
وی بیان کرد: حمایت از زوج های نابارور در دو قسمت سند پشتیبان توسعه برنامه ششم بیان شده است. این موضوع توسط دولت مصوب شده و امیدواریم نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم آن را تصویب کنند.
 
صفی خانی با اشاره به اینکه در اصلاح برنامه تحول سلامت به حمایت از زوج های نابارور پرداخت شده است، افزود: اعتباری هم برای این اقدام در نظر گرفته شده که البته همه اعتبارات تخصیص نیافته است.  
 
مشاور در امور اقتصاد سلامت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: در حال حاضر این موضوع به عنوان برنامه پذیرفته شده است و در برنامه تحول سلامت حمایت از زوج های نابارور جا افتاده است .
 
وی به برگزاری کمپین خانواده، تولید مثل و فرزندآوری از 25 تا 31 اردیبهشت ماه اشاره کرد و گفت: این کمپین تلاشی هدفدار است و همه شرکت کنندگان سعی می کنند برای دست یابی به هدف مشترک تلاش کنند.
 
صفی خانی اظهار کرد: عملکرد دستگاه ها در این موضوع نباید همدیگر را خنثی کند و باید عملکرد ما در راستای واحد باشد تا زمینه حمایت بیشتر از زوج های نابارور فراهم شود.
 
وی با اشاره به اینکه سیاست های جمعیتی باید هدفمند باشد بیان کرد: سیاست گذاری در این زمینه باید همه جانبه باشد تا شاهد کاهش ناباروری در جامعه باشیم.


ویدیو مرتبط :
عوامل نا باروری