علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



مشخصات فنی اسلحه‌ای که تحویل تک‌تیراندازهای ارتش شد/همه چیز درباره دراگانوف


دانش > فناوری - تک تیراندازهای نیروی زمینی ارتش، سلاح‌های بهینه شده دراگانوف خود را امروز تحویل گرفتند. نیروی زمینی ارتش این سلاح را بهینه‌سازی کرده است اما دراگانوف یا اس‌وی‌دی چه مشخصات فنی دارد؟

این اسلحه كه در ابتدا در زمان شوروی سابق ساخته و مشهور شد به نام سازنده آن اییووژنی فدروویچ دراگانوف یا با اسم مخفف  SVD از كلمات Snaiperskaya Vintovka Dragunov به معنای اسلحه دوربین‌دار دراگانوف شناخته می‌شود.

مكانیزم عملكرد این اسلحه را خیلی‌ها مشابه كلاشنیكف می‌دانند كه با فشار گاز باروت مسلح می‌شود و از فشنگ‌های ۵۴×۷٫۶۲ استفاده می‌کند. این سلاح گاهی سیمونوف هم نامیده می‌شود  اما باید بدانید  سیمونوف یک سلاح قدیمی‌تر است که از فشنگ ۳۹×۷٫۶۲ استفاده می‌کند.

سلاح کلاشنیکف دقت تیر بعد از 150 متر را ندارد  اما پس از طراحی این سلاح و اثبات دقت تیر نسبتاً بالای آن به زودی تبدیل به سلاح تک تیرانداز شد. در ایران از این سلاح به عنوان قَنّاصه سالها استفاده شده است اما بهینه‌سازی این سلاح را تبدیل به تجهیزاتی كاراتر كرده است. از اقدامات ایران در بهینه سازی این سلاح می توان به کاهش وزن سلاح با استفاده از آلیاژ های جدید در ساخت بدنه و قطعات داخلی و کاهش لگد سلاح اشاره كرد. این كاهش لگد اسلحه توانسته كمك مهمی به افزایش شلیك هم داشته باشد.

علاوه نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران این سلاح را به دوربین‌ دید درشب حرارتی هم مجهز كرده است كه نقش مهمی در دقت تك‌تیراندازها ایفا می‌كند.

اولین آزمایش موفقیت آمیز این سلاح در کارخانه ایژماش روی SVD در سال 1958 انجام شد كه منجر به آن شد در سال 1963 اسلحه سازمانی روسیه شود.  SVD در هر شرایط قابل اطمینان است و برای جنگهای سنگین طراحی شده است . SVD می تواند از هر تیر استاندارد 7/62 میلیمتری استفاده كند . ولی گلوله اصلی آن SVD Sniper-garad است كه مرمی به جنس فولاد دارد .

تفنگ دراگوف دارای دو نوع دستگاه نشانه روی است:
دستگاه نشانه روی مکانیکی : از یک شکافه درجه که از اعداد ۱ الی ۱۲ مدرج شده و هر عدد نمایانگر ضریب ۱۰۰ متر می باشد . علامت تاکتیکی آن هم سطح ۴۰۰ متر می باشد و یک مگسک که در برد و در سمت قابل تنظیم می باشد تشکیل شده است.

دستگاه نشانه روی اتیکی : که از نوع دوربینی است. برخی مشخصان این سلاح به این شرح است:

تعداد خان ۴ عدد با گردش چپ به راست
سرعت اولیه گلوله ۸۳۰متر بر ثانیه
وزن سلاح باخشاب خالی بدون سرنیزه ۴۳۰۰گرم
وزن خشاب خالی ۲۱۰ گرم
وزن دوربین ۵۸۰ گرم
قدرت بزرگنمایی دوربین ۴برابر

خشاب با 10 گلوله

برد مفید: 800 تا 1200متر

سرعت نواخت: 30 تیر در دقیقه
میدان دید حقیقی ۶ درجه

5454


ویدیو مرتبط :
اسلحه تک تیرانداز روسی اس وی دی دراگانوف