فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



تالش نماد وحدت و انسجام اسلامی


تالشان با پشتوانه غنی فرهنگی خود درطول سالهای پس از انقلاب همواره با حضور در صحنه های مختلف نقش آفرینی های سیاسی و اجتماعی خود را به بهترین وجه ممکن به ثبت رسانیده اند.
آنجا که قومیتهای مختلف و متعددی همچون کرد ،فارس،گیلک ،ترک ،تات و تالش با دو مذهب شیعه و اهل سنت که یک خانواده بزرگ اجتماعی را تشکیل داده اند ، در این دیار صمیمیت ، مهربانی و یکدلی و یکرنگی به عنوان راهبردی فرا گرفته از درسهای پیامبر مهربانیها به بهترین شکل خود را به نمایش می گذارد که در جای دیگر کمتر سراغ آن را می توان گرفت.
مردمان دیار تالش با یکپارچگی ملی آمیخته اند و در وحدت ملی کشورمان حضور پررنگ و موثری ایفا نموده اند آنها با تقدیم 258 شهید شیعه و اهل سنت و یک هزار و 600 ایثارگر به نحو کاملی بار ها حمایت خود را از نظام اسلامی به اثبات رسانیده اند .
اینجا برادری سالیان درازی است مهر دلها شده است شیعه واهل سنت تالش در این سرزمین پر افتخار، همواره با صفاو دوستی و آرامش در کنار همدیگر زیسته و صرف نظر از گویش و زبان و نژاد و طایفه و منطقه سکونتشان با بهره جستن از نخبگان و صاحبان اندیشه های روشن زمانه خود با اتحادی که در بینشان حاکم بوده به بسیاری از مشکلات فایق آمده و مسیر رشد و تعالی را طی نموده اند.
شیعه و اهل سنت تالش سالیان سال است پیوند ناگسستنی با خود بسته اند همدلی و یکدلی و اتحاد حرف اول را اینجا می زند چه بسیار خانواده هایی که در آن اعضا خانواده تنی چند شیعه و تنی چند اهل سنت هستند .
امروزه وجود روابط حسنه تجاری و اقتصادی و تحقق ازدواج های بسیار بین صاحبان مذاهب سنی و شیعه و مشارکت های فرهنگی در برگزاری مراسمات بومی و محلی منطقه که ریشه در فرهنگ کهن ساکنان سرزمین تالشان دارد و برگزاری مراسم آیینی و مراسم های مذهبی و دینی که همواره با حضور تمامی مردم فارغ از مذهب و قومیت ایشان به صورت مشترک صورت می گیرد و همکاری های صمیمانه مردم در شادی ها و غمهای یکدیگر و بسیاری از مولفه های دیگر از جمله مواردی است که می توان ریشه های آنها را دربینش والای مردمان تالش و تحقق آموزه های پیامبر رحمت وائمه هدی دانست که بدینگونه نمود پیدا کرده است.
جامعه اهل سنت تالش به عنوان بخش فعال و تصمیم ساز و تاثیر گذار شهرستان همواره نقش خود را در عرصه های مختلف اجتماعی و سیاسی به خوبی به نمایش گذاشته است دولت تدبیر و امید نیز با درک درست این امر در طی دوسال گذشته توجه خاص و ویژه ای را در استفاده از ظرفیت ها و توانمندی های دیده نشده جامعه اهل سنت تالش داشته است که بی شک این توجه در جهت بالا بردن وفاق ملی و پیشرفت و ترقی کشور در عرصه های گوناگون بوده است.
نگاهی به تالش به عنوان بزرگترین برخوردار اقلیت قومی با داشتن اقوام کرد ، ترک ، تالش ، تات و گیلک در استان و الگویی از وحدت و برادری و هم خانوادگی شیعه و اهل سنت بخوبی اهمیت این شهرستان را دو چندان می کند و عارفان نیز بخوبی می توانند دریابند که این قالی پرنقش و نگار دارای ظرفیت های مختلفی در زمینه های گوناگون می تواند باشد که به کار بستن و به فعل در آوردن آنها، می تواند توفیقی در راستای رشد و پیشرفت و هم افزایی و انسجام ملی باشد.
هفته وحدت در تالش فرصتی برای انتقال و تعمیم این صفا و صمیمیت به سایر نقاط است اگر چه این پیوند و همبستگی و صفا و صمیمیت بین شیعه و اهل سنت تالش در ظرف زمانی یک هفته نمی گنجد .
ویژه برنامه های هفته وحدت در شهر ستان تالش ازچهارشنبه شب همزمان با شب میلاد پیامبر رحمت از نظر برادران اهل سنت با برگزاری جشن مولودی در مسجد ترک محله جوکندان برگزاری می شود همچنین برگزاری جشن میلاد حضرت رسول اکرم (ص) و مراسم مولودی جشن و سرور در مسجد فاروق اعظم اسالم با حضور مسولین استانی و برگزاری مراسم مولودی خوانی از برنامه های روز اول این هفته است.
از پنج شنبه 12ربیع الاول میلاد حظرت رسول اکرم به روایت اهل سنت تا سه شنبه 17ربیع الاول میلاد حضرت رسول اکرم و امام جعقر صادق (ع) به روایت شیعه هفته وحدت نامگذاری شده است.
لازم به اشاره است شهرستان تالش با بیش از 180هزار نفر جمعیت که 40 درصد آن را برادران اهل سنت تشکیل میدهند از آنجا که برادران اهل سنت 12 ربیع الاول و شیعیان هفدهم این ماه را روز ولادت حضرت رسول گرامی اسلام می دانند ، فاصله این دو ایام را همه ساله به نام هفته وحدت گرامی می دارند به همین مناسبت دهها برنامه از سوی ستاد گرامیداشت هفته وحدت شهرستان به مورد اجرا گذاشته می شود .
سید جلال سید محمدی
6070

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
وحدت و انسجام ملی