سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



استعمال دخانیات و قلیان جراحی پولیپ بینی را با شکست مواجه می‌سازد


سلامت نیوز: رئیس انجمن تحقیقات راینولوژی ایران با بیان اینکه پولیپ بینی یکی از شایع‌ترین علت انجام جراحی آندوسکوپی است، گفت: پولیپ بینی یک بیماری نسبتا شایع در کشور است که از شایع‌ترین علائم می‌توان به گرفتگی بینی و صدای تو دماغی اشاره کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا،دکتر محسن نراقی با بیان اینکه شایع‌ترین‌ توده‌های حفرات‌ بینی پولیپ‌های‌ التهابی‌ هستند، گفت: سینوس‌ها منشا پولیپ‌ها هستند که موجب گرفتگی بینی می‌شوند. قسمت اعظم پولیپ داخل سینوس قرار دارد و آنچه در یک معاینه ساده مشاهده می‌شود تنها قسمت کوچکی از پولیپ است.

به همین دلیل پولیپ منجر می‌شود تا ترشحات داخل سینوس به خوبی تخلیه نشود.وی افزود: پولیپ با مسدود کردن بینی مشکلاتی را برای فرد ایجاد می‌کند که از مهم‌ترین آن می‌توان به مشکلات تنفسی، اختلالات بویایی، صدای تو دماغی، افزایش ترشحات مزاحم بینی و پشت حلق اشاره کرد.رئیس انجمن تحقیقات راینولوژی ایران، عنوان کرد: پولیپ‌های بینی معمولا دو طرفه هستند و گاهی آنقدر بزرگ می‌شود که تمام حفره بینی را پر می‌کند و فرد دچار گرفتگی تنفس می‌شود و گاهی آنقدر رشد می‌کند که باعث بدشکلی ظاهری بینی و بزرگ نشان دادن آن می‌شوند.

نراقی مهم‌ترین گام درمان پولیپ را تشخیص صحیح و افتراق آن از بیماری‌هایی با علائم مشابه دانست و گفت: مهم‌ترین علامت پولیپ گرفتگی بینی است که این علامت در بیماری‌های دیگری مانند انحراف بینی، بزرگی شاخک‌های بینی و آلرژی مشابه است به همین دلیل تشخیص صحیح پولیپ بسیار مهم‌ است که استفاده از آندوسکوپ دقیق‌ترین راه تشخیصی شناخته شده است.این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره روش‌های درمان پولیپ، گفت: در ابتدا برای بیماران از درمان‌های دارویی استفاده می‌شود اما اگر بیمار به این روش پاسخ نداد از روش جراحی آندوسکوپیک استفاده می‌شود که در این روش علاوه بر پولیپ منشا سینوسی نیز درمان شود، زیرا در این صورت درصد موفقیت جراحی افزایش می‌یابد و احتمال عود مجدد بیماری کاسته می‌شود.

وی افزود: عود مجدد پولیپ یک معضل بزرگ علم پزشکی محسوب می‌شود زیرا پس از جراحی این توده‌ها تمایل بسیاری به بازگشت دارند به همین دلیل پس از جراحی به بیماران توصیه و تاکید می‌شود از قرار گرفتن در معرض دود مواد دخانی و قلیان به شدت اجتناب کنند و در زمان‌های تعیین شده توسط پزشک برای بررسی بیشتر و معاینه به پزشک مراجعه کنند.به گفته نرقی؛ استفاده از مواد دخانی و قلیان و یا قرار گرفتن در معرض دود آن درمان پولیپ و سینوزیت مزمن را با شکست مواجه می‌سازد.

رئیس انجمن تحقیقات راینولوژی ایران در خصوص اهمیت پیگیری روند درمان پس از جراحی، گفت: پس از جراحی طی چند دوره بینی بیمار مورد معاینه قرار می‌گیرد تا وضعیت سینوس بررسی شود، اگر پولیپ مجدد در مرحله رشد قرار گرفت بتوان سریعا درمان‌های دارویی را آغاز کرد و در نهایت اگر لخته و ترشحات اضافی از سینوس خارج شد بتوان بار وارد شده به آن را کاهش داد و ترشحات را تخلیه کرد.


ویدیو مرتبط :
درمان پولیپ بینی: دارویی یا جراحی؟