سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



توسعه اقتصادی نیازمند نگاه بسیجی است


سید نعمت الله حقیقی روز شنبه در آیین تجلیل از شش صادر کننده برتر و مدیران حامی حوزه تجارت خارجی استان در بیرجند افزود: در چنین شرایطی تجار ایرانی قادر خواهند شد با تلاش و صداقت خود محصول کشورشان را در بازارهای جهانی عرضه کنند.
وی چین، امارات متحده عربی، ترکیه، عراق و افغانستان را شرکای حوزه اصلی تجارت ایران ذکر کرد و گفت: صادرات ایران در هفت ماهه سال 94 به 24میلیارد دلار است که برای نخستین بار میزان صادرات 55 میلیون دلار بیش از واردات است.
وی اضافه کرد: در این مدت 1.5میلیارد دلار کالا از ایران به افغانستان صادر شد که خروج کالا از مرز خراسان جنوبی به 400 میلیون دلار رسید که 98 میلیون دلار آن صادرات استان بود که از نظر وزن میزان صادرات استان 33 درصد افزایش داشت.
وی با بیان زیرساخت های مناسب استان برای انتقال و صادرات کالا به افغانستان گفت: 75 درصد تجار از زیرساخت های استان استفاده می کنند.
وی تاکید کرد: نباید زیرساخت ها مورد بی مهری قرار گیرد هرچند زیرساخت حمل و نقل استان مناسب نیست و برای مطالعه اعتباری منظور شده است که نقش اساسی در آینده کشور خواهد داشت.
حقیقی در ادامه تاکید کرد: نقش آمایش سرزمین برای استانها در نظر گرفته شود و موضوع توسعه مناطق با توجه به ذخیره و ظرفیت سازمان توسعه تجارت تبیین شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تاکید کرد: برای توسعه صادرات به افغاستان زیرساخت مناسبی برای این کشور نیز در نظر گرفته شود.
وی بر دو بانده کردن جاده به بازارچه مرزی ماهیرود سربیشه تاکید کرد و گفت: امکان رقابت مکانی وجود دارد این حساسیت باید ایجاد شود همانطور که احداث جاده از تهران به شمال مهم است این موضوع برای توسعه تجارت در شرق کشور مهم است و به موضوع از منظر اقتصادی نگاه شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان پیشنهاد کرد: خراسان جنوبی در طرح های اولویت دار پسا تحریم نیز لحاظ شود .
به گفته وی تجار ایرانی برای صادرات بیشتر به مشوق های تجاری نیاز دارند که امسال پرداخت نشده است.
وی تصریح کرد: خراسان جنوبی به دلیل بعد مسافت تا پایتخت در جذب اعتبار تا حدودی عقب است و سازمان توسعه تجارت سهم استان را از دو هزار میلیارد تسهیلات یارانه ای مشخص کند.
به گفته حقیقی ارتباط تجار خراسان جنوبی به دلیل ذکر شده با مرکز کم است آنها برای رفت و برگشت به تهران حداقل به سه روز وقت نیاز دارند.
وی همچنین از صدور مجوز واردات پنبه همزمان با برداشت این محصول در استان انتقاد کرد و گفت: با این اقدام صنایع پایین دستی عملا پنبه را از تولید کننده خراسان جنوبی خریداری نمی کند.
وی ادامه داد: تولید کننده مجبور است محصول را برای سال آینده ذخیره و با قیمت کمتر آن را به بازار عرضه کند.
خراسان جنوبی چهارمین تولید کننده پنبه در کشور است.
به گفته حقیقی 66درصد از 24 تریلیون دلار تجارت جهانی در اختیار کشورهای توسعه یافته، جی 8 و 20 کشور توسعه یافته است که از این رقم 44 درصد آن مربوط به صنایع فناوری بالاست.
در این مراسم از شش صادرکننده برتر استان به نام های خانم خاتمی، محسن احتشام، فلاحی، علیرضا خامه زر، عبدالله ناصر اکبری و محمد محسن موهبتی تجلیل شد.
همچنین از مدیران گمرک، سازمان بازارچه های مرزی، منطقه ویژه اقتصادی بیرجند و فرماندهی مرزبانی استان برای همکاری در حوزه تجارت خارجی قدردانی شد. ک2
2047/

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
توسعه اقتصادی و برنامه ریزی