سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



تولید ۱۲.۸ تن گندم آبی در هکتار/ افزایش نرخ خرید تضمینی گندم برای راه جلوگیری از کشت هندوانه


فرخ عباسی کشاورز نمونه محصول گندم آبی 94 در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد چگونگی اقداماتش برای تولید چند برابری گندم از هر هکتار گفت: استفاده از بذر مناسب، مرغوب و اصلاح شده یکی از ارکان موفقیتم در افزایش عملکرد بوده و بذر مرغوب را هم از سازمان خدمات حمایتی کشاورزی تهیه می‌کنم.

وی افزود: آماده‌سازی و شخم زمین یکی دیگر از اقدامات من در تولید بوده و بهره‌گیری از کود حیوانی و مرغی هم بسیار در افزایش عملکرد مؤثر است.

عباسی در پاسخ به این سؤال که آیا استفاده از کود حیوانی هزینه تولید را افزایش می‌دهد، گفت: خیر، نه تنها هزینه تهیه کود حیوانی نسبت، به کود شیمیایی کمتر است، بلکه استفاده از کود حیوانی اثر بسیار خوبی بر افزایش تولید در هکتار دارد.

این کشاورز گندمکار نمونه با بیان اینکه زمین‌هایش مجهز به سیستم‌های نوین آبیاری است، گفت: برق‌دار کردن و هوشمند کردن چاه‌های‌کشاورزی در صرفه‌جویی مصرف آب بسیار مؤثر بوده است.

عباسی در پاسخ به این سوال که دولت چه تسهیلاتی را برای تجهیز زمین‌های کشاورزی به سیستم‌های نوین آبیاری در اختیارتان قرار داده است، بیان داشت: پرداخت وام‌های کم بهره با بازپرداخت طولانی مدت، پرداخت 85 درصد هزینه هر هکتار زمین کشاورزی برای تجهیز و نوسازی زمین به سیستم نوین آبیاری و پرداخت وام بلاعوض به ازای هر هکتار 4.5 میلیون تومان از جمله کمک‌های دولت به کشاورزان از جمله تسهیلات دولت در این راستا بوده است.

وی با بیان اینکه توکل و ایمان به خدا رمز موفقیت است، گفت: مسئولان جهاد کشاورزی استان در تمام مراحل کشت، داشت و برداشت بر تولید نظارت دارند و راهنمایی‌ آنها در طول دوره تولید بسیار برایم ارزشمند بود، به طوری که  باید بگویم بخشی از موفقیتم را مدیون آنها هستم.

عباسی در پاسخ به این سوال که آیا برای پایداری تولید پنبه، تناوب کشت آن را با دانه‌های روغنی رعایت می‌شود، گفت: کشت دانه‌های روغنی صرفه اقتصادی ندارد، اما چغندر قند را برای تناوب کشت با گندم می‌کارم.

وی افزود: کشاورزان در منطقه آذربایجان غربی با توجه به صرفه بودن تولید چغندرقند نسبت به گندم تمایل به کشت چغندر قند دارند، در حالی که با توجه به وضعیت آب منطقه و مشکلات دریاچه ارومیه باید مصرف آب کشاورزی را در این استان با بهره‌گیری از کشت محصولات کم‌آب‌بر کاهش داد.

این کشاورز نمونه در مورد نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جاری اظهار داشت: قیمت تعیین شده برای خرید تضمینی گندم چندان مناسب نیست و انتظار ما از مسئولان تعیین قیمت مناسب‌تری بود.

وی با بیان اینکه اگر نرخ خرید تضمینی گندم مناسب باشد قطعا کشاورزان بیشتری به کشت این محصول روی می‌آورند، افزود: کشاورزان با توجه به سوددهی بیشتر کشت محصولاتی مانند سیب‌زمینی و هندوانه به کشت این محصولات اقدام می‌کنند که این محصولات دو یا سه برابر گندم هم آب‌بری دارند.

عباسی بیان داشت: دلگرم کردن کشاورزان با افزایش نرخ خرید تضمینی گندم قطعا تولید را افزایش می‌دهد و مصرف آب هم در بخش کشاورزی با هدایت کشاورزان به سمت محصولاتی که آب کمتری مصرف می‌کند، کاهش می‌یابد.

به گزارش فارس: این کشاورز 52 ساله اهل آذربایجان غربی که شغل زراعت را از پدر به ارث برده توانسته از هر هکتار گندم آبی  12 تن و 850 تن گندم بدست آورد که این میزان تولید تقریبا 3 برابر متوسط تولید کشوری گندم در هر هکتار است.

انتهای پیام/ب

http://fna.ir/KC6HXV


ویدیو مرتبط :
افزایش نرخ خرید تضمینی گندم از سال آینده