علت اختلاس‌های هزار میلیاردی از نگاه اساتید دانشگاه


مناظره‌ای با موضوع "چهار دهه مردم‌سالاری دینی" در دانشگاه اراک برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزای دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه مرکزی- مناظره علمی سیاسی بین دکتر حسین هادوی از اعضای هیئت علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه آزاد اراک و دکتر باقرزاده دکترای علوم سیاسی از دانشگاه همدان و استاد حوزه، به همت بسیج دانشجویی در دانشگاه اراک برگزار شد.

دکتر هادوی در این مناظره گفت: وضعیت پلاریزه شده در جامعه به ما اجازه می‌دهد که با توجه به معیارهای علم غربی و جامعه‌شناسی غربی، اجتماع خود را تحلیل کنیم.

وی تصریح کرد: پلاریزاسیون و چندشکلی در جامعه اگر منتج به توانمندی اجتماعی شود، بسیار خوب است، اما اگر منتج به تمامیت‌خواهی و کنار گذاشتن همه گروه‌ها شود و حالت چندشکلی وجود نداشته باشد تا همه چیز به نفع ما مصادره شود؛ آسیب بزرگ اجتماعی متوجه جامعه می‌شود و این نوع الگوی فکری تحلیلی غربی است که می‌تواند به ما کمک کند.

هادوی گفت: در این چند شکلی جامعه که یاد شد، قرار بود که اقتصاد چندشکلی شود یعنی اقتصاد در زمان پهلوی فقط در انحصار دولت بود و یادمان نرفته است که اقتصاد در آن عصر، اقتصاد و دولت رانتی بود و اصالتی برای آرا و افکار مردم قائل نبود.

وی تصریح کرد: دولت رانتی دولتی است که با استفاده از فروش منابع طبیعی از نظر مالی در وضع خوبی قرار دارد. همه چیز در دست دولت است و در این شرایط پدیده هزارفامیلی پیدا می‌شود که تمام ثروت‌های ملی را در انحصار خودشان در می‌آورند و به همین دلیل بود که پهلوی اعتباری برای رأی مردم قائل نبود و در عصر پهلوی دموکراسی نداشتیم.

هادوی ادامه داد: در زمان پهلوی، انتخابات فقط تشریفاتی بود؛ هرچند پارلمان و مجالس وجود داشت، اما برای مردم اعتبار و اصالت نداشت، چراکه دولت همه چیز را در انحصار خود درآورده بود.

وی بیان کرد: در ابتدای انقلاب یک شکاف بین طبقه دارا و ندار وجود داشت و تساوی این دو یکی از شعارهای انقلابی بود که سبب شد مشارکت مردم در صحنه‌ها دیده شود و صحنه را ترک نکنند. در این زمینه مردم، حق مطلب را در همه میادین ادا کردند و در هشت سال دفاع مقدس سینه سپر کردند، اما در زمان تقسیم غنائم جایگاه مردم کجاست؟

این استاد دانشگاه افزود: در این پلاریزاسیون اجتماعی صحبت بر سر این است که اقتصاد تماماً در دست دولت نباشد.

وی اظهار کرد: در این پلاریزاسیون اجتماعی بنا بر این بود که انحصار شکسته شود، اما کجا این انحصار شکسته شد؟ آیا امروزه فاصله طبقاتی نداریم؟ امروزه دارا و ندار را به دهک تبدیل کردیم به همین دلیل این فاصله به چشم نمی‌آید، یعنی این فاصله طبقاتی را دهک‌ها پر کرده‌اند، اما از نظر اقتصادی هنوز در کشور مشکل وجود دارد و حاشیه‌نشینی هیچ وقت از جامعه‌شناسی رخت بر نبسته است.

هادوی گفت: چرا پلاریزاسیون در بخش اقتصاد صورت نگرفته است و چرا اختلاس‌ها در کشور تمامی ندارد، این دانشگاه‌ها هستند که باید به این امر بپردازند.

وی ادامه داد: اگر این انحصار شکسته نشده به خاطر این است که آن چندشکلی به وجود نیامده؛ علت اختلاس‌های هزار میلیاردی این است که هنوز کانون هزار فامیلی شکسته نشده است در حالی که می‌خواستیم اینها را بشکنیم و به سمت مردم‌سالاری برویم.

به گزارش ایسنا؛ دکتر باقرزاده نیز با بیان این‌که باید با نگاه ارزشی مسائل را تحلیل کرد، افزود: در ابتدای انقلاب یک بسیج توده‌ای در کشور شکل گرفت، سپس یک نوع پلاریزاسیون ایجاد شد و کسانی که اول انقلاب جزو طرفداران امام راحل بودند، ممکن است امروز جزو اپوزیسیون قلمداد شوند.

وی افزود: این نگاه یک تحلیل جامعه‌شناختی است، اما از این موضوع نمی‌توانیم به تحلیل ارزش‌شناختی نقب بزنیم و بگوییم روند غلط بوده است، چراکه این روند را در تاریخ اسلام نیز داشتیم.

باقرزاده ادامه داد: بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) نیز، آن جامعه توده‌ای یکدست و متحد به یک جامعه پلاریزه تبدیل شد. در اینجا باید از تحلیل علم فقه استفاده کرده و از علم کلام، سیاست، نهج‌البلاغه و برهان کمک گرفت و سپس قضاوت تحلیلی کرد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: جامعه‌شناسی فقط می‌تواند بگوید این اتفاق افتاده است و نمی‌تواند به عنوان یک فیلسوف سیاسی به یک جناح حق داده و بگوید روند غلط بوده و از این رو این اتفاقات افتاده است.

این دکترای علوم سیاسی افزود: ارزیابی روند مزبور نیاز به مبانی فکری خاص خودش دارد و نمی‌توانیم از شکاف ایجاد شده بعد از پیامبر(ص) به نتایج باید و نبایدی برسیم.

وی بیان کرد: اگر جامعه‌شناس بخواهد بحث حقانیت کند، نمی‌تواند در استخر برود و خیس نشود بلکه باید وارد بحث سیاسی حقوقی شود؛ جامعه‌شناس نمی‌تواند بگوید انقلاب مسیر خود را درست رفته یا غلط چراکه ابزار تحلیل مربوط به علم جامعه‌شناسی نیست بلکه مربوط به فقه حقوق یا فلسفه است.

باقرزاده با بیان اینکه جریان اپوزیسیون را در تاریخ اسلام نیز داشته‌ایم، گفت: در ابزار تحلیلی باید روش‌شناسی علم را رعایت کنیم، جامعه‌شناس یا باید وارد تحلیل نشود یا اگر وارد این قضایا شد با ابزار مربوط به خودش وارد شود.

وی ادامه داد: البته موافقم که یک اتفاق جامعه‌شناسی افتاده است و یک توده به چندجناح تبدیل شده است که این اصل اتفاق است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه اقتصاد باید غیردولتی باشد، بیان کرد: اقتصاد غیردولتی لزوماً به معنای اقتصاد خصوصی نیست و اقتصاد تعاونی هم بخشی از اقتصاد غیر دولتی است که در دولت‌ها بسیار کم مورد توجه قرار می‌گیرد، چراکه هنگام صحبت از این مسائل فقط سراغ سرمایه‌گذاری می‌رویم و دنبال فروش سهام هستیم، همچنین سراغ تعاونی‌ها و سهام عدالت نمی‌رویم و این درد مشترک ماست.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
شوخی مهران مدیری با اختلاس سه هزار میلیاردی یک کارمند!