ابتلاء 274 دانش‌آموز چالوسی به شپش سر


مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان چالوس از آغاز طرح غربالگری بیماری «پدیکلوز» (شپش) در مدارس این شهرستان خبر داد و گفت: در این غربالگری 274 دانش‌آموز مبتلا به بیماری شپش سر شناسایی شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه مازندران، حدیث گردکلی در جمع مدیران شهرستان چالوس ضمن ابراز نگرانی از شیوع بیماری پدیکلوز ( شپش) در مدارس این شهرستان اظهار کرد: یکی از مواردی که این روزها موجب نگرانی خانواده‌ها شده است و مراجعات زیادی را به شبکه بهداشت و درمان و نیز آموزش و پرورش داشته‌اند افزایش بیماری شپش است.

وی با بیان این‌که سه نوع بیماری شپش وجود دارد، به راه‌های انتقال این بیماری اشاره کرد و گفت: بیماری شپش از نوع سر و تن از طریق وسایل شخصی و لباس به راحتی انتقال می‌یابد و از این طریق افراد زیادی مبتلا می‌شوند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان چالوس با اشاره به تشکیل کمیته اضطراری برای بررسی و رفع مشکل بیماری پدیکلوز در شهرستان چالوس تصریح کرد: در هفت ماهه اول امسال 738 بیمار مبتلا شناسایی شده بود که با اجرای طرح ضربتی و با همکاری آموزش و پرورش شامپو و لوسیون‌های مورد نیاز برای افراد مبتلا تجویز و تا حدی از شیوع بیماری جلوگیری شد.

گردکلی از اجرای طرح غربالگری و آموزش معلمان و دانش‌آموزان خبر داد و گفت: در این خصوص جلسات آموزشی متعددی انجام شد و بعد از شروع طرح از میان 14 هزار و 198 دانش‌آموز شهرستان چالوس 5670 نفر تاکنون غربالگری شدند.

وی با بیان اینکه تاکنون 274 بیمار مبتلا به بیماری شپش سر در شهرستان چالوس از شناسایی شده‌اند، خاطرنشان کرد: برای درمان هر چه سریع‌تر این بیماری شامپو و لوسیون درمانی را در اختیار پزشکان خانواده شهری قرار دادیم تا بیماران را زیرپوشش قرار دهند.

این مسئول با بیان اینکه درمان برای دانش آموز صرفا فایده ندارد، یاد آور شد: تمام خانواده‌هایی که فرزند محصل دارند باید برای معاینه به پزشک خانواده خود مراجعه کنند و آنجایی‌ که درمان بیماری شپش سر بسیار ساده است، بنابراین علاوه بر دانش‌آموزان خانواده‌ها را نیز به آگاهی‌بخشی و آموزش برای جلوگیری و پیش‌گیری از این بیماری مجاب شدند.

گردکلی جوشاندن وسایل شخصی افراد را از ساده‌ترین و موثرترین راه‌های از بین بردن این بیماری عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه آلودگی با شپش یک بیماری واگیردار است، دانش‌آموز آلوده پس از شناسایی برای جلوگیری از انتقال به سایر دانش‌آموزان باید تحت درمان ضد شپش قرار گیرد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان چالوس با تاکید بر اینکه والدین همیشه و به‌طور مرتب موهای فرزندان خود را چک کنند، اظهار کرد: بدون شک پیدا کردن مشکل در همان ابتدا، درمان را هم ساده‌تر می‌کند و درمان دانش‌آموز مبتلا بدون درمان هم‌زمان خانواده‌اش چندان مؤثر نخواهد بود.

گردکلی اذعان کرد: اگر فرد مبتلا به شپش با بهترین روش‌ها نیز درمان شود ولی نزدیک یک فرد مبتلا به شپش بنشیند یک تا دو هفته بعد مجددا آلوده می‌شود، پس درمان باید به صورت جمعی و همگانی باشد.

وی ارتقاء بهداشت در امکان عمومی و مدارس را ضروری خواند و اظهار کرد: در این راستا تا کنون 1200 برگ آموزشی در سطح مدارس و خانواده‌ها توزیع شد و علاوه بر آموزش‌های لازم دانش‌آموزان و والدین پزشکان روستایی و شهری نیز طرح غربال‌گری را اجرا کردند.

اطلاع‌رسانی در خانواده‌ها مهم تر از غربالگری

فرماندار چالوس نیز در این جلسه با اشاره به شیوع بیماری پدیکلوز(شپش سر) در مدارس شهرستان چالوس اظهار کرد: اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به خانواده‌ها و دانش‌آموزان از طرح غربالگری مهم‌تر است بنابراین باید دستگاه‌های ذیربط اقدامات لازم را برای پیش‌گیری انجام دهند.

محمد‌ناصر زندی افزود: آلودگی به شپش تنها یک اختلال بهداشتی محسوب نمی‌شود و دارای ابعاد فرهنگی و روانی نیز است و با توجه به اینکه مهم‌ترین محل‌های بروز این بیماری در مدارس و مهدهای کودک است بنابراین باید در این مدارس کنترل بیشتری صورت گیرد تا جلوی شیوع بیشتر آن گرفته شود.

مدیر آموزش و پرورش چالوس نیز با اشاره به اینکه این بیماری به راحتی منتقل می‌شود و سبب مراجعات زیاد والدین به مدارس و آموزش و پرورش شد، اظهار کرد: سمپاشی برخی از مدارس برای جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری پدیکلوز در شهرستان چالوس انجام شده است.

سلیمان عبداللهی کمبود مربیان بهداشت در مدارس خبر داد و گفت: برای رفع این مشکل از مربیان پرورشی استفاده کردیم و در سه مقطع تحصیلی در حال اجرا است.

وی خاطرنشان کرد: با همکاری شبکه بهداشت و درمان چالوس اقداماتی را درباره از بین بردن این بیماری انجام شد که یکی از آنها تعطیلی برخی از مدارس برای سم‌پاشی بود، همچنین توزیع بروشور و تراکت‌های آموزشی، برگزاری نشست‌هایی با خانواده‌ها، معلمان و روسای انجمن‌های دانش‌آموزی نیز در این راستا اجرا شد.

مدیر آموزش و پرورش چالوس اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی را مهم‌ترین راه مقابله با بیماری شپش سر عنوان کرد و گفت: در اختیار نهادن کیسه‌های پلاستیکی برای قرار دادن وسایل شخصی دانش‌آموزان، ارسال بخش‌نامه‌هایی به مدارس دولتی و غیر دولتی و حضور بهورزان به‌صورت هر 15 روز یکبار در مدارس از دیگر اقداماتی بود که در این زمینه صورت گرفت.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
نتیجه سر به سر گذاشتن با دانش آموز قلدر+فیلم کلیپ ویدیو