گردشگری


2 دقیقه پیش

بازگشایی اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ نیاوران

به مناسبت روز جهانی موزه اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ اختصاصی نیاوران بازگشایی می شود.به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران این اتاق پس از یک دوره تعمیرات ...
2 دقیقه پیش

سه اثر جهانی در خوزستان بدون زیرساخت گردشگری

خوزستان سه اثر ثبت جهانی دارد. چغازنبیل؛ شهر تاریخی شوش و سازه های آبی شوشتر اما برای هیچ کدام از این میراث جهانی زیرساخت های گردشگری مناسبی تدارک دیده نشده است.استان ...



چرا کاخ ورسای ایران در لیست میراث فرهنگی نیست؟


مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران گفت: ابتدا کارشناسان میراث فرهنگی باید کاخ «ثابت پاسال» را بررسی کنند تا پس از جواب آن‌ها، برای ثبت ملی شدن این اثر اقدام کنیم. چرا کاخ ورسای ایران در لیست میراث فرهنگی نیست؟

شهرخبر: «:کاخ ورسای ایران» یا «کاخ ثابت پاسال» به عنوان بزرگترین خانه‌ی تهران در سه طبقه با متراژ 11 هزار و 847 متر در خیابان جردن در دوره‌ی پهلوی دوم ساخته شده است. این خانه بر اساس طرح تفصیلی جدید شهر تهران، به پهنه‌ی کلان (M) و پهنه (M11) یعنی مختلط تجاری، اداری و خدمات مسکونی و با تراکم ساختمانی 440 درصد و حداقل ضریب سکونت 50 درصد و با حداکثر 9 طبقه می‌تواند تغییر کاربری بگیرد.

این خانه پس از انقلاب تاکنون به عنوان یک بنای ارزشمند یا ثبت شده در فهرست آثار ملی مورد توجه قرار نگرفته است.

رجبعلی خسروآبادی، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران با تاکید بر این‌که پاسخگوی مدیریت‌های گذشته‌ی میراث فرهنگی و بی‌توجهی به این بنای تاریخی نیست، درباره‌ی اقداماتی که این اداره کل می‌تواند برای این خانه‌ تاریخی انجام دهد گفت: با توجه به اینکه کاخ «ثابت پاسال» در فهرست 2500 بنای واجد ارزش تهران یا لیست 200 اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی نیست، باید نخست توسط کارشناسان میراث فرهنگی این بنا بررسی شود.

او گفت: اینکه عده‌ای بگویند این بنا واجد ارزش است و باید آن را در فهرست آثار ملی به ثبت رساند، سند انجام این کار برای ما نمی‌شود، با لفظ روزنامه‌ای که نمی‌شود این گونه کارها را انجام داد؛ اگر کارشناسان گفتند این بنا ارزشمند است، آن زمان اظهار نظر می‌کنم.

او گفت: نخست باید بررسی انجام شود، پس از آن می‌توانیم به طور کامل در این زمینه صحبت کنیم. انشالله برای بررسی این بنا در اسرع وقت کارشناس می‌فرستیم تا کار بررسی زودتر انجام شود.

999/999


ویدیو مرتبط :
کاخ مروارید به میراث فرهنگی استان البرز واگذار شد