علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



رژیم غذایی مبتنی بر چربی برای درمان صرع موثرتر از داروهای رایج است


به گزارش گروه علمی ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس، در رژیم غذایی کتوژنیک از چربی ها به جای کربوهیدرات ها به عنوان منبع اصلی تامین انرژی استفاده می شود.
با پیروی از این رژیم غذایی، تولید ترکیبات کتونی در بدن افزایش و سطح آنها در خون، ادرار و هوای بازدم بالا می رود.
بر اساس نتایج یک مطالعه جدید که در انگلیس انجام شده است، یک اسید چرب خاص که در اثر پیروی از رژیم غذایی کتوژنیک حاصل می شود، برای کنترل صرع موثرتر از بسیاری از داروهای رایج است.
رژیم کتوژنیک شامل غذاهای مملو از چربی، سطح کم پروتیین و تقریبا بدون کربوهیدرات است.
به گفته محققان، این رژیم غذایی در سال 1971 به عنوان یک روش درمانی برای صرع مقاوم به درمان معرفی شد.
اما محققان نتوانسته بودند مشخص کنند که چه جنبه ای از این رژیم غذایی موجب پیشگیری از بروز حملات صرع در افراد مبتلا به این بیماری می شود.
در حالی که تصور می شود عامل اصلی، تولید کتون هایی باشد که بدن آنها را برای تولید انرژی در غیاب کربوهیدرات هایی که به گلوکز تبدیل می شوند، تولید می کند، محققان در این تحقیق متوجه شدند که دکانوئیک اسید (decanoic acid) در واقع فعالیت مغزی که حملات صرع را به دنبال دارد، مهار می کند.
رابین ویلیام استاد مرکز علوم زیست پزشکی در رویال هالووی می گوید: ما با آزمایش چربی های ارایه شده در این رژیم غذایی متوجه شدیم که یک اسید چرب خاص بهتر از داروهایی است که اکنون برای کنترل حملات صرع مورد استفاده قرار می گیرند و عوارض جانبی کمتری دارد.
محققان در آزمایش روی موش هایی که به آنها رژیم غذایی کتوژنیک داده بودند، اثرات دکانوئیک اسید و کتون ها را بر مغز موش ها بررسی کردند؛ آنها متوجه شدند که دکانوئیک اسید، اثرات قابل توجه ضدصرع دارد در حالی که کتون ها چنین تاثیری ندارند.
محققان با تایید اینکه ممکن است کتون ها فواید سلامتی دیگری داشته باشند، می گویند: باید در تحقیقات آتی، ظرفیت درمانی رژیم غذایی کتوژنیک برای برخی بیماران مبتلا به صرع بر دکانوئیک اسید متمرکز شود.
آنها می گویند: این کشف به ما کمک می کند تا فرمولاسیون بهبود یافته ای ابداع کنیم که درمان صرع را به اندازه قابل توجهی تقویت می کند.
این یافته، رویکرد کلی جدیدی را برای مدیریت صرع در کودکان و بزرگسالان ارایه می دهد.
این مطالعه در نشریه Brain منتشر شده است.
علمی**2038**1834

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
درمان صرع و چربی خون