سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



احتمال عضویت هند در گروه تامین کنندگان هسته‌ای و افزایش تنش اسلام‌آباد-دهلی‌نو


به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم به نقل از «داون نیوز»، «رافائل گروسی» رئیس گروه تامین کنندگان هسته‌ای (NSG) چندی قبل در دیدار از دهلی‌نو با «سوشما سوراج» وزیر امور خارجه هند در مورد عضویت این کشور در این گروه گفت‌وگو کرده است.

به نوشته این روزنامه، دیدار رئیس گروه تامین کنندگان هسته‌ای از هند برای رایزنی در مورد عضویت این کشور در این سازمان بوده است.

احتمال عضویت هند در 48 کشور گروه تامین کنندگان هسته‌ای با گذشت 41 سال از نخستین آزمایش هسته‌ای منافع فراوانی برای این کشور پرجمعیت دارد.

رئیس گروه تامین کنندگان هسته‌ای در گفت‌وگو با «رویترز» اظهار داشت: این یک عمل پیچیده است و برای مانع شدن در این خصوص توجیهات کمی وجود دارند اما دولت هند تاکنون توافقنامه بین‌المللی عدم گسترش سلاح هسته‌ای (NPT) را امضا نکرده است.

گروسی خاطر نشان کرد: گروه تامین کنندگان هسته‌ای سازمانی است که با اتفاق آرا کار می‌کند و پذیرفتن هند به معنای دور کردن کشورهای همسایه غربی خواهد بود. با این حال، پاکستان نیز برای کار بیشتر در این زمینه تلاش خواهد شد.

وی گفت: پاکستان در حال آزمایش موشک‌های دوربرد است که توانایی هدف قرار دادن نقاط مختلف هند را دارد.

رئیس گروه تامین کنندگان هسته‌ای یادآور شد: اسلام‌آباد اعلام کرده که در صورت مداخله ارتش هند در مرزهای غربی پاکستان، موشک‌های هسته‌ای کوتاه برد را مورد استفاده قرارخواهد داد.

گروسی گفت: موقعیت ژئوپلیتیک هند با عضویت در گروه تامین کنندگان هسته‌ای تقویت خواهد شد و به دلیل انتقال تکنولوژی و تجارت هسته‌ای منافع زیادی را به دست خواهد آورد بنابراین، به این دلیل نگرانی‌هایی در پاکستان بوجود خواهد آمد.

به گفته یکی از مقام‌های ارشد امنیتی پاکستان، دولت هند توافقنامه‌های هسته‌ای غیر نظامی با آمریکا و فرانسه دارد وبزودی با استرالیا و ژاپن نیز توافقنامه‌هایی را امضا خواهد کرد.

وی مدعی شد: دولت هند با امضای این توافقنامه‌ها سوخت اضافی را علاوه بر تولید انرژی، برای تولید سلاح نیز استفاده خواهد کرد.

این مقام پاکستانی اظهار داشت: مقاومت اسلام‌آباد در این خصوص افزایش خواهد یافت و هرگز کم نخواهد شد.

بر اساس گزارش‌ها، پاکستان سالانه توانایی تولید 20 کلاهک هسته‌ای را دارد در حالی که هند می‌تواند تنها 5 کلاهک را در طول سال تولید کند.

«دهلی‌نو» از سال 2010 میلادی به دنبال عضویت در گروه تامین کنندگان هسته‌ای است اما با شک و تردید کشورهای اروپایی مواجه است.

یکی از دیپلمات‌های هندی به رویترز گفت: هند در مورد عضویت در گروه تامین کنندگان هسته‌ای امیدوار است و این گروه نیز خواستار تکمیل سریع این روند است.

انتهای پیام/.


ویدیو مرتبط :
اعتراض دانشجویان به افزایش تجاوز به زنان در دهلی نو