گردشگری


2 دقیقه پیش

بازگشایی اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ نیاوران

به مناسبت روز جهانی موزه اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ اختصاصی نیاوران بازگشایی می شود.به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران این اتاق پس از یک دوره تعمیرات ...
2 دقیقه پیش

سه اثر جهانی در خوزستان بدون زیرساخت گردشگری

خوزستان سه اثر ثبت جهانی دارد. چغازنبیل؛ شهر تاریخی شوش و سازه های آبی شوشتر اما برای هیچ کدام از این میراث جهانی زیرساخت های گردشگری مناسبی تدارک دیده نشده است.استان ...



بارندگی ها جان تازه به تالاب شادگان و هورالعظیم بخشید


بارش های موثر پاییزی میزان رطوبت در بخش های خشکیده این تالاب ها که در سال های اخیر با بحران خشکسالی های متوالی مواجه بودند را افزایش داد و تا ماه ها امکان برخاستن گرد و خاک از این پهنه آبی کشور را غیرممکن ساخت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: بارندگی های پاییزی جان تازه ای به تالاب های بین المللی شادگان و هورالعظیم بخشید.

احمدرضا لاهیجان زاده در گفتگو با مانا افزود: بارش های موثر پاییزی میزان رطوبت در بخش های خشکیده این تالاب ها که در سال های اخیر با بحران خشکسالی های متوالی مواجه بودند را افزایش داد و تا ماه ها امکان برخاستن گرد و خاک از این پهنه آبی کشور را غیرممکن ساخت.

وی گفت: ورودی آب رودخانه های کرخه و جراحی نیز به این دو تالاب افزایش قابل توجهی یافت ولی بهبود وضعیت زیست محیطی تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی دارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در ادامه با بیان اینکه در سال های اخیر بیش از 50 درصد پهنه آبی این دو تالاب به علت خشکسالی و تامین نشدن حق آبه آنان، به کلی خشک شده است افزود: در سال های اخیر این دو تالاب، دو کانون گرد و خاک در خوزستان و مناطق همجوار بوده اند.

لاهیجان زاده با اشاره به بارندگی های موثر پاییزی در سال آبی جاری و اینکه بخشی از نگرانی ها در این خصوص رفع شده است ابراز امیدواری کرد با تداوم بارندگی ها و پرآب شدن رودخانه های کرخه و جراحی وضعیت این دو تالاب از بحران خارج شود.

همزمان هزاران نوع پرنده مهاجر در اطراف این دو تالاب فرود آمدند تا بتوانند در این دو تالاب تخم گذاری و زمستان گذرانی کنند.

اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان شکار هر گونه پرنده مهاجر در این دو تالاب را ممنوع اعلام کرد و هشدار داد در صورت مشاهده تخلف با خاطیان برخورد قانونی خواهد کرد.

تالاب هورالعظیم که بین دو کشور ایران و عراق است در غرب خوزستان واقع شده و تالاب شادگان در 60 کیلومتری جنوب اهواز واقع شده و از طریق خورهای متعدد به خلیج فارس وصل می شود.


ویدیو مرتبط :
تالاب زیبای شادگان