فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



مطلبی: تولید علم در حوزه نشر تا از حالت دستوری خارج نشود، نتیجه‌ای ندارد


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، صبح امروز نشست خبری اولین همایش ملی کتاب و نشر با حضور داریوش مطلبی دبیر علمی همایش و سیدحسن میرامین محمدی دبیر اجرایی این همایش در محل دفتر این همایش برگزار شد.

داریوش مطلبی، دبیر علمی اولین همایش ملی کتاب و نشر در بخشی از این نشست با اشاره به اینکه تاکنون همایشی نداشته‌ایم که به شکل اختصاصی در این حوزه در قالب فراخوان مقاله اجرا شود چرا که پیش از این اکثر برنامه‌هایی که در این حوزه انجام می‌شد در قالب سفارش مقالات بوده و آن سازمان‌ها و ارگان ها موضوعاتی را مشخص کرده و بعد به صاحب‌نظران آن حوزه سفارش می‌دادند و بعد از آن مقالات را منتشر کرده یا اطلاع‌رسانی می‌کردند.

دبیر علمی اولین همایش ملی کتاب و نشر ادامه داد: ما امسال برای اینکه بتوانیم موضوعات را پوشش بدهیم محوریت را بر دو بخش «اقتصاد نشر کتاب در ایران و مولفه‌‏های تاثیرگذار در آن» و «الگوی بومی پیشرفت در حوزه کتاب و کتابخوانی» گذاشته و بر مبنای آن موضوعاتی را برای پژوهشگران این حوزه مشخص کرده و تلاش کردیم که با توجه به این بخش دو محور «حوزه نشر» و «حوزه کتاب و کتابخوانان» توجه کنیم. ما عموما در سال‌های گذشته توجه بر تولید داشته و دولت هم این هدف را دنبال کرده است در حالی که ما با وجود آنکه از نظر تعداد عناوین با کشورهای پیشرفته قرابت داریم اما نظر تیراژ آثار کاهش بسیاری داشتیم که با توجه به کاهش در کشورهای دیگر دنیا هم رقم بسیار قابل توجهی است که حتی شاید در کشورهای دیگر آنچنان مانند ایران محسوس نباشد. ما باید اکنون به جای آنکه بیشتر به تولید فکر کنیم به مصرف توجه داشته باشیم.

مطلبی با اشاره به محدودیت‌های برگزاری اینچنین همایشی در یک روز گفت: ما تلاش کردیم تا حد امکان به اقتصاد نشر و کتاب‌خوانی بپردازیم. امسال اولین سال برگزاری این همایش است و طبیعتا اعلام نتایج همایش امسال با تاخیر همراه بوده است. از مجموع چکیده مقالاتی که به دست ما رسید حدودا دو سوم آنها را تایید کردیم و به نویسندگان اعلام کردیم که مقاله‌های خود را تکمیل کرده یا اشکالات را برطرف کنند. ما در داوری‌ها تلاش کردیم که با تساهل و تسامح بیشتری آثار را داوری کرده و ضعف‌ها را مشخص کرده و به نویسنده آن اعلام کنیم تا او بتواند با اصلاح اثر خود اقدام به تولید علم جدیدی کند و این یکی از اهداف ما بود که نویسندگان این حوزه با اشکالات خود مواجه شده و بتوانند از طریق آن پیشرفت علمی را ایجاد کنند. در مراحل پایانی باید گفت که هر مقاله را حدودا 4 نفر خوانده‌اند. به طور کلی یکی از اهداف اساسی ما برای این همایش تولید علم در حوزه نشر و کتاب و کتابخوانی بوده است.

وی افزود: ما برای اولین همایش 12 مقاله را برای ارائه در 3 پنل آماده می‌کنیم که در هر پنل 4 مقاله ارائه می‌شود که در هرکدام از پنل ها نیز جمعی از صاحب‌نظران آن حضور خواهند داشت. همچنین 9 مقاله هم به پوستر با حضور نویسندگان آنها ارائه می‌شود. ما تلاش کردیم که از تمام دانشگاه‌ها در بین اعضاء هیئت این جشنواره داشته باشیم. البته ما فقط محدود به دانشگاه‌ها هم نشده و از اعضای و گروه‌های فعال در حضور نشر هم برای حضور در این جشنواره دعوت کردیم.

دبیر علمی اولین همایش ملی کتاب و نشر ادامه داد: باید توجه کرد که تا وقتی کار و حرف‌ها از حالت دستوری خارج نشود تولید علم ایجاد نمی‌شود. بانیان این همایش از بین اعضای فعال در عرصه نشر و خواندن هستند و امیدواریم که بتواند تاثیرگذار باشد و بتواند خلا‌ء‌های موجود را رصد و برطرف کند.

این همایش به همت موسسه جهاد فرهنگی حکمت هفته آینده برگزار می‌شود. از جمله ویژگی‌های شاخص این همایش نگاه علمی و بومی به حوزه نشر و استفاده از ظرفیت و توان علمی اساتید، نخبگان و فعالین این حوزه در قالب ارائه مقالات علمی و راهبردی است. همچنین کمیته علمی این همایش متشکل از اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه‌‏های کشور است که به بررسی و ارزیابی و داوری مقالات می‏‌پردازند.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
نشست نشر در حوزه طنز، کاریکاتور و فکاهی، معارفه