سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



شاهزاده سعودی، "ترکی فیصل" کیست؟


شاهزاده سعودی، باشگاه خبرنگاران/ اقدام غیرطبیعی "شاهزاده فیصل" خشم و واکنش‌های عربی را برانگیخت.

مقامات و شاهزاده های سعودی یک روش خاص در لفاظی ضد جمهوری اسلامی ایران دارند و اظهارات متفاوتی را مطرح می کنند و البته در تحولات منطقه هم تاکتیک های خاصی دارند.

"عاذل الجبیر" وزیر امور خارجه ، "شاهزاده بندر بن سلطان بن عبدالعزیز" و "ترکی فیصل" آل سعود رئیس سابق و اسبق دستگاه اطلاعاتی رژیم سعودی سه شخصیتی هستند که لفاظی های گسترده ای را در چند ماه اخیر ضد ایران داشته اند.

شاهزاده "ترکی فیصل" رئیس سابق و اسبق دستگاه اطلاعاتی رژیم سعودی ، یکی از شاهزاده های پادشاهی عربستان است که سناریو دوستی با اسرائیل را از مدت ها پیش کلید زده و آن را بین "ریاض-تل آویو" پیگیری می کند.


**شاهزاده "ترکی فیصل " کیست؟

"ترکی فیصل" یکی از شاهزادگان پادشاهی عربستان بوده که در سال فوریه سال 1945 در شهر مکه به دنیا آمده و اکنون 71 سال سن دارد و در این مدت در حوزه های مختلف در سیاست و امنیت عربستان به ایفای نقش پرداخته است.

او پسر هشتم "ملک فیصل" و همسرش "التنیان" بوده و به عنوان یک "شاهزاده" شناخته می شود که بخش بزرگی از زندگی خود را در خارج از کشور و در مدرسه ها و آکادمی های غربی گذرانده است.

او دوره اول تحصیل خود را در مدرسه "طائف" عربستان گذراند و پس از آن در خارج از کشور ادامه تحصیل داد. او در حالی که 14 سال داشت در مدرسه های "پرینستون" و "لورنسویل" گذراند و دوره تکمیلی آکادمیک را در دانشگاه های "کمبریج" و "لندن" به پایان رساند و در رشته "قانون" اسلامی فارغ التحصیل شد.

در دوران کاری خود شاهزاده "ترکی فیصل" پست های مختلفی را تجربه کرده که از جمله آن می توان به حضور در راس دستگاه اطلاعاتی رژیم سعودی حد فاصل سال های 1977 تا 2001 اشاره کرد.

البته "شاهزاده ترکی فیصل" از سال 2005 تا دسامبر سال 2006 به عنوان سفیر عربستان سعودی در ایالات متحده آمریکا خدمت کرد و به عنوان دیپلمات در کشور انگلستان و ایرلند هم انجام وظیفه داشته است.

البته شاهزاده "ترکی فیصل " پس از شاهزاده "بندر بن سلطان بن عبدالعزیز" (رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی عربستان ) به عنوان سفیر در ایالات متحده آمریکا خدمت کرد و پس از آن "عادل الجبیر" دراین مسند قرار گرفت.

**لفاظی های ضد ایرانی "ترکی فیصل"

"ترکی فیصل" رئیس اسبق دستگاه اطلاعاتی سعودی بارها ضد جمهوری اسلامی ایران سخنانی را مطرح کرده که از جمله آن می توان به متهم کردن سپاه پاسداران در حضور در یمن، ادعای بی ثبات کردن منطقه توسط جمهوری اسلامی ایران و .... اشاره کرد.

"ترکی فیصل" با بیان اینکه ایجاد صلح در منطقه غرب آسیا تا حد زیادی منوط به حل قضیه فلسطین و تشکیل دو دولت مستقل در کنار هم است، ایران را عامل اساسی تمام درگیری های منطقه دانست و مدعی شد: توپ در حال حاضر در زمین ایران است و عربستان بارها بر این نکته تأکید کرده که دخالت ایران در مسائل مربوط به کشورهای عربی به هیچ وجه قابل قبول نیست. وی در ادامه ادعاهای خود افزود: "اگرچه ایران این قضیه را به طور رسمی اعلام نمی کند، مداخله در امور کشورهای عرب منطقه را مایه مباهات خود می داند."

وی همچنین با اشاره به اینکه بسیاری از شعارهای گروه های تروریستی مربوط به قضیه فلسطین است، در ادعایی بی اساس گفت: "ایران، القاعده و داعش، مشکل فلسطین را دستاویز خود قرار داده اند. در صورت حل مسأله فلسطین بر اساس تصمیمات مجامع بین المللی، بسیاری از تنش‌های غرب آسیا از بین می رود."


** اشتیاق سوزان "ترکی فیصل" در گسترش روابط دیپلماتیک بین "ریاض-تل آویو"

البته تحلیلگران شاهزاده "ترکی فیصل" را یکی از بنیانگذاران سناریو دوستی با اسرائیل می دانند که البته این شاهزاده سعودی معتقد است هیچ مانعی برای ایجاد رابطه گسترده با "تل آویو" وجود ندارد.

البته یکبار دیدار و دست دادن رئیس اسبق دستگاه اطلاعاتی رژیم سعودی با یکی از مقامات اسرائیل واکنش های "پان عربیسم" را در جهان عرب برانگیخت و "شاهزاده ترکی فیصل" شدیدا از سوی مخاطبانش سرزنش شد.

بسیاری از کاربران و مخاطبان سایت های خبری جهان عرب، در اعتراض به دست دادن "ذلیلانه" ترکی فیصل با "یعلون" جملاتی خشم آلود نوشتند. فعالان رسانه ای و مشاهیر عرب هم در این باره اظهار نظر کردند، از جمله "عبدالباری عطوان" تحلیلگر سیاسی مشهور جهان عرب و سردبیر روزنامه "رأی الیوم"، با اقتباس از آیه مشهور قرآن کریم، در "توییتر" نوشت: رحماء علی الصهاینه و اشداء مع العرب والمسلمین.. (مهربان با صهیونیست ها، سختگیر با عرب ها و مسلمانان)؛ این است معنای دست دادن "ترکی فیصل" با "یعلون".

"مجتهد"، فعال مشهور عربستانی هم با درج تصویر این "مصافحه" در توییتر نوشت: "دست دادن "ترکی فیصل" رئیس پیشین دستگاه اطلاعات عربستان با "موشه یعلون" وزیر جنگ رژیم اشغالگر در نشست امنیتی مونیخ"؛ و کاربران نظرات متعددی در اعتراض به این تصویر و نوشتۀ مجتهد درج کردند. یکی از آنها نوشت: چرا تعجب کرده ای؟ یک نفر دارد با برادر خود دست می دهد! ؛ چه اشکالی دارد؟

"حمزه حسن" فعال سیاسی عربستانی هم نوشت:" یعلون" وزیر جنگ اسرائیل قبلا گفته بود که "سران عرب در ملأ عام به ما دست نمی دهند و فقط در پشت درهای بسته با ما دیدار می کنند"؛ اما این دست دادن علنی و سخن گفتن با "یعلون"، مرحله جدیدی است.

"عبدالله الشمری" پژوهشگر و تاریخدان عربستانی هم در توییتر نوشت: "ترکی فیصل" در کمال خوشحالی با "یعلون" وزیر دفاع اسرائیل دست می دهد... بریده باد این دست‌های ناپاک و نفرین بر این چهره های ناخجسته!

علی مراد روزنامه‌نگار لبنانی هم نوشت: حالا مشخص شد چرا فیصل اصرار داشت در نشست مونیخ شرکت کند! در سال 2010 با "ایالون" (سفیر پیشین رژیم اشغالگر در آمریکا) دست داد و حالا هم با "یعلون". یک روزنامه نگار لبنانی هم در صفحه خود در توییتر نوشت: بگو با کی دست می دهی تا بگویم کی هستی!


**وابطی صمیمی بین "ریاض-تل آویو" در حال شکل گیری و گسترش است

البته قلم زدن "ترکی فیصل" در یک روزنامه اسرائیلی نشان می دهد که روابطی صمیمی بین "ریاض-تل آویو" در حال شکل گیری و گسترش است که دست دادن با مقامات "تل آویو" از اولویت هایش به شمار می رود.

"ترکی فیصل" شاهزاده سعودی و "رئیس اسبق دستگاه اطلاعاتی عربستان" است که دشمنی سیستماتیک با جمهوری اسلامی ایران دارد و اتهامات مختلفی را ضد کشورمان مطرح کرده، اما با اسرائیل رابطه ای دوستانه دارد و این مصداق همان جمله "رحما علی الکفار و اشدا بینهم" (البته برای رژیم سعودی) است.


با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: باشگاه خبرنگاران


ویدیو مرتبط :
#27 چرا به AMP نیاز داریم؟