محمد هادی رضوی: «شهرزاد» به پایان رسید ولی همچنان ادامه دارد


محمد هادی رضوی: «شهرزاد» به پایان رسید ولی همچنان ادامه داردفرهنگ نیوز/‎ رضوی، سرمایه گذار «شهرزاد» گفت: شبکه های ماهواره سریال شهرزاد را مجانی پخش می کنند و این یعنی ما تهاجم فرهنگی کردیم به آنها و کاری کردیم که آن‌ها خلاف قانون کپی‌رایت و بدون اجازه ما سریال را پخش می‌کنند.
چند وقتی است که مجموعه نمایش خانگی شهرزاد در سطح شهر منتشر می شود و آخرین قسمت آن نیز در کشور در روز جاری توزیع گردید. مجموعه ای که توانست اقبال مطلوبی را از نظر میزان مخاطبین در نمایش خانگی ایجاد کند و رکورد جدیدی را در این زمینه از آن خود کند.
سید محمد هادی رضوی سرمایه گذار این مجموعه است که در گفتگویی از فعالیتها، بازخوردها و نواقص و نقاط قوت این مجموعه صحبت کردیم. مجموعه ای که به گفته وی توانست افراد زیادی را از پای ماهواره ها و مجموعه هایی همچون فاطما گل به شبکه خانگی بکشاند.
سید محمد هادی رضوی معتقد است مجموعه اش توانسته است تهاجم فرهنگی را در ماهواره ها ایجاد نماید و آنها به پخش سریال (حتی بدون گرفتن مجوز) در شبکه های خود بپردازند و این را موفقیتی در تولید آثار هنری می داند. وی ضمن قبول کردن برخی نقاط ضعف در این سریال، موضوعاتی همچون حجاب و نکات دیگر را با توجه به شرایط زمانی (تاریخی) مجموعه توجیه می کند و توضیحاتی درباره آثار دیگری که در دست کار دارد می دهد.
سید محمد هادی رضوی تهیه کنندگی اولین جشنواره مدافعین حرم را نیز به عهده دارد و درباره این کار ارزشی عنوان می کند اگر آرامشی نسبی بر جامعه حاکم است و هر دوشنبه مجموعه ای همچون شهرزاد را می بینیم در گرو رشادتهای بزرگمردانی در تاریخ کشور است که نباید از یادها خارج شود.
گفتگوی تفصیلی با سید محمد هادی رضوی تهیه کننده و سرمایه گذار سریال شهرزاد را با فرهنگ نیوز در ادامه می توانید بخوانید. لازم به ذکر است که مصاحبه در دوبخش جداگانه ارائه خواهد شد:
با نزدیک شدن به پخش قسمت آخر سریال شهرزاد، دلایل موفقیت آن را در چه می دانید؟
به نظر من اولین عامل موفقیت سریال شهرزاد لطف خداست، حتی اگر شما همه عوامل موفقیت یک کار را رعایت کنید اگر خدا نخواهد آن کار موفق نخواهد شد. در درجات بعدی کادر خوبی دورهم جمع شدند که توانستند داستانی که مردم‌دوست دارند بشنوند، را برای آن‌ها بازتعریف کنند. مردم خارج از فضاهای سیاسی و دعواهای سیاسی و مشکلات زندگی‌شان دوست دارند داستان‌های عاشقانه بشنوند. هرچند اگر در داستان عاشقانه تلخی وجود داشته باشد، آن تلخی به مذاقشان شیرین خواهد بود. شهرزاد مصیبت و تلخی‌هایی داشت اما در قالبی عاشقانه مطرح می‌شد و مردم این را دوست داشتند.
ما به شبکه های ماهواره ای تهاجم فرهنگی کردیم
من در مصاحبه‌های اولم می‌گفتم دارم کاری می‌کنم که جای فاطما گل را بگیریم و موفق شدیم و حداقل 2-3 ساعت در هفته مردم را از ماهواره دور کردیم و این موفقیت است. از سوی دیگر شبکه های ماهواره سریال شهرزاد را مجانی پخش می کنند و این یعنی ما تهاجم فرهنگی کردیم به آنها و کاری کردیم که آن‌ها خلاف قانون کپی‌رایت و بدون اجازه ما سریال را پخش می‌کنند و داستان آن‌قدر محبوب بوده که برای جذب مخاطب این کار را می‌کنند.
عامل دیگر این بود که عوامل کار باهم کنار آمدند، شاید خیلی اختلاف‌نظرها وجود داشت اما ما توانستیم مدیریت روابط داشته باشیم و برای شعور مخاطب ارزش قائل شدیم و توانستیم در عین اختلاف‌سلیقه کار را جمع کنیم.
مطلب بعدی بازخورد موسیقیایی کار بود. قبل از انقلاب درجه فیلم‌سازی ما درجه خاصی بود که من در آن ورود ندارم و موردپسندم هم نیست و بااینکه کارهایی هم ساخته می‌شد اما در آن‌ها بعضی عوامل جذابیت شیطانی وجود داشت در هر فیلمی اگر لحظات معاشقه آمیز و جنسی وجود داشته باشد جذابیت‌های شیطانی دنیایی برای آن ایجاد می‌کند. اما شهرزاد بدون چنین صحنه‌هایی دارای جذابیت بود. و این هنر است که بتوانی در جمهوری اسلامی فیلمی بسازی بدون صحنه‌هایی که همه دنیا در فیلم‌هایشان دارند و درعین‌حال جذب مخاطب هم داشته باشی.
به نظر من در 35 سال گذشته شهرزاد یک اتفاق بی‌نظیر بوده که ایرانیان خارج و داخل کشور متفق‌القول از این اثر حمایت کردند و این برای ما مهم است. کمتر اثری این‌گونه بوده که مردم بابت آن هر هفته هزینه کنند تا کار را ببینند. و دوشنبه‌های شهرزادی بین مردم مرسوم بشود و این یعنی شکستن امپراتوری رسانه بیگانه و اینکه ما توانایی ساخت چنین اثری در جمهوری اسلامی راداریم.
شبکه خانگی بهترین مسیر است
چرا شهرزاد از صداوسیما پخش نشد؟ آیا تلاشی در این خصوص صورت گرفته بود؟
آقای فتحی خودشان گفتند که 8-9 سال پیش این فیلم را برای صداوسیما بردند، و من فکر می‌کنم صداوسیما یکسری معذوریت‌هایی دارد که ما در شبکه خانگی و رسانه‌های دیگر نداشتیم و ازآنجاکه صداوسیما رسانه ملی است و باید برخی موارد را رعایت کند ولی ما در شبکه خانگی می‌توانستیم بازتر عمل کنیم که البته این بازتر عمل کردن به معنای رد کردن خطوط قرمز نیست. علاوه بر این بتوانیم با مخاطبین خارج از کشور هم ارتباط برقرار کنیم و از این طریق پول دربیاوریم. آثاری که از صداوسیما توزیع می‌شود تولیدی است و پولی از آن عاید صداوسیما نمی‌شود اما در این کار بخش خصوصی واردشده و می‌خواهد پولش را دربیاورد پس شبکه خانگی بهترین مسیر است.
فرهنگ نیوز: همان‌طور که اشاره کردید صداوسیما یکسری خطوط قرمزی دارد که در سینما و شبکه‌های خانگی وجود ندارد. اما با توجه به شناختی که از شخصیت و سابقه کاری شما داریم، توقع می‌رفت که ابعاد دینی و مذهبی کار بیشتر باشد. اما یکسری موارد از حجاب و نماز گرفته تا یکسری اشتباهات شرعی که در کار بود این انتظار را برآورده نکرد.
ببینید من قطعاً در حوزه نویسندگی و کارگردانی تخصصی ندارم، تخصص من این است که بتوانم کاری بکنم که مردم با جمهوری اسلامی و رسانه‌های آن آشتی ملی برقرار کنند و این باید در قالب جذب حداکثری ایجاد شود. من می‌توانستیم هزینه برگزاری یک کنسرت را بدهم و درآمدی از آن برای من حاصل شود، که اتفاقاً درآمدش هم خیلی خوب است. اما بررسی کردم که چه داستانی می‌تواند عمومیت جامعه را در بربگیرد؟ چه کارگردانی می‌تواند این کار را انجام دهد؟ چه بازیگرهایی می‌توانند این جذابیت را ایجاد کنند؟
دیدم بعضی مواقع به رعایت حجاب در این کار ایراد گرفته‌اند
به‌هرحال باید بپذیریم که همه این عزیزان با من هم‌عقیده نخواهند بود، اما توانستیم برندی مثل «شهرزاد» ارائه کنیم و همه مردم جذب آن شوند و از آن به‌عنوان یک کار موفق یاد کنند. اگر من شخصیت کارگردان بودم قطعاً بعضی از این خطوط قرمز خیلی بیشتر رعایت می‌شد. اما در قرارداد این بود که من زیاد در جزئیات دخالت نکنم و هدفمان این بود که مخاطب را جذب کنیم. البته نه به هر قیمتی. دیدم بعضی مواقع به رعایت حجاب در این کار ایراد گرفته‌اند، من یک سؤالی از شما دارم، همه ما آقای حاتمی کیا را به‌عنوان یک سینماگر ارزشی می‌شناسیم، آیا شما فیلم «دعوت» ایشان را تماشا دیده‌اید؟ ممکن است کسی که نگاه می‌کند بگوید حاتمی کیا چرا این فیلم را ساخته؟ یا فیلم «گزارش یک جشن» آقای حاتمی کیا. می‌بینیم که دغدغه‌ای را می‌خواسته مطرح بکند و برای بیان آن باید چنین قالبی رعایت شود.
الآن شما می‌خواهید سال 1332 را برای مردم بیان کنید، آیا حجاب همه در آن زمان چادر بوده؟ قطعاً خیلی‌ها بی‌حجاب بودند. آقای فتحی که سالها در صداوسیما کارکرده و آثار مختلفی ارائه کرده و در این کار هم هنرش را ارائه داده و توانسته با رعایت حداکثر خطوط قرمز مخاطب را جذب کند و فیلم هم واقعی جلوه دهد.
برای اولین بار در تاریخ سینمای کشور ما یک نقش منفی ارائه دادیم که مردم با او احساس خوبی داشتند
به من می‌گویند چرا صحنه‌های سیگار زیاد است. جالب است عرض کنم بسیاری از مخاطبین ما کسانی هستند که در سال 1333زندگی و آن زمان را درک کرده‌اند و در بازخوردها داریم که به خاطر ایجاد این حس نوستالژی از ما تشکر کرده‌اند. در آن زمان امکانات و تفریحات الآن نبوده تفریحات محدود بوده مثلاً اگر کسی اهل شراب‌خواری بوده باکسی که اهل مسجد بوده متفاوت بودند. مثلاً بزرگ آقا که نشان می‌دهیم فرد متدینی که نبوده خلاف‌کار بوده و جالب است عرض کنم برای اولین بار در تاریخ سینمای کشور ما یک نقش منفی ارائه دادیم که مردم با او احساس خوبی داشتند، بزرگ آقایی که نقش منفی دارد ولی مردم با او ارتباط خوبی برقرار کردند، در سینمای ما وقتی می‌خواهند نقش منفی را نشان دهند آن‌قدر بد او را نمایش می‌دهند که تأثیرش هم از بین می‌رود، ولی ما می‌خواستیم طوری پردازش کنیم که نشان دهیم آن آدم بد جلوه‌های خوبی هم دارد طوری که برای مردم ملموس باشد.
اگر آقای رضوی کارگردان باشد باید همه با چادر باشن&


ویدیو مرتبط :
طرح انتقال اب به دریاچه ارومیه(سید محمد هادی رضوی)